HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hjälp att identifiera skivspelare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Comus Posted - 2010/11/20 : 11:10:04
Jag köpte en skivspelare privat igår och jag kan inte lista ut vilken modell det är, hoppas att det finns någon på forumet som kan bistå.

På locket sitter det ett märke som vad jag kan se är en stubbe med en tonarm på, spelarens tomarm har ett märke som ser ut som en fågel med utbredda vingar.

Det finns inget namn på spelaren någonstans, motorn sitter separerad i en egen del av plinten, den delen där tallriken sitter vilar på spikes mot den undre plattan (den plattan syns knappt på bilderna).

Vore skoj om någon känner igen den.

Mvh/
13   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
fonz Posted - 2010/11/26 : 00:44:29
quote:
Då ska detta vara en standard Oak om jag förstår det hela rätt!?

Visst är det så! Har en själv + femtioelva till....

Nåväl. Detta är ju bara ett ex av alla varianter av många olika aktörer och konstrutörer/tekniska designers som marknadsförde sig själva i olika former och namn för att etablera sig på marknaden under dessa år. Den engelska historien av grammofoner är lång...... Väldigt lång!.....
Nibbler Posted - 2010/11/23 : 12:23:51
Hade problem att hitta rem som passade till min, men efter lite efterforskningar visade det sig att Michelle hade en passande rem på sin gyrodec (tror jag det var).
Nicke Posted - 2010/11/23 : 12:08:13
En sån där står hemma, med en Rega RB300 monterad...tyvärr inte inkopplad i den nuvarande anläggningen än...
Kul att se att det finns fler där ute.
Har försökt hitta info om denna, men det verkar inte vara så lätt.

Min rem var tyvärr av när jag köpte den, men Mirre på veteran hifi ordnade fram en sådan till mig.
iMac Posted - 2010/11/23 : 10:54:18
Då ska detta vara en standard Oak om jag förstår det hela rätt!?
Armen hör inte till denna..

Comus Posted - 2010/11/21 : 11:40:24
quote:
Visst är det en superOak

Aah super!
Blir bara bättre och bättre, kanske man kan klämma in en Mk4 också?

Ska nu leta fram den gamla typens strömsladd och prova skapelsen.
fonz Posted - 2010/11/20 : 18:53:39
quote:
Så denna spelare är en Oak (super Oak?)
Visst är det en superOak. Standardvarianten (Oak)är baserad på en fast plint (Alá Rega mfl).

Superoak plinten är figurerad i två delar, som detta ex för isolering av massa/energi pga oönskade energiska krafter ifrån motorenhet samt plint. Allt detta via ett inverterat lager för anpassning av tänkt teknisk design..... Klart spelglad historia!
Comus Posted - 2010/11/20 : 16:54:08
Stort tack!

Detta hade jag inte kunnat googla fram, försökte med olika engelska varianter av stubbe + turntable men fick bara en massa konstiga träffar :-)

Så denna spelare är en Oak (super Oak?) och tonarmen en Rega RB250,
Hursomhelst verkar det vara en charmig spelare som nu ska testas och lyssnas hur den står sig mot de andra i hushållet.

Efter att ha läst lite på nätet med hjälp av er info så verkar det som att Moth tog över Oak's produktion och utvecklade den vidare.

Mvh /
Nibbler Posted - 2010/11/20 : 14:44:32
En sån har jag! Men jag har alltid trott det var en Moth turntable jag hade? Men jag har aldrig varit riktigt säker.
En bra och pålitlig spelare hursomhelst. Haft min i minst 10 år utan nått trassel.

Armen är en Rega RB 250. Väl?
mace Posted - 2010/11/20 : 12:23:55
Hittat på nätet:

quote:
I knew the designer of the Oak turntable when I had a Saturday job at Guildford Hi-Fi back in the early eighties so a potted history....

'The Oak' turntable dates from 1983 and was designed by Steve Williams (who also worked at Guildford Hi-Fi)and John Young from Oak Audio Ltd,it waseventually distributedthrough Mike Harrisof Moth Marketing.

The Oak was originally built at Smithbrook Kilns near Cranleigh in Surrey and was a simple manual 2 speed, belt driven turntableusing a high quality Swiss AC synchronous motor. It made its debut at 'Audio 83' at one of the hotels at Heathrow airport to great acclaim by both public and trade.

The plinth was made from 22mm chip-board covered in light oak veneer (a black ash version was also available). The main bearing assembly was an inverted brass housing machined in one piece which was a push fit onto a Medite platter,the cherry red belt ran round a v shaped groove in the platter rim. Early models also had a cherry red 'curly' mains cable and red plug!.

Early production models werefitted with a Jelcoarm and later variants were available with a Mission 774LC but were not supplied with a cartridgehowever Steve Williams always recommended the Grado GT. Early models had an injection molded blue acrylic lid, later ones were grey.

If you had purchased an Oak turntable back in 1983 it would have set you back £99.95 inc arm, (trade price was £54 +vat)...the Grado cartridge was extraand I thinkthey were around the £25 mark. Competitors included the Dual 505? which was popular at the time but cost nearly £50 more.

Howeverlike most small companies in the early eighties Oak Audiocouldn't meet demand for their product, had problems raising the finance to expand the business andproduction ceased inmid 1984 although iirc they rose from the ashes as Oak Holdings Ltd and did produce a few more t/tables. There were also plans to make a pre/power amp in matching oak cases and an Oakstand mount speaker (under the name of Wellard) non of which reached the production stage.

Unfortunately Steve Williams is no longer with us and I lost track of John Young...

hope this helps

M
Gus Posted - 2010/11/20 : 12:04:00
Det är en Oak.
En ganska gedigt byggd Engelsk spelare från 1980-någonting.
Armen kallades inte Rega,tror att den kallades Eagle (osäker där)
Ven som tillverkat armen vet jag alltså inte.
Jag kommer ihåg att det påstods vara flygteknologi inblandad i denna spelare,nämligen att remmen var tillverkad av neoprengummi som tagits fram av flygindustrin.

En i mitt tycke bra och väljudande spelare som kan vara värd lite omsorg.

fonz Posted - 2010/11/20 : 11:58:55
Och engelska Oak, i detta fall SuperOak....
mace Posted - 2010/11/20 : 11:52:49
Det är väl en Rega arm, OEM1. Har för mig att det är en RB250 gjord åt andra företag!?!

M
jonasz Posted - 2010/11/20 : 11:43:10
Någon Systemdek variant kanske?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000