HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Pro-Ject, tonarmen har blivit lite trög

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Manticore Posted - 2010/05/12 : 11:50:53
Min Pro-Ject tonarm (Xpression) har blivit lite trög, den svänger inte helt fritt upp och ned, utan stannar på olika ställen i höjdled. Inte mycket, men tillräckligt så att det blir svårt att balansera den optimalt.
Vänster/höger svänger den helt fritt. Kan man olja lite i upphängningspunkterna för att få den optimal igen, eller måste man skruva på lagerpunkterna?
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bubbel Posted - 2010/05/13 : 17:57:11
Kanon att det blev bra, att du slipper lämna bort den för en sådan enkel sak som du själv kan fixa är guld värt.

anders
Manticore Posted - 2010/05/13 : 10:16:00
Tackar för infon! Jag gjorde som du sa, skruvade pyttelite (så lite så jag knappt märkte det) på ena lagringspunkten, och nu går armen superlätt, ingen tröghet alls! Något glapp kan jag inte heller känna.
Nu gick det så bra att balansera armen :)
Bubbel Posted - 2010/05/12 : 14:51:06
Man skall aldrig smörja lagringspunkter på en tonarm då samlas damm och annat skräp vilket leder till att den slutar att fungera.

Det alternativ som du nämner att skruva på lagringspunkterna är det enda du behöver göra, om man vågar ta steget ut så plockar man ner hela tonarmen och rengör samtidigt. När man justerat spetslager får man vara lite försiktig så att man inte stukar själva spetsen när det är rätt så skall det gå väldigt lätt (givetvis) men där får inte finnas någon glapp det försämrar tonarmens prestanda.

Det räcker att du justerar endast på ett av spetslagren per gimbal då har man mer kontroll på vad man gör.

Lycka till och ta det försiktigt framför allt ha gott om tid när du gör det.

anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000