HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinylskivor i bra kvalitet, hur vet man?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
optimus Posted - 2010/03/13 : 21:45:37
Undrar lite över ljudkvaliteten på vilylskivor.
Har sett att det ibland finns olika pressningar av samma skiva, tex EU och US press. Hur vet man vilken som är bäst där? FInns det några generella "regler" ni följer?
Är det några bolag som specialliserat sig på att släppa välljudande pressningar?
Låter 180 - 200g alltid bättre än "vanliga" vinyler?

Tacksam för svar!

MVH snart vinylspelande optimus!
13   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Freddie Boy Posted - 2010/03/25 : 20:53:57
RTI press med Stan Ricker är mumma hemma hos mej
Leif Eriksson Posted - 2010/03/20 : 17:06:19
Återutgivningar kan vara väl så bra som första pressar, speciellt om t.ex. Steve Hoffman, Kevin Gray eller Stan Ricker varit inblandade i remastringen. Remastrat kan annars vara rena katastrofer, (speciellt på CD), och första pressar är ju aldrig fel.
Jag brukar köra efter pricipen att är det original en Engelsk press så söker jag det, och detsamma med Amerikanska.
MartinX Posted - 2010/03/17 : 22:56:12
quote:
Första pressning är bäst! Andra eller tredje pressningar är bättre än alla audiofil pressningar!!!!!


Detta är ett kategoriskt uttalande som inte alltid stämmer. När det gäller klassisk musik på gamla pressningar behöver inte första pressningen vara bra över huvud taget. Inte förrän på mitten av 60-talet hade man lärt sig att gravera stereoskivor ordentligt skulle jag vilja hävda. Min far har en liten bunt Decca, Philips och Bluenote från sent 50 till tidigt 60-tal och det är bara att konstatera att vissa inte alls är lyckade, finns en del som till och med har klart hörbart nätbrum med på skivan. Dom återutgivningar från 70 talet jag köpt på loppis för 5kt st har varit klart bättre. Allt var inte bättre förr, gravertekniken och presstekniken var inte perfekt från start. Och hur var det nu hävdar inte dom riktiga entusiasterna att Beatles första skivor lät mycket bättre i monoutgåva?
Margaux-Monbrison Posted - 2010/03/17 : 20:06:34
Första pressning är bäst! Andra eller tredje pressningar är bättre än alla audiofil pressningar!!!!!
Grison Posted - 2010/03/17 : 12:57:11
Filippinerna... Jag har ett par Lynyrd Skynyrd därifrån, de är inte precis audiofilutgåvor, hae en del spanska också, de är iallafall bättre än filippinerna.

Det dummaste jag råkat ut för är en 220-grams utgåva av Blue Öyster Cult's samling "ETI revisited" som är samma skiva som "Cult Classics" Allt kunde varit hur bra SOM HELST om det inte varit på det viset att man klämt in skivan som är bortåt 70 minuter lång på en enkel-LP! Gissa ljudkvaliteten...

Sensmoral - Tunga skivor innebär inte automatiskt bra ljud.
opethic Posted - 2010/03/16 : 22:05:05
quote:
Står det på skivorna/omslagen var de är pressade?

Ja.
quote:
Kan man även utläsa vikten eller det känner man kanske ganska lätt? Borde vara mindre sladdrigt

Nja, ibland står det klart och tydligt - ibland inte.
Men man märker ju på en gång om det är "riktiga doningar" eller lövtunt 80-tals trams.
99% av alla LP som är pressade de senaste åren är 180g (eller mer).
optimus Posted - 2010/03/16 : 21:15:27
Står det på skivorna/omslagen var de är pressade?
Kan man även utläsa vikten eller det känner man kanske ganska lätt? Borde vara mindre sladdrigt
Freddie Boy Posted - 2010/03/16 : 20:15:21
Har Beatles- Yellow Submarine på en 80-tals press, jämfört med orginalet från -69, låter min 80 talare mycket bättre. hur kommer detta sig?
Io Posted - 2010/03/16 : 14:01:32
Mina erfarenheter säger följande om rockskivor (från Beatles och framåt):

USA - bäst drag, även på Led Zepp som är inspelade i UK.
Japan - perfekta men tråkigare är USA-utgåvor
UK - bättre på opera än rockmusik
Sv, Can, NL, TY - kan vara helt OK, men sällan wow.
Mexico, Filipinerna - tack, men nej tack,

Det här gäller skivor från tiden då det begav sig.

