HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 HJÄLP - Inställning Rega + Ortofon

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
ahultin Posted - 2010/10/31 : 10:28:56
Hej,
Köpte i somras en Rega P7 tillsammans med en 2M Red (Pengarna räckte inte till en bättre PU just då - men planen är att uppgradera den längre fram...),

Jag tyckte när den köptes in att den lät lite tunt och basfattigt, lite "essig" om man så vill, men tänkte dels att det är skillnad mellan spelare (mellan Linn Basiken och Regan) och även mellan PU mellan spelarna (AT95E på Linnen, och 2M Red på Regan). Min tanke var att det skulle ge sig med tiden dvs när nålen spelat in sig....
Nåväl -nu tänkte jag att det har gått tillräckligt lång tid så att PU:n borde ha spelats in men jag bli ändå inte av med essigheten....

Så vad gör man - jo man börjar om igen. Först jobbade jag med den protrctor som följde med spelaren men då hamnar PU:n ganska långt in och jag tyckte att det inte verkade stämma så då laddade jag hem Rega Baerwald protractor från Vinylengine, skrev ut den (jag har dubbelkollat måtten så att de stämmer). Justerade in den så att det ska stämma med bågen (vilket det gör) men sedan var det en aning svårt att se om PU ligger rakt i tonarmen. Jag ställde in den så att avståndet var korrekt och sedan tog jag till skjutmåttet för att se till att PU sitter rakt.

Sedan balansera om armen, justera in vikt och antiskate....på med skivan....och det låter....skit på ren svenska. Det låter, tunt, platt och oengagerande.
"One Night of Sin" med Joe Cocker ska rocka hårt...men det släpper aldrig loss....

Kan någon som har ställt in en Regaarm tillsammans med en 2M pickup kortfattat berätta hur ni fått till det? Jag ger snart upp det här.... idag ska jag försöka få tag i en 2M Blue för att se om det gör saken bättre....eller så slänger jag på min gamla AT-95:a...
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
lindvall Posted - 2010/12/29 : 15:16:32
Jag lider med dig, men det är skönt att det verkar löst sig nu! Trilskande hifi är inte kul.
ahultin Posted - 2010/12/29 : 11:12:01
Så - nu har nålen hunnit mjukna en del. Jag hade lite svårt med ljudet ett tag - minns inte att det tog tid för AT-95:an att mjukna och "släppa"... Så jag var faktiskt lite orolig för att vinylljudet inte skulle ge mig den njutning jag eftersträvar....

Men...efter att idag ha slängt på en annan skiva som har bra sväng (en samlingsplatta "Absolutely Blues") så känns det otroligt bra. Supernöjd!
Får återkomma med mer intryck längre fram - dottern kräver uppmärksamhet...
opethic Posted - 2010/12/03 : 20:57:20
Kul att det löste sig till slut

Goldring 2300 på Rega P7 - Jag läste någonstans att Rega rekommenderar just Goldring till sina spelare, återkom gärna med flera intryck när nålen är inspelad.
ahultin Posted - 2010/12/03 : 19:50:05
Såja - en snabb injustering av PU (Goldring 2300) på spelaren och sedan på med Dire Straits "Brothers in arms" (Vilken annars...?)........ Låter det bra.....? Jo.... fast lite tamt.... men det lossnar snart, la på Wilson Philips skiva istället.... Nu kommer draget! Den bara manglar ut transienterna genom högtalarna! Ruggigt bra just nu. Kan inte sluta spela...fast borde gå och se idol med familjen istället......
ahultin Posted - 2010/12/01 : 21:39:48
Borde bli bra nu.... chansade och låter handlaren montera en Goldring 2300 nu på den... det blir ett mellansteg mellan 2MRed och det som jag skulle vilja montera på den (typ Benz Ace, Dynavector eller något i den stilen). Men för tillfället så har jag inget MC-steg och det är inte läge att komma med en till utgift på 5k veckorna före jul...... (Dottern fixade en buckla på dörren genom att dänga upp den i en brevlåda --> bilen blir stående på verkstad cirka en vecka för att knacka ut bucklan och lacka om dörren... Självrisken på vagnskadegarantin = 5k + moms..... Nej, drulleförsäkringen tar inte kostnaden...).
Men...peppar, peppar.... snart borde det rocka på ordentligt igen..... ska testa att spela lite med den gamla spelaren ett tag innan den nya kopplas in.... Brus och knaster = liv och känsla (eller så är det så att man kopplar ihop det med minnen man har.... Måste nog botanisera efter lite ny vinyl imorgon....)
AlfaGTV Posted - 2010/12/01 : 20:44:01
Oerhört tråkigt att det jäklats på det viset...
Hoppas verkligen att det blir bra nu, för en väl fungerande LP-spelare av din klass ger MER, av allt! Musikglädje, Dynamik, Brus och knaster etc
Håller tummarna för din skull!
MVH /Micke
ahultin Posted - 2010/12/01 : 19:07:14
Så...ny tonarm på väg hem.... Låt se nu: Köpte spelaren i somras.... Digitalbild har nu fått byta ut den keramiska tallriken och tonarmen...... det finns väl inte så mycket mer som kan gå sönder..eller? Fast man ska kanske inte utmana ödet så att motorn eller styrningen ger upp...

