T O P I C R E V I E W |
Raw Sugar |
Posted - 2010/02/16 : 23:08:36 Har brottat med inställningen av min skivspelare ett par kvällar för att få bukt med distortion på, framför allt, det innersta spåret. Jag vet att denna fråga dryftats på forumet tidigare så jag tänker inte gå in så djupt på just den aspekten utan jag nöjer mig med att konstatera att, i mitt fall, så rörde det sig om nötta skivor. Efter att ha ändrat en massa vinklar hit och dit så slog det mig att det faktiskt lät bra på en del av mina skivor. Således drog jag slutsatsen att problemet inte berodde på att jag missat någon inställning - och det var tur det för jag höll på att bli galen av allt detta ändrande och lyssnande fram och tillbaka.
Jag har nu noggrannt studerat mina skivor och tycker mig kunna se att de som låter dåligt ser lite annorluna ut jämfört med de som låter bra.
Så nu till min fråga:
Denna upptäckt har gjort mig lite nervös inför att köpa begagnade vinylskivor på t.ex nätet där man inte först kan kolla hur i vilket skick spåren på skivan är. Nu anges ju ofta skicket med hjälp av någon sorts beteckning (mint, EC o.s.v), men hur väl stämmer detta egentligen in med verkligheten? Och är det vanligt att just innersta spåret är det som nöts mest? Kan man anta att det beror på att skivan spelats med en felaktigt inställt pickup?
För mig, som fd. vinylskeptiker, är detta kanske det största problemet med vinyl som musikmedie. D.v.s att tillgången på nya skivor är så liten samt att den mekaniska nötningen, som kommer av själva avläsningsprincipen, innebär att många begagnade skivor lider av nötta spår eller partier. Dessutom så verkar priserna på åtråvärda skivor ha rusat iväg rejält och skivor som jag enkelt kan beställa hem i nya exemplar på CD inte ens går att få tag på om man inte är beredd att betala kanske det dubbla cd-priset. Kanske är det priset man får betala om man vill avnjuta analog musik?
/ Amatörn |
22 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
silwerfeldt |
Posted - 2010/02/21 : 17:57:11 Jag har för det mesta bra erfarenheter av begagnad vinyl och i princip måste jag acceptera läget.. jag köper mycket på Ebay för jag tycker de flesta affärer tar helt sanslöst betalt för något jag kan fynda på ebay för mycket mindre (kan fortfarande vara för mycket pengar för vissa..). Det ja gjort de gånger jag känner mig "lurad" så har jag enkelt bara skrivit till personen jag köpt av och i alla fall så har det löst sig med kompensation eller i ett fall så fick jag PayPal att häva köpet och jag fick tillbaka mina pengar. (du har rikigt bra garantier som köpare på ebay och läs deras omdömen!). Ingen vill ha ett dåligt omdöme för då köper ingen av dig i fortsättningen...
Man skall ha lite tur ibland och få tag på ett VG++ eller EX som i själva verket är i princip Mint condition efter en skivtvätt. Ja just det skivtvätt är för mig nu när jag äntligen köpte en självklarhet på både nya och begagnade skivor. Det gör oftast underverk...
|
24U |
Posted - 2010/02/19 : 19:42:04 Inte kranvatten att skölja skivorna i. Kanske tvätta men absolut inte skölja. Detta innehåller så mycket mineral och skit som är rent fel för skivorna och sliter styggt på nålar och kan ge ofantligt med oljud beroende vart man bor. Vissa har ett snällare vatten i sina kranar, visst, men där jag bor har jag mot bättre vetande ödelagt ett antal skivor innan jag fick vetskapen om hur man gör och inte...
Tvätta med Yes funkar, löser fett och därför annat som fastnad i fettet. Skölj dock alltid i destillerat vatten så allt vad kalk, mineraler och andra "orenheter" inte får ligga och torka in i spåren... |
opethic |
Posted - 2010/02/19 : 13:17:39 Bara att tvätta av beg.skivorna med lite vatten & Yes gör susen! Inte lika bra som med en riktig tvätt (antar jag), men helt okej. |
Leif Eriksson |
Posted - 2010/02/19 : 12:51:36 quote: Vad är det som gör skivtvättarna så dyra? Om jag skulle köpa en sådan skulle den kosta mer än dubbelt jämfört med min skivspelare + pickup. Ja, nästan lika mycket som det totala begagnatvärdet på hela min musikanläggning.
En Okki Nokki kostar dryga 4000, och den är värd vertenda öre. |
24U |
Posted - 2010/02/19 : 09:43:53 Förresten Ingvar, sker det längre fram i år, då vägar är rena, någon värme kommit, så kommer jag gärna. Startar gärna knarren för trevlig spis både andlig och lekamlig. |
24U |
Posted - 2010/02/18 : 19:21:09 quote: ...man bör kanske inte gå över 2Kg dock, då stannar oftast skivan.
*asg* |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2010/02/17 : 20:57:10 Jag har mest goda erfarenheter av begagnade skivor, både från fackhandeln och loppis/röda korset varianterna.
Jag tycker dock att det är väldigt svårt att se på en skiva om den är spelbar eller inte, förutom grova repor.
Däremot tror jag att många fortfarande har problem med nåltryck, väldigt många spelar med på tok för lågt, oftast, och särskilt med dagens pu, skall man använda högsta rekommenderade, eller kanske mer, det som förstör skivor mest av allt är för lågt nåltryck och en nål som studsar fram på sin resa runt skivan medans högt nåltryck sparar både skiva och nål då den stannar i spåret, man bör kanske inte gå över 2Kg dock, då stannar oftast skivan.
Det största problemet är nog lortiga skivor, gäller inte enbart begagnat, de blir skitiga ändå, trots att jag är någon sorts audiostofil, eller vad det heter, så får jag tvätta mina plattor ibland.
Jag har dock en Wittner Plattofix, en magnifik kontraption från det sena 70-talet, en manuell skivtvätt som inte ens Kurt Olsson skulle kunna förbättra.
Jag tror jag skall bjuda in på demonstration, halländsk vildsvinskorv och Caol Ila ingår.
Ingvar |
Quadophile |
Posted - 2010/02/17 : 18:49:11 Innerspårsdistorsion kan bero på många saker. Vill bara tillföra min lilla erfarenhet.
Jag hade stora problem med vissa skivor - en del nya! - tills jag systematiskt undersökte saken med hjälp av en testskiva. Det visade sig att antiskatingen var alldeles för svag. När jag ställde in enligt tonarmens skala fