HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Antik Skiva

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Stefan Posted - 2010/10/25 : 23:29:50
Rotade lite i hyllorna och hitta nått skoj :)

Hittade denna skiva för ca 20 årsedan på nån gammal loppis.

Vet jag hade 3 stycken sådana här skivor varav en gick sönder och en har försvunnit i nån flytt.
Så en kvar.
Den är enkelsidig tysk. Det står Schallplatte Grammophon . Finns inte ingångspår på den ens bara en hög kant och fritt utrymme på några millimeter sedan kommer skivspåret direkt
Bifogare ett par bilder på den med.
Undrar mest om någon vet något om denna/dessa skivor . Tänkte årtal och varvtal ? Det är himmla olika på endel riktigt gammla :)
http://i89.photobucket.com/albums/k211/Stefan1973/IMG_0463.jpg
http://i89.photobucket.com/albums/k211/Stefan1973/IMG_0464.jpg

Tacksam om nån vet något om denna :)
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Stefan Posted - 2010/11/01 : 10:40:47
Helt ok lennart :)

Var himmla roligt att nån skrev alls och gillar Rutger,s inblick i det hela + få fram lite fakta .
Vet jag har 2 pärmar fulla med strauss på dubbelsidiga 78 & 80 varvare stående hos min far som jag hitta på antikhallarna i GBG 1993/94.
Dock låter dom förvånandsvärd bra.
Om jag nu minns det var DX nummer på dom (columbia). får åka dit i helgen och plåta av några av dom :)

Tackar så mycket för informationen Rutger . Föresten var kan man hitta information nånstanns om pressningar skivmärken årtal m.m. ?

Älskar rota i gammla skivbackar i fall man hittar lite gammalt godis :)

/ Mvh Stefan
lennartj Posted - 2010/10/30 : 04:04:49
Hej Rutger,
kul att hitta någon på det här forumet som samlat på sig åtskillig kunskap om 78-varvare. De flesta verkar gömma sig på ställen jag inte hittar eller håller sig borta från moderniteter som internet.

Genom slump, arv, andras dödsbo mm, har rätt många 78-varvare hamnat hos mig. En del från 1940-talet och framåt känner jag igen sedan barndomen, och andra från 1930-talet kan jag fråga äldre bekanta om.

Äldre skivor än så har jag inte en susning om det finns något på internet om, och vilka som är akustiskt inspelade kan jag bara gissa utifrån hur de låter.

Hoppas Stefan kan ursäkta trådkapningen. Om jag skickat PM hade andra 78-varvsintresserade inte fått veta att fler söker kunskap.

Om det finns några 78-varvskunniga som nappar kanske vi kan göra en länklista till nyttig information som kan sparas som sticky.

Det känns lite avigt att vi är på Vinylforum just nu, men misstänker att för få är intresserade av ett Schellack-forum här

Edit: lagt till ett saknat "göra".
Rutger Posted - 2010/10/30 : 01:34:51
Den kant som Stefan beskriver och ytterligare ett antal kännetecken berättar att
det är en enkelsidig akustisk skiva, dvs det är inte första eller sista sidan i något set
utan en komplett skiva från den tid då enkelsidiga var vanligast.

Akustisk inspelning innebär alltså att Fritz Kreisler med sin pianist spelade rätt in
i en stor tratt och att direktgravering skedde på mekanisk väg utan någon elektricitet.
Brytpunkten mellan den akustiska och den elektriska eran - vi lever fortfarande i den
senare - var runt 1926. Givetvis en dramatisk tid i grammofonhistorien.

Lite bläddrande ger följande kring din skiva.

Violinisten Kreisler ackompanjeras av sin trogne partner Carl Lamson vid pianot.
Inspelningen gjordes 7 feb 1916 i New York. Den amerikanska originalmatrisen på
Victor är på 10" men såvitt jag kan se är din platta en 12-tummare. Det bör betyda
att din Schallplatte är en dubbning, dvs 10"-matrisen eller en kopia av den har
avspelats på en grammofon och samtidigt överförts mekaniskt till en 12"-matris.
Självklart låter det kattskit.

Din skiva torde vara pressad mellan 1916 och, jag gissar, ca 1920; efterkrigstid
verkar troligast. Samma inspelning kom senare ut som ena sidan på en dubbelsidig
10-tummare i den vanliga HMV DA-serien: DA 262. Där kan möjligen originalmatris ha
använts igen, dvs bättre ljud. Nu har jag inte tillgång till Creightons Discopaedia
of the Violin, standardverket för fiol på gammal skiva, men jag gissar att HMV DA 262
var den sista 78-utgåvan av denna inspelning med Kreisler.

Jag får väl kolla om jag har ett ex av DA 262 i min samling. Då kan vi ju sammanstråla
på audiofilers vis och jämföra pressningar.
lennartj Posted - 2010/10/26 : 04:01:22
Skivan med Fritz Kreisler är en 78-varvare, gissningsvis från 1930-talet.
Den tomma skivsidan är helt enkelt sista baksidan av något längre klassiskt verk som gick in på ett udda antal skivsidor, 78-varvare givetvis. Jag har t.ex. ett album med Beethovens 5:a som ligger på 9 skivsidor, avsedda för skivväxlare, vilket var det normala då.
Man lade på högen med framsidorna upp, numrerade 1, 2, 3, 4, 5 sedan vände man på hela högen och på baksidan av sida 5 ligger 6, bakom sid 4 ligger sid 7 osv. men sid 9 är baksidan av 2 och sist kommer då den "mysiska" blanka baksidan på sidan 1 som inte innehåller något.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000