I alla fall blir det nog en ny PU... (en liten julklapp till mig själv).....ska testa Goldring på regan...
ahultin Posted - 2010/11/26 : 07:11:59
Till slut (?) verkar det i alla fall som att handlare/importör insett att det är fel i tonarmen..... Jag plockade med ett annat försteg dit och då kommer samma brum/jordfel direkt upp i lurarna. Även om man kopplar ur PU så är det ett jordfel på höger kanal....
Återstår att se vad Digitalbild säger om det hela idag..... Jag kan väl säga att mitt förtroende för Rega/Digitalbild inte riktigt är så bra längre.... med tanke på att jag var på dem i somras om att de borde bytt ut tonarmen (den har ett litet märke längst fram - frågan jag ställde mig då var om den hade fått sig "en kyss" av någon oförsiktig hantering...)
Suck - en spelare som snart är 4 månader...men som man inte kunnat njuta av....
ahultin Posted - 2010/11/07 : 19:02:25
Jag tog med mig spelaren och försteget in i köket, så inget annat än de två var anslutna...och ändå brum (om jag anslöt min Linn som har en separat jordkabel så är det tyst....).
När det gäller frågan om att jorda manuellt så har jag funderat på det, men jag ville inte experimentera på en ny spelare - om min handlare rekommenderar det så kan jag ge mig på det, men det får jag testa senare om det behövs....

Jag gav upp och plockade med den till handlaren idag (fördelen med en handlare som har affären hemma....inga direkta öppettider att hålla reda på...). Nu står den hos honom för felsökning, och den uppvisade jordfel även i hans anläggning.....
Just nu så får han reda ut det (tillsammans med Digitalbild) - om det är PU:n som gett upp eller om det är jordningen i armen eller om det är något annat som gett upp återstår att se....

Jag är oerhört besviken på hur det har blivit. Inköpet av Regan var tänkt att vara en uppgradering av anläggningen som skulle funka i många år framåt (med successiva uppgraderingar av PU och Riaa), och jag valde Regan främst för att jag ville ha en spelare som inte krävde massa uppdateringar (Läs LP12 - även om jag har varit oerhört nära att slå till på en sådan ett par gånger...).
Regan sades ha en fantastisk tonarm som skulle hålla för framtida uppgraderingar och vara enkel att hantera.....
Jag är däremot inte alls besviken på min handlare - tvärtom! Han har varit mycket förstående och tillmötesgående när jag har haft frågor och funderingar på saker och ting, och har ställt upp med att låna ut grejer när jag har funderat på hur man ska göra....

Sett i efterhand så skulle jag nog ha köpt en Avid eller Simply Black Magic.....
AlfaGTV Posted - 2010/11/07 : 09:53:10
Humm, inte kul..

Har du jordat i alla strömförsörjningar till systemet? Har du rätt fas till alla enskilda delar? Kan du jorda manuellt? Tror att man kan nyttja ena kanalens skärm/ground till detta men minns inte vilken, kan synas på pickupen också.
Testa vänd 220v kontakten för t.ex.MF RIAA-steget och se om du får samma effekt. Testa även att kortsluta IN-rca med ett gem eller nåt innan detta så du VET att du inte får in signal från t.ex. spelaren.

