HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Lenco L75, skating-problem

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
mrdeckard Posted - 2010/03/14 : 23:54:23
Hej!

Jag köpte mig en begagnad Lenco L75 för ett tag sen. Ett problem som bara blivit värre är att tonarmen börjar glida när man närmar sig mitten av en skiva.
Jag har försökt få armen balanserad men den vill dra åt sidan (ut från mitten) hur jag än har antiskate-vikten i det lilla snöret.. Jag får bäst resultat av att helt ta bort vikten. Vad är fel? Ska tonarmen glida utåt när man har den hängande i luften? Borde den inte bara ligga still?
Eller är det nålen som är sliten?

/En vinylamatör som vill lära sig!
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mrdeckard Posted - 2010/03/16 : 11:16:03
Ok! Tack för hjälpen! Faktum är att den har funkat mkt bättre nu, tror jag hade lite konstig vinkel på pinnen som håller upp skatingvikten.. Verkar som det påverkade.
Men på sikt behövs det nog göras nått.. Men är det alltså så att lagret som sitter där i tonarmen påverkar armens rörelse i alla led? Så om den har mer motstånd där så rör den sig långsammare? Armen slutar falla snabbt ner mot skivan samt även i sidled -den skulle alltså glida långsamt i sidled?
Bubbel Posted - 2010/03/15 : 22:00:36
Till det priset är det idé att prova jag tycker att det är en väldigt bra beskrivning hur man gör. En ny tonarm blir lite svårare det finns några som passar direkt i men om man inte vill ha en av dessa så blir det till att bygga om.

anders
mrdeckard Posted - 2010/03/15 : 19:12:57
OK, är det samma lager som nämns här alltså? http://www.svalander.se/rep/lencolager.htm

Är svalanders kit en bra idé? Känns som risken att paja armen helt är rätt stor? Är detta en meckig manöver?
har aldrig meckat med min lenco nämnvärt tidigare..

Är det en bättre idé att byta ut armen helt? Till vad isf, inom rimliga prisramar..
Bubbel Posted - 2010/03/15 : 08:23:55
Det är förmodligen armens lager som spökar det blir till att göra ett par själv om du vill ha en fungerande arm. Tyvärr har den bästa sidan med instruktion hur man gör för att byta lager lagts ner men följ tipsen i denna länk så kommer du att hitta instruktioner http://www.freewebs.com/bornin50-2/arms.htm

anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000