Audiofilutgåvor / Nyutgåvor:
Älskar Classic Reccords 200-grammare!!! Allra helst Jethro Tull-utgåvan ssom ligger på fyra tolvtummare som går på 45 varv och bara är pressade på ena sidan.
Universals Back to Black

Mindre imponerad av äldre Mobile Fidelity, Senaste Roxy-återutgivningarna (180g)
opethic Posted - 2010/03/15 : 20:09:20
quote:
Att kanadapressar skulle vara dåliga är en myt från 80-talet då en rätt så stor parallellimport retade upp de svenska distributörerna, de jag har låter inte alls dåligt.


Instämmer!
Fast mina Sverige-pressade låter också helt okej.
Grison Posted - 2010/03/15 : 20:06:08
Det där är rena djungeln, en del USA-pressat låter bättre än EU och tvärtom, det beror ofta på vilken etikett det gäller. Sedan skiljer det sig inom Europa också, sverige-pressarna är tyvärr faktiskt inga höjdare enligt min erfarenhet. T.ex. CBS pressade skivor både i Holland och UK, de sistnämnda låter faktiskt en aning bättre. Japanpressar är ett säkert kort om man vill ha välljud, hittills har jag inte dragit någon nitlott. Vill man ha riktigt bra ljud utan att bry sig om prislappen kan man leta efter skivor utgivna av Mobile Fidelity Sound Labs. En del andra bolag har också gett ut skivor i så kallad "half speed mastering". Jag har en del och dom låter underbart.
En del USA-pressar från 80-tal är gjorda i s.k. "Quiex-vinyl" som ska knäppa och spraka mindre och nu har det även dykt upp 200grams QuiexII pressningar av en del klassiker.

Om jag tar mina Pink Floyd-skivor som exempel så låter de två "Half Speed" jag har i särklass bäst, därefter kommer japanpressarna, sedan UK/USA och sist Sverigepressar.

Är det något jag vill ha för att verkligen lyssna och njuta av letar jag i första hand efter nyare 180grams, de går ofta att hitta billigt på amazon och andra ställen, i andra hand efter japanpressar. tyvärr blir det inte så många "half-speed" p.g.a. att de ofta är oskäligt dyra.

Att kanadapressar skulle vara dåliga är en myt från 80-talet då en rätt så stor parallellimport retade upp de svenska distributörerna, de jag har låter inte alls dåligt.
opethic Posted - 2010/03/14 : 13:39:44
Det beror ju lite på vad man pratar om, och det är svårt det här med vinyl - men kul

Tex. ta ett (påhittat) band från England, de gjorde en skiva 1976 och första pressen gjordes förmodligen i UK eller åtminstone någonstans i Europa, sedan gjordes det ju även pressar i Japan, USA, Canada, Sverige osv.
Efter ett tag, när första pressen sålt slut, så gjordes ev. en andra press - ofta med lite lågbudget-stuk.
Ibland kanske även en tredje press...
Och om skivan har nått någorlunda kultstatus så kanske den har fått en nyutgåva nu på 2000-talet, kanske re-mastrad på 180g. vinyl.
Många menar att just den allra första pressen låter bäst, även Japan-pressarna är det många som har som favoriter.

Att hitta en välbevarad förstapress är ju inte alltid så lätt, därför kanske en välbevarad andrapress eller Sverige-press, som ju är det mest troliga att man hittar, eller nypress kan vara nått?

Jag har alla sorter och jag vet inte riktigt vad jag föredrar.
80-tals-pressarna och Sydamerika-pressarna låter sämst.
70-tals-pressana låter ganska bra, och de flesta spårar bra trots massor av repor!
Nypessarna då? Tja, det är olika - vissa sprakar och knastrar något oerhört medans andra låter fantastiskt bra (bla. Queen)


hogga Posted - 2010/03/13 : 22:50:29
Har inte riktigt koll på hur det är med nya vinyler nuförtiden men innan CD:n var det ju Japanpress som gällde. Om jag minns rätt skulle man helst undvika Kanadapressade skivor.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000