Hade själv inga bekymmer med min Rega ang. jordningen men när jag kör MC så kan jag behöva flytta lite signalkablar bakom för att de inte ska plocka upp brum och överhörning.

MVH/Micke
ahultin Posted - 2010/11/07 : 08:21:21
Okej...kopplade in MF XLPS:en nu på morgonen och den verkar inte rikigt kurant... Om den är ansluten till försteget, men utan att skivspelaren är igång så brusar/brummar det ordentligt. Om jag lägger handen på Riaa-steget blir det lite svagare, och även om jag håller handen på försteget... Det gäller om jag har omkopplaren bak på MM, om jag kopplar om den till MC så tystnar det.... (OBS - Fortfarande utan att någon skivspelare är ansluten...).

Så....mystiken tätnar. Fel på skivspelare/riaa/försteg.....?
ahultin Posted - 2010/11/06 : 23:23:29
Ja...jag kunde inte hålla mig... Bar in skivspelaren och försteget till köksbordet för att kunna jobba i en bättre ljusmiljö. Kopplar in Regan och Roteln och brus/brum..... Om jag kommer nära anslutningarna till Pick-upen med mina fingrar så ändrar brummet karaktär...men det försvinner inte....
Sedan tog jag fram den gamla Linnen från kartongen (behövde inte ens ta upp den utan det räckte med att koppla in den och tursamt nog så var sladdarna tillräckligt långa.....alltid något att vara glad över en sådan kväll)....

Om jag bara kopplar in den utan att fästa jordskruven så får jag exakt samma ljud som ur Regan. Men på Linnens arm finns det ju en jordkabel...och när den är ansluten är det tyst. Visst, det finns lite mer bakgrundsbrus än från en tom ingång men inte så att det stör....

Så....det ser sannolikt ut som om det är i skivspelaren problemet ligger.... kommer att bli ett besök till säljaren under de närmaste dagarna....

Grrr......jag var på dem i somras när tallriken var skev om att tonarmen såg ut som om den fått sig en kyss...men de ville inte byta ut den då....
ahultin Posted - 2010/11/06 : 22:51:22
Nu tror jag att jag snart ger upp...

Lånade hem ett MF X-XLPSV8 för att se om det var något annat som påverkade ljudet ur spelaren....men tyckte att det inte riktigt lyfte ändå. Fick en del knäppningar i ljudet när jag slog på och av annan utrustning och hörde brummande (jordrelaterat brus som jag tolkade det hela).

Testade med att stänga av all utrustning utom försteget och koppla in hörlurarna. Välj signal, tape-monitor på, och sedan höja volymen kraftigt (till c:a 40-50%) och lyssna....knäpptyst. Sedan kopplar jag bort tapemonitor.....kraftigt brus/jordbrum. Om jag rör/flyttar sladden från skivspelaren så ändrar det karaktär (mer eller mindre kraftigt brus) samt om jag vidrör jord-skriven på mitt försteg så minskar bruset kraftigt...men det tystnar inte helt och hållet.... (OBS! Detta är gjort med alla annan utrustning fysiskt frånkopplar från försteget, samt borttaget från strömlisten!)
Om jag då kopplar bort kabeln från skivspelaren så är försteget helt tyst - ingen skillnad mellan ingångarna eller om jag har tapeloopen aktiverad....
Ska under morgondagen testa3 saker -
1 - Koppla in en annan skivspelare i förstegets phonoingång.
2 - Koppla Regan till en annan förstärkare (gammal Technics)
3 - Koppla in MF X.LPS:en igen för att se om det är skillnad mellan Riaa-stegen

någon som har något annat tips som kan hjälpa mig? Det känns oerhört tråkigt att det ska vara så här...när inköpet av Regan i somras skulle vara en uppgradering som skulle hålla länge.....just nu känns det som att det enda som inköpet medförde var en massa extrajobb och en massa pengar utlagda i onödan...
ahultin Posted - 2010/11/04 : 07:57:29
Jo...det låter vasst samma dagar...så antingen skulle det vara någon konstig påverkan på hela systemet eller så är det min överkänslighet som spelat mig ett spratt....
shaft Posted - 2010/11/04 : 01:04:10
Hej!
Bara en stilla undran....hur later CD skivor? De borda troligtvis lata ungefar samma olika dagar.
/Shaft
ahultin Posted - 2010/11/03 : 22:00:11
Hej. Jag har försökt spela skivor, som ena dagen låter bra och nästa dag låter det dåligt...men alltmer låter det vettigare och vettigare....

