T O P I C R E V I E W |
Burmäster |
Posted - 2010/12/23 : 21:23:06 För ungefär ett år sedan frågade jag samma sak och fick länk till en snubbe i Italien och en firma i England som gjorde nålbyte på Denon 103 R. Det blev aldrig något då men nu är det aktuellt igen.....
Hittar givetvis inte länkarna någonstans, någon som vet vem det var? Eller för den delan ifall någon annan renoverar en 103:a inom Europa? |
16 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Pac |
Posted - 2010/12/27 : 09:08:27 Eref sände sin DL-103 till Torlai. Av tråden han skrev att döma blev det bra.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66788&SearchTerms=torlai
|
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2010/12/26 : 21:24:08 quote: Jo nu är jag här!
Hej Anders!, det är så dags att dyka upp nu, jag har varit uppe i Kungsbackaskogen (en jättestor skog, flera hundra , eller några, meter lång) och letat i flera veckor, eller åtminstone en lång stund.
Det jag menade med spårning, i min Stax 12" spårar den allt men det är ändå tydligt att på skivor med riktigt mycket starkt utsyrt hf så blir det grötigt och gapigt och helt utan upplösning, sätter jag dit Dynavectorn så blir diskanten i samma partier mjuk, öppen och jättedynamisk med massor av detalj, basen blir å andra sidan urtrist, närmast fjollig. Jag lever hellre med den enorma musikglädje och dynamik i botten som en 103 ger men kunde jag få lite till i toppen utan uppoffringar i basen så, jag är en av dom där som vill både äta och ha kvar kakan.
Nu har Brittmarie kommit med en strålande lösning, köp en ny och skicka den gamla på spa eller vad det nu kan kallas, skrubbning och uppfräschning, lite peeling och en ny nål etc, så får vi se vad som är roligast att spela med.
Ingvar |
keso77 |
Posted - 2010/12/26 : 19:30:22 Posta gärna och berätta hur det går/gick. Jag har en DL-103D som jag tänkte försöka hitta någon till för nålbyte och renovering. Har funderat på träskal också. |
Vox |
Posted - 2010/12/26 : 16:25:09 Vad är bakgrunden till att du vill byta nål? För att den är sliten eller är det en uppgradering som lockar?
I "Operating instructions" till min nyinförskaffade DL-103R står följande att läsa.
"The DL-103R is a fixed stylus type and so when the stylus requires replacement (due to wear or for some other reason), the whole cartridge is replaced. Take the cartridge to the store of purchase or to a DENON service center. Your cartridge will be exchanged at the stylus replacement price."
Verkar inte helt fel att få en helt ny puppa för samma pris som ett nålbyte. Frågan är bara vad ett nålbyte kostar?
Enligt med puppan bifogade papper är Hifiklubben ett Denon service center. |
Bubbel |
Posted - 2010/12/26 : 15:40:06 Jo nu är jag här!
Om man sänder sin pickup till Expert stylus kan man få sin pickup renoverad i olika nivåer allt från deras egen nål till vad du vill ha. Det enda problem är att de har väldigt mycket att göra. Enklast att få tag i dem är att leta reda på deras tel.nr och slå en pling.
Ingvar! Jag har läst om detta på ett annat forum där jag är en del och David som fick nålen och nålröret utbytt skriver att 103R karaktär är kvar men blev mer detaljerad, nålen var en paratracer och nålröret en stump safir och det gjordes hos Expert Stylus.
Jag hittade adressen:
http://www.78tours.com/Expert_Stylus_Company.htm
Anders |
EAR |
Posted - 2010/12/25 : 19:03:45 Pratade med honom i går att denna tråden var i gång. Han lär dyka upp här när han kanoch då får ni förmodligen svar. Jag spelar själv med en DL103R Tycker inte att jag har några direkta spårningsproblem med min kombination DL103R och SME 3012
|
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2010/12/24 : 20:44:14 Ursäkta mig om hoppar in här, har kanske samma fråga som Burmäster men även ett par följdfrågor.
Jag använder också en DL103R som kanske börjar närma sig pension. Jag tycker att det är den bästa pu som går att hitta när det gäller spelglädje, den har ju några avigsidor också, relativt dålig spårningsförmåga och det kan bli ganska grötigt om det finns mycket och tät hf information på skivan.
Har någon av er bytt till annan, modernare nålgeometri på en Dl103, eliptisk, fl, VdH, Gyger eller något annat? I så fall, fungerar detta med bättre spårning och bättre hf egenskaper utan att förstöra den fantastiska kraften i basen och det levande mellanregistret, finns närheten och livet i röster kvar?
Min egentliga fråga är altså, skall man uppgradera denna pu eller skall man köpa en ny vanlig 103R och leva med begränsningarnatill förmån för det den gör bättre än något annat jag hört (kanske med undantag för Decca men den spårar ju inget alls)? Ursäkta trådsnatteri men det fanns månne lite släktskap med ursprungsfrågan.
Ingvar |
reVintage |
Posted - 2010/12/24 : 10:23:50 Varför inte VdH, men han kanske inte tillhanda håller sådana här tjänster längre? Han gjorde underverk med min AN IO. |
Zombie |
Posted - 2010/12/24 : 10:14:49 ESC |
Kmj |
Posted - 2010/12/24 : 10:13:30 Om det är nålbyte du är ute efter så finns expert stylus company i England och soundsmith USA. |
Burmäster |
Posted - 2010/12/24 : 09:45:15 PG, inspirationen har dykt upp igen där finns många timmars arbete kvar, men nu är jag iallfall igång igen.... |
PG Jeppsson |
Posted - 2010/12/23 : 23:27:03 Bubbel är ju inte numera ständigt uppkopplad, han har koll.
Har nog hans telenummer någonstans.
Börjar du få igång spelaren?
PG |
Burmäster |
Posted - 2010/12/23 : 22:16:01 Tack Ninja, har redan dragit iväg ett mail dit |
ninja |
Posted - 2010/12/23 : 21:54:52 http://www.tnt-audio.com/sorgenti/torlai_e.html ? |
Burmäster |
Posted - 2010/12/23 : 21:28:15 Självklart! Han är ju kungen av pickup renovering skickar pm nu direkt.... |
EAR |
Posted - 2010/12/23 : 21:25:08 skicka ett pm till bubbel |