T O P I C R E V I E W |
millenniumking |
Posted - 2010/02/21 : 13:39:53 Det är ju många här med lång erfarenhet och mycket kunnande så jag tänkte att jag slänger ur en liten fråga: Finns det någon kombination av skivspelare/pickup som skulle kunna tänkas passa bra till energisk och snabb hårdrock?
Kör just nu med Pro-Ject 1 Xpression III Comfort/Ortofon 2M Blue/Pro-Ject Phono Box SE II.
Jag tycker spelaren är bekväm och användarvänlig och låter helt okej till det mesta. Jag kan dock känna att det saknas lite driv och energi vilket gör att kombinationen nog passar bättre till pop och lite lugnare musik. Men eftersom jag huvudsakligen lyssnar på hårdrock, företrädesvis ganska energisk sådan där det går rätt så fort, skulle jag vilja ha en spelare som passar bättre till det.
Bra driv, taktkänsla och kanske lite värme går alltså före detaljeringsgrad i det här fallet. Ortofon 2M Blue är en väldigt trevlig PU som höjt nivån rejält jämfört med AT-95 jag tidigare alltid använt mig av. Men man kanske inte kan beskylla 2M Blue för att just ge de kvaliteer jag söker. Den känns kanske lite åt det "tunnare" och mer "kliniska" hållet rent ljudmässigt!?
Kan någon rekommendera någon kombination av spelare och PU som skulle kunna passa bra till hårdrock? Max ca 15k. |
20 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Improved Audio |
Posted - 2010/02/26 : 18:06:20 Den här skall enligt uppgift fungera perfekt till hårdrock!!!
Den här kanske kan vara ett alternativ?
|
millenniumking |
Posted - 2010/02/25 : 16:38:05 Ett par (ej så vackra) betongklossar + sand i stativen kan verkligen förändra ljudkaraktären. Betydligt fastare och rejälare bas var det som märktes mest. Undrar om det inte är sanden i stativen som gjorde störst skillnad? Förut lät det "dingggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg" när man knackade på topplattan.... lång efterklang......
|
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2010/02/24 : 23:44:48 Jag slänger några kassar knappt använd kattsand varje vecka, Du hade kunnat få allt Du behöver till stativen, lägger man några Wunderbaum överst går det nog att leva med?
Ingvar |
millenniumking |
Posted - 2010/02/24 : 22:31:01 Jag var och inhandlade några kraftiga betongklumpar (murstenar). Ska testa dem under spelaren när de torkat upp. De har nämligen legat under snö hela vintern.
När jag ändå höll på var jag och inhandlade lite prima kattsand som jag fyllde upp mina Atacama stativ med.
Idag var det för mycket OS för att hinna med något musiklyssnande, men det ska vara kul att höra imorgon om de två stabiliserande insatserna ger någon effekt. |
Adagio |
Posted - 2010/02/24 : 10:32:06 Kan säga att min gamla RPM-5as prestanda snäptes upp rejält med en så enkel åtgärd som att sätta BDR puckar under konerna, en helt ny spelare faktiskt. Den insikten plus en del iritation över armens lite smäckiga lösningar och en del annat fick mig att börja fundera på en bättre spelare. |
Comus |
Posted - 2010/02/23 : 18:43:41 quote: Jag funderar också på att experimentera lite med tunga bottenplattor etc under spelaren. Kanske ett stabilare fundament kan ge något?
Har tidigare haft Project 2 och en Project 6, båda dessa spelare blev mycket gladare med en enkel trädgårdsplatta i cement under sig (30-40 spänn på närmaste byggvaruhus). Enkelt och billigt "tweak" |
Zombie |
Posted - 2010/02/23 : 18:07:13 Sätt den på en stabil vägg. |
millenniumking |
Posted - 2010/02/23 : 14:38:41 I slutändan är ju tanken att det ska bli en helt ny spelare också (skulle gärna testa en spelare med lite massa... har bara kört lättviktare), men till att börja med kanske det kan vara värt att testa pickupbyte? Jag är väldigt nöjd med min Ortofon 2M Blue, men samtidigt är den nog lite väl korrekt ibland som någon påpekade. Jag tycker den passar mycket bra till lite lugnare musik men samtidigt saknar lite driv när det gäller hårdrock. Den känns möjligtvis ganska lätt och ljus i klangen också, någon annan som upplevt samma sak med Ortofon? Det var nog mer sväng i AT-95:an jag använde tidigare men samtidigt är den ju lite väl luddig i konturerna så jag vill nog inte ta steget tillbaka dit. Goldring kanske kan vara något att undersöka? Jag funderar också på att experimentera lite med tunga bottenplattor etc under spelaren. Kanske ett stabilare fundament kan ge något? |
Adagio |
Posted - 2010/02/23 : 11:20:23 Ok, 7000 spän är ju en stor summa pengar men jag tycker ändå det är fråga om en bra första rigg, precis som min RPM-5a var. man får ändå otroligt mycket mer spelare när man letar beg spelare för 10-15 tusen, det är grym skilnad. |
Bubbel |
Posted - 2010/02/22 : 22:36:25 Ortofon är väldigt korrekta i sin återgivning och kan uppfattas som tråkiga om man är van vid att det svänger det kanske är en ny puppa som behövs.