Jag tror att det sitter i öronen....eller längre in. Under de senaste åren har jag blivit allt mer känslig för starka ljud, och det kan t.ex. vara om barnen skriver högt eller om man kör med mp3 i öronen för mycket....
Så jag har försökt att låta bli att ta med mp3:an på löppassen (vilket gör att jag besparar öronen 5-8h/vecka) samt att inte lyssna med "bakgrundsskval".... vi får se hur det löser sig.

Just nu så har jag ett X-LPS (v8) på hemlån och det låter bättre och bättre....

Jag har testat att höja nåltrycket men jag ska inhandla en nålvåg vid nästa besök i Sthlm för att kunna mäta också (men det blir nog en ordentlig genomgång av spelaren i Uppsala eller Gbg framöver...)
keso77 Posted - 2010/11/03 : 08:29:21
Hm, har du testat att höja nåltrycket?
ahultin Posted - 2010/11/02 : 17:05:00
Tyckte att allt lät essigt - CD, SB3, Vinyl och även Radio (P1)..... Så jag rev hela anläggningen, kopplade bort allt och satte tillbaka alla delar en efter en... men till och med när jag spelar vinyl via försteg och hörlurar (Sennheiser HD650 - som knappast är vassa...) så låter det hårt.......

Hmm....frågan är om det är mina öron som fått en knäpp...? Jag ska ta och låna hem ett rörsteg för att se om det gör skillnad....frågan är om det är strömreningen som slagits ut...ska prova att koppla bort det också ett tag för att se om det låter annorlunda....
ahultin Posted - 2010/10/31 : 20:19:05
Jag tror att det hela var ett resultat av att man gärna vill minnas hur bra det var med gamla välspelade skivor...som är spelade lite för mycket....

Har gått tillbaka till 2M Red igen och det svänger riktigt bra på många skivor...men en del essighet kommer fram ibland...men det kanske är ett resultat av att jag numera kan höra mer (att den är mer utsträckt i toppen än min gamla AT95E). Får låta det gå en tid och känna mig för - men ska försöka få med mig spelaren till Gbg om några veckor (kanske besöka Tonläget med den...)

Ska låta den gå några dagar och sedan byta till 2M Blue nålen för att få en uppfattning om hur pass stor/liten skillnad det blir att byta till 2M Blue.... (kan vara intressant att testa om det är värt pengarna eller om man ska gå vidare mot en annan PU....kanske ska man sikta högre......typ Benz Ace eller Dynavector 10XV5....)

Tack för inputen i ämnet - uppskattas!
AlfaGTV Posted - 2010/10/31 : 19:23:38
Jag tycker det låter som om du är helt rätt ute med inställningarna i alla fall. VTAn påverkar iofs ljudet ganska mycket med avseende på ljudets ljushet. Men du kanske är inne på rätt spår där ang. RIAA steget. Har ju själv haft OM2 (blå) i Rega och den setupen är inte den fetaste direkt, men punsch och dynamik finns det i massor.

Har hört min gamla Scheu Analog Cello med RB-300 (Origin Live modd) och OM2 Blue via en Macintosh MA-7000 och ett par Verity Audio och den kombinationen var skrämmande bra!

MVH /Micke
ahultin Posted - 2010/10/31 : 14:27:33
Testar en 2M Blue just nu. Återkommer med hur den låter - men jag tycker att det fortfarande låter tunt och inte samma "punch" som jag skulle önska....och jag tycker att det låter lite essigt fortfarande.....
Ska testa med en AT95:a under veckan som kommer...

Edit - Ljudminnet är bedrägligt.... Plockade fram den gamla vinylriggen och körde igenom några gamla vinylspår...och den låter inte alls bättre....Snarare annorlunda (lite fetare bas men mindre upplösning etc...). Så jag låter spelaren vara just nu...men jag tycker fortfarande att den är vass men det kanske mer är ett betyg på riaa-steget i Roteln...

