HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Technics SL-110 ->(arm?) SME 3009II Köp-> Montera?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
iMac Posted - 2010/03/31 : 22:44:14
Har kollat lite på en Technics SL-110 utan arm o frågan är om det är något att ha eller om det finns andra svarvar som är skojigare ?
20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
AlfaGTV Posted - 2010/04/21 : 10:05:43

Va skoj! Jag känner igen detaljerna, de är desamma som i min SL-1200 MkI som inköptes av brorsan 1976! Jag har också olja kvar under tallriken! Sen verkar hastighetsregleringspinnarna (oj vicket långt ord?) vara exakt lika också.

MVH /Micke
HLindgren Posted - 2010/04/20 : 16:52:39
Oljan behöver inte alls vara dålig, den har antagligen legat relativt mörkt och inte utsatt för luft. Försök lukta på den, doftar som olja brukar så är den antagligen ok.
iMac Posted - 2010/04/17 : 11:35:56
Då var en SME 3009IIan inköpt o nu är fråga hur den ska montera o om det är något som ska bytas/renoveras/justeras på armen innan den monteras?
Bubbel Posted - 2010/04/15 : 13:59:19
Det var tider det när vissa tillbehör medföljde idag så skinnar de en så fort man behöver något. Det beror på hur tjock oljan är men jag skulle nog leta lite mer på nätet innan jag skaffade någon form av smörjmedel som passar.

Jaha det blev en SME de är inte dåliga alls och du får en trevlig kombo som du kommer att trivas med sedan är det lite roligt att du har så lågt nummer på din spelare det ger en aura av exklusivitet även om det tillverkades några stycken.

anders
iMac Posted - 2010/04/15 : 13:38:42
Hittade manual osv på Vinylengien o i "Templaten" står det att rek arm är 3009 II! Sökte lite o hittade en så den ska hämta ikväll!!

Måste visa några bilder till på spelaren..

Lite häftig att fått tag på den första som tillverkades..



Tror inte att jag ska använda denna olja, verkar vara lite seg.. Ska det vara någon specialolja?
ztenlund Posted - 2010/04/12 : 10:43:11
Du behöver inte vara orolig för att 3009 är något nytt bjäfs.
Förvisso kan åldern variera ganska mycket beroende på vilken version det är.

Edit: Den här tråden hör förresten hemma i vinylforumet, så jag flyttar den dit.
iMac Posted - 2010/04/12 : 10:37:36
Tack för grattarna!
Känns som man gjorde rätt i att köpa den Kan säga att jag köpte den pga utseendet o inte ljudet, har ju inte kunnat lyssna på den..

Jag har funderingar på att hitta en arm som fanns samtidig med SL110an så att det blir en tidsenlig historia. Kan det vara en bra ide?

Hur är det SME3009an, ny eller gammal?

Hur kollar man om en 12" arm får plats?



Bossebugg Posted - 2010/04/12 : 09:44:16
Pac har ett gott minne.Jag har en Technics SL-110 en väldigt bra spelare som man kan köpa för en billig peng, jämförbar med betydligt dyrare spelare.Jag tycker du skall köpa dig någon av SME 3009 tonarmar typ serie 2,improved eller R variant.Skall du montera en 12 tums arm måste du kolla upp så att den får plats.Hör av dig till mig om du har frågor angående spelaren och olika tonarmar.
Pac Posted - 2010/04/12 : 08:22:52

Grattis till din fina skivspelare! Jag stod hemma hos Bosse-bugg för ett tag sedan och tittade lite på en likadan ur "syskonskaran". Det är robusta och rejäla driv-verk.
Bubbel Posted - 2010/04/12 : 00:24:10
Jag blev så till mig när jag såg din undring om tonarmen att jag glömde att gratta dig till ditt köp av skivspelaren. Även om den är från 70-talet så har den väldigt tilltalande utseende jag skulle inte säga nej om jag hittade en sådan för vettiga pengar men så finns det en hel del skivspelare jag också vill ha.

Tonarm sa du köp en så bra du bara kan och som din ekonomi kan tillåta men häng inte på en rega arm de finns överallt och är inte så roliga i sitt grundutförande. Om jag skulle få välja hade jag köpt en 10-12 tums arm direkt och då finns det en del att titta på Pro-Ject har en del till vettiga pengar http://www.project-audio.com/main.php?list=tonearms&cat=tonearms&lang=en

http://www.hifigear.co.uk/site/scripts/products.php?category_id=77

anders
iMac Posted - 2010/04/11 : 23:39:32
Det var ju nästan så att armen var skojigare än skivspelaren

Vestigialarmen får nog hamna på hyllan i en glasmonter tills man hittar tex en Skeleton att sätta den på..

Sedan är frågan som classe tog upp:
quote:
vilken arm ska den få då?

Ja, vad ska jag sätta dit istället? Finns det någon rekommenderad arm till denna svarv?
Ingvar.Ahlberg Posted - 2010/04/11 : 19:11:17
Vestigalarmen är riktigt trevlig, tyvärr får man justera om den var och varannan dag då allting ändrar sig hela tiden, däremot så är den utmärkt även till styvare mc-pu då det inte finns någon egentlig massa att skapa resonanser i.

Ingvar
classe Posted - 2010/04/11 : 18:05:36
vilken arm ska den få då?
cittroman Posted - 2010/04/11 : 16:58:27
Läckert.
Bubbel Posted - 2010/04/11 : 13:05:47
Så då har jag hittat vem som har snickrat ihop tonarmen det är en Transcriptor Vestigal men det ser ut som om det saknas lite saker på den den är gjord för väldigt lätta pickuper dvs under 7 gram. Om den är bra eller dålig får någon som vet berätta men lite fräck är den trots allt med sitt udda utseende.

anders
Bubbel Posted - 2010/04/11 : 12:51:24
Jag känner igen tonarmen på dess främre halvmåne vid tonarmsskalet men det är totalt borta vem som är tillverkare jag får väl leta i mina papper för nu gnager det.

anders
iMac Posted - 2010/04/11 : 09:53:55
Kunde inte låta blir att köpa den..

Så nu står den hemma hos mig o väntar på genomgång o ny arm.. Någon som vet vad det är för konstig arm som sitter på? PUn är en ADC VLM MKII.

iMac Posted - 2010/04/01 : 10:32:46
Stämmer bra!

Någon som har någon erfarenhet av denna o vad för arm som kan passa till den?
Mickel-mackel Posted - 2010/04/01 : 10:07:03
Är det så här den ser ut?
adi6606 Posted - 2010/04/01 : 08:30:27
Det beror på vad du tycker är skojigt . SL-110 är helt OK spelare med häftig 70-tals utseende. Direktdriven vill jag minnas!? Andra klenoder i samma klass var väl Kenwood KD-500 och KD-550 samt Sony TTS-? (kommer inte ihåg siffran)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000