anders |
opethic |
Posted - 2010/02/22 : 22:33:24 quote: Jag tror inte att en enkel instegsmodell kan ge en dyr PU den arbetsro den förtjänar
Ehh, Pro-Ject Xpression III Comfort går loss på nära 7000 pix! Vi har alla olika syn på det här med pengar, men för mig är detta ingen "instegsmodell". Men frågan är väl egentligen hur mycket pengar Milleniumking är beredd att satsa för att uppnå den önskade förbättringen - och är det verkligen vinylriggen som är "boven i dramat"? kanske det är rummet eller något annat som är den svaga länken? |
Io |
Posted - 2010/02/22 : 22:23:03 Spelaren är helt OK för pengarna. Varför inte testa med att byta pickup. Jag skulle pröva en Goldring 1042 - de är riktigt roliga att spela tyngre musik med. |
Adagio |
Posted - 2010/02/22 : 17:32:10 Jag tror inte att en enkel instegsmodell kan ge en dyr PU den arbetsro den förtjänar. Tror mer på en bra spelare, för att sedan göra "århundradets upptäckt" när det är dags för byte av PU. Ingen idé att försöka få ut max med en riktigt bra PU som man ska slita ut utan att få ta del av dess fulla behållning, en PU som bara kan leverera 50%+mekanisk oväsen känns som en dålig idé.
|
opethic |
Posted - 2010/02/22 : 11:30:37 Utan att ha testat såå många spelare så skulle jag tippa på att byte av RIAA och PU gör större skillnad än byte av spelare - i alla fall om man ska ta med kostnaden i beräkningarna. Kanske ett stadigare underlag till skivspelaren? |
Bubbel |
Posted - 2010/02/21 : 21:41:27 Ett tips är att gå den tunga vägen med en Technics SL 1210 mk2 byt tonarm eller hoppar du på denna http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=27558 så har du pengar över till en bra pickup.
anders |
Adagio |
Posted - 2010/02/21 : 20:47:06 Jag tror inte det spelar någon roll vilken spelare du väljer, om du hittar en beg spelare med arm för 10-15k är det en bra spelare. Vi har alla våra favoritmärken, det viktigaste är att du tilltalas av såväl konstruktion som utförande. Har du förtroende och gillar den spelare du valt kommer du bli nöjd oavsett om det står VPI, Clearaudio,Kuzma eller något av alla de andra förnäma namnen på spelaren. Vi har ju en tendens att rekomendera just det märket man själv av någon av ovanstående anledningar köpt till sig själv. Hitta det som du går igång på. Jag är vare sig bättre eller sämkre än alla andra så- Köp en beg Kuzma stogiS/stabiS och någon rockig PU. Sen måste du göra något åt RIAAt också, så småningom alltså. |
silwerfeldt |
Posted - 2010/02/21 : 17:42:36 Jag har en VPI Scout med en DL-103SA pickup tillsammans med en ASR Mini basis som rockar fett! Du borde kunna hitta någon begagnad VPI runt 10 tusen och sedan kan du ju börja med en Denon dl-103 PU... |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2010/02/21 : 16:57:16 Townshend Rock borde väl vara optimal, eller?
Ingvar |
Vox |
Posted - 2010/02/21 : 14:58:59 Min rekommendation är en Opus3 Continou med en Cantus-tonarm. |
Zombie |
Posted - 2010/02/21 : 14:00:21 LP12 monterad på en stadig vägg. |