HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Heed Orbiter 1, motorstyrning. Vinyl på steroider

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Adagio Posted - 2010/10/11 : 09:59:00
Har ni nånsin funderat över vad en bra motorstyrning kan göra mer än att ändra hastigheten mellan 33 och 45v? Det har jag, jag har ju Kuzmas mycket kompetenta rigg StogiS/stabiS, har tidigare haft Project rpm5 och redan detta steg gav massor av väljud om vi börjar med att ge RPM5 ett poäng för att fler ska kunna sätta min recention i relation till något vill jag ge RPM5 betyget 45, med projects enkla motorstyrning får den brtyget 50.
I fredags tog jag mig i kragen och köpte en Heed Orbiter 1, den kostar i sammanhanget rimliga ca 3400 kr, Kuzmas egen styrning ligger på ca 9000, altså en rejäl slant för att enkelt kunna lira maxisinglar, eller är det så enkelt?
2 dygn senare, ja herregud! Man ska inte skriva när man är exalterad men att man kan förbättra återgivningen så mycket på en redan bra produkt är både roligt och frustrerande. Allt sitter som en smäck, har aldrig hört så här grym vinylåtergivning.
Hur bra blir det då? Ja om StogiS/stabiS får poängen 100 måste jag nog säga att man förbättrar ljudet 15 poäng ytterligare och byter man ut elektroniken i motorn mot det medföljande kortet med Wima kondensatorn, får man ytterligare 10 poäng.
Tidigare kunde man känna små, små vibrationer i motorhuset, med Orbit 1 påkopplad försvann dom med ca 35%, efter bytet av elektroniken försvann ca 35% ytterligare. Nu är de knappt kännbara med fingertopparna.
Hela stereoperpektivet ökade på alla ledder, taket lyftes och musiken flyttades upp en halvmeter i höjd mot tidigare. Taktkänslan är grym, Kuzman driver på som ett lokomotiv på steroider. Basen är tung och exakt som aldrig förr. Nu är alla små konstigheter i LP-återgivningen ett minne blott, små detaljer blottläggs med millimeterprecision utan hårdhet eller betoningar.
Jag skulle kunna rapa hififloskler hela kvällen men så förutsägbar vill jag inte vara, jag kan bara säga att har man en Kuzma StogiS/StabiS har man inte hört hur bra den är förrän man kostat på den en bra motorstyrning och kostar den och presterar som Heed Orbiter 1 finns ingen ursäkt.
Knepigt att få in kortet i motorhuset dock, men det går.
Slutsats: förvandla en 100-poängare till en 125-poängare, på en halvtimme, till en kostnad av ca 3400 kr är grymt kul, nu stundar en tallriksuppgradering, hur bra kan den inte bli då 150-poäng kanske?
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
RobertH Posted - 2010/10/30 : 21:42:56
Altså nu har jag inte hört skillnad på en BÄTTRE skivspelare med och utan motorstyrning/nätdel. Men jag läste någonstans på nätet en snubbe som hade snackat med Robert Suchy/Clearaudio på en mässa och just om motorstyrning - och denna kille fick då ett svar liknande "så länge du inte har fler än en motor och bortsett från möjligheten att ändra hastighet simplet så ser jag det som att kasta bort 900euro på ingenting".
Och man tycker ju dom igentligen BORDE vela sälja. Hade varit kul att testa med nätdel/styrning till min spelare, men jag ställer mig ganska skeptisk till ett så stort lyft tills jag testat :)

Fö så kan du inte köra Kuzma med Speed Box SE II om den är på 115v då Speed Box SE II bara har 16v alt. 230v.
Adagio Posted - 2010/10/12 : 21:09:02
Nej, jag tror iofs att projekts speedbox SE II är jättebra den med.
Är osäker om matchningen dock, Kuzmamotorn går 115v, jag kan inte skilnaden mellan olika motorer och vad de kräver, matchning mm. Någon mera kunnig kanske vill fortsätta berätta....
opethic Posted - 2010/10/12 : 10:57:00
Kul att det med så pass små medel går att förbättra ljudet på en redan bra spelare.

Men trög som jag är så undrar jag - Kan man ansluta Heed Orbit till vilken spelare som helst (tex. Rega?)
Pro-Ject RPM5 nämns - Har du provat Heed Orbit tillsammans med den?
silwerfeldt Posted - 2010/10/12 : 09:39:30
Kul att höra.. Jag har Heed Orbit 2 till VPI Scout och är helnöjd. Kan bara instämma till dina ord ovan...
Jag köpte mig även en stor transformator som levererar 2500V och hela min rigg är kopplad till den även slutstegen (denna har kraft nog att ta bort dynamiken i slutstegen) och jag måste säga att det var det bästa jag gjort på mycket länge fick ett helt annat lugn och mörker - hele min dynamik ökade och nu låter det riktigt bra så nu skall rummet ordnas...

Men jag kan bara rekomendera Heed Orbit till en bra skivspelare för det ger ett lyft!

Sondek Posted - 2010/10/11 : 17:58:38
Jag är inte förvånad över din upptäckt och kan bara gratulera till den fina uppgraderingen.
Vikten av ett bra skivspelarverk + drivning är något som många missar i sökandet efter bra vinyl ljud.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000