Hmm...ska fundera vidare och lämna in spelaren för en ordentlig genomgång....
ahultin Posted - 2010/10/31 : 13:20:42
Nix - den universella protractorn (Baerwald) säger samma sak. Att den är korrekt inställd.... Då återstår att testa en annan PU för att se om det blir ett annat resultat....
ahultin Posted - 2010/10/31 : 13:04:43
Så - nu har jag jobbat igenom med Protractorn igen - både den som kommer med från Rega när man köper skivspelaren, men även den som man kan ladda ner från vinylengine (jag har kört med den här http://downloads.nakedresource.com/download_centre/index.php?rega_arc_baerwald.pdf

Dubbelkollat avstånden på den så att det stämmer - (mätte med 3 linjaler för att få fram ett medelvärde - och då är det 140,2 respektive 199,9 mm). Två av linjalerna mätte exakt, och den tredje gav ett annat värde - så om den var fel och de andra är korrekta är protractorn rätt utskriven.

Ställt in PU så att den träffar både C och C#180;EXAKT. Gjort ett antal slumpvisa "nedslag" längs bågen och den träffar rätt varje gång...

Ställt in PU så att den förlängda linjen på det område där man kan se om PU ligger korrekt. Stämmer perfekt.

Men....det låter illa. (Har faktiskt inte behövt göra några ändringar sen förra gången jag skrev in här...).

Hmm...ska dra hem en till protractor - Universal varianten för Baerwald och se om den gör något bättre.....

Annars blir det ett test av en annan PU helt enkelt.
ahultin Posted - 2010/10/31 : 12:52:15
En snabb fråga - på Arc-protractorn finns det 2 punkter att kontrollera att man har den på rätt plats, samt ett ställe att kolla vinkeln i PU-huset. Jag kan förlänga linjen som finns precis före "stroboskopmönstret..." men hur ska jag förlänga vid C och C#180;? om jag förlänger dem så vad ska jag utgå ifrån?
ahultin Posted - 2010/10/31 : 12:34:54
Tack för svaret, några kommentarer kring frågorna

quote:
Jag antar att du nyttjar någon av Vinyl Engine's ARC-protractors?
Japp - den som heter Rega Baerwald Protractor
quote:
Och jag tolkar det som så att monteringsavståndet/överhänget blir korrekt i och med att pickisen EXAKT följer bågen (arc'en) på papperet?
Så vitt jag kan bedöma det - men jag har inte kollat hela vägen runt (gjort 3 nedlag längs vägen -jag vill ogärna dra PU i sidled över papperet.....
quote:
Och du är helt hundra på att du verkligen printat i opåverkat skick?
Ja - jag har kontrollmätt flera gånger om - sista gången så tror jag att jag fick ut att det var 140,3 mm om man ska vara nojig...men det kan lika gärna vara ett fel på linjalen - men jag ska leta fram en stållinjal för att vara helt säker

quote:
Och sedan det som jag uppfattar som störst ljudpåverkan med avseende på övervikt mot tunt/runt:
Har du rätt VTA? Lite lägre fäste vid tonarmen lagring brukar ge en varmare och fylligare ljudbild. Lite högre där bak och du får lite skarpare ljud. Utgå från pickupskalets ovankant helt parallellt med skivytan, sett från sidan då. För det går väl att justera eller?
Annars kanske ett mellanlägg på ett par mm kan göra susen.
På Regan så finns det inget enkelt sätt att justera VTA - annat än med mellanläggsbrickor. Det sitter en 2 mm spacer på den monterad av Digitalbild - men det var främst för att det såg inte riktigt klokt ut utan dem - då hade tonarmen bakåtlutning, alltså att den var lägre i bakkant och högre framme vid PU-skalet.

quote:
Edit:
Skjutmått???
Jag brukar ta en tunn, tunn blyerts eller en nål och förlänga linjen för pickupens vinkel vid de båda punkterna för kontroll. Hajjar du? Förläng linjen ffa bakåt så kan man se den mitt emellan kontaktstiften på baksidan av pu. Om man titta rakt ovanifrån ser man linjen exakt mitt emellan dessa genom hålen i tonarmens pickisfästen.
Tja - skjutmåttet kom fram för att uppskatta avståndet mellan främre delen av pickupskalet och där skruvarna som håller fast PU börjar... Om de avstånden var lika så var min tanke att PU skulle sitta rakt.

Jag ska testa med att förlänga linjen och vara extra nogrann med den sista (?) inställningen nu.. Återkommer

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000