HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Förslap på pickup för en Well tempered classic

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
linkan Posted - 2010/04/20 : 16:56:19
Hej

Har köpt en Well Tempered Classic och behöver tips på en pickup, MC eller MM spelar ingen roll då matchande RIAA-steg måste köpas in snart (det RIAA-steg som inköptes på Mediamarkt för 500 har vissa begränsningar i upplösning och är inte ett under av tysthet ).
Pris helst så lågt som möjligt men abslout inte över 10', det kanske behövs en dyrare/bättre pickup för att få ut det mesta av denna spelare men det får i så fall komma senare. Musik på LP är främst rock i nån form. Det gör ju inget om det går att handla pickupen via webben eller på plats i USA om det är bättre utbud/priser där borta dvs.
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
silwerfeldt Posted - 2010/07/01 : 15:33:17
Lyra Dorian är ett kanon köp!

Angående Riaa så passa på att även låna hem en ASR Mini basis. Den rockar riktigt bra i min anläggning. Men det finna många roliga riaa... så låne hem o testa bara det är ju det som är det roliga!
linkan Posted - 2010/07/01 : 11:24:40
Hej lennartj

Det var ett Trigon Vanguard MkII som lånades, detta steg kan förses med separat batteripack vilket känns lockande. Ska låna hem lite andra steg innan köp genomförs och ska lägga till Lehmann på listan av tänkbara kandidater.
lennartj Posted - 2010/06/29 : 23:44:17
Grattis till en trevlig pickup. Jag har en själv :)
Vilken modell av Trigons RIAA har du lånat?
Vad jag minns av Trigons tidigare RIAA är att de låter rent, detaljerat och lite ljust.
Lyra Dorian är ju också lite åt det hållet.
Jag tror att exempelvis Lehmann Black Cube SE kan rocka mer.
(För egen del använder jag MC-ingången på min McIntosh C2300, det funkar utmärkt. Jag har även lånat en Dynavector DV 6A transformator och kört via MM-ingången. Det låter väldigt "vackert" men med för lite tryck och driv i basen. Bättre för barock än rock:)
linkan Posted - 2010/06/18 : 05:45:16
Hej

Det hela slutade med en Lyra Dorian som låter riktigt bra, att det låter bra kan ju också bero på att jag lånade hem ett Trigon RIAA-steg som är oändligt mycket bättre än mitt egen RIAA.
(Det nuvarande Mediamarkt RIAA-steget kanske inte är ett under av upplösning eller tysthet men vad kan man begöra för 399?)
zix Posted - 2010/05/23 : 23:04:43
Jag har kört WT Record Player - väldigt lik arm som classic, silikonoljebad med fisketrådsupphängning, och sanddämpad arm - med tre olika pickuper: Ortofon MC10 TypII, moddad London Decca MkIV (? Eller 3 eller 5, minns inte), Sumiko Blue Point Special.

Mest rock&roll var det helt klart med Deccan :) . Spårningskänslig och svårinställd som alltid, dock.
Ortofonen var lite dynamiskt dämpad och livlös ihop med WTRP:n. Sumikon bäst på totalen, känslig pickup dock, utan chassi.

Kontrapunkt-serien tror jag skulle funka bra, en varm och go A eller en dynamisk H kanske.
geldis Posted - 2010/04/22 : 19:28:33
Tempered körs väl i huvudsak med Grado signature, over there. Jag har själv haft en sådan setup. Det lät väldigt snyggt och balanserat men det är ingen R`and roll setup, tyvärr. Skivspelaren har nog inte den karaktären. Möjligen att det går att plocka ut mer med en mer "fartig" pickup som tex OC 9 mk 2. Pickup anpassning till armen skall enligt uppgift inte vara något som helst problem. Pga upphängningen och graden av silicon i koppen skall armen tydligen fungera med det mesta.
Spelar idag på Benz L i en helt annan rigg och den pickupen låter väldigt bra och är vad jag tycker, allround men den är inte heller direkt R`and roll.

mvh
geldis
Jojosoda Posted - 2010/04/22 : 17:53:45
Hejsan!

Jag kollar http://www.vinylengine.com/
Där finns en databas som är förträffligt bra. De flesta pickuper å de flesta armar finns där.

Mvh/Magnus
linkan Posted - 2010/04/22 : 16:32:48
Hej

Är inte 100 på vad armen klarar men om man läser på nätet så står det att den klarar vilken typ av PU som helst och med vilken vikt som helst. Har inte hunnit sätta in mig helt i hur man avgör vad en arm klarar men alla tips är välkomna hur man gör detta.
Klingan Posted - 2010/04/22 : 10:23:24

Gillade Benz Ace´s fylliga och varma klang, men tyckte den var för seg för rock. Kan tänka mig att man får mer av allt högre upp i Benz hierarki.

Själv byte jag till Dynavector 20XL, lite mindre varm och fyllig men med mer fart och rockigare.
Adagio Posted - 2010/04/22 : 09:49:43
Först måste du kolla om PUn matchar din arm, compliance och sånt där du vet. Benz ACE är grymt bra och ja det är skilnad en en inspelad H låter som en oinspelad L, vilket inte alls är dåligt men det kan bli så mycket bättre. Det är inte fel att köpa en beg heller, jag köpte min Benz LP beg för 9000 sen spelade jag ett år innan den började spåra illa. Skickade den på renovering till fabriken, kostade ca 4300 kr = en i princip ny LP för endast 13.300 kr
Jag har provat en hel radda med RIAA men med BenzPU tyckte jag att Benz egen Lukaschek PP-1 var outstanding i sin prisklass.
linkan Posted - 2010/04/22 : 08:30:00
Hej Jojosoda

Är det nån skillnad i karaktär mellan låg respektive högnivå varianterna?
Jojosoda Posted - 2010/04/20 : 17:12:18
Utan att veta vad din arm passar för pickup, så gillar jag skarpt Benz Micro ace mc, jag tycker den passar rock jättebra. En god vän till mig äger den samt han har oxå ett Heed riaa till. Men som sagt smaken är ju som bekant delad.

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=356&menu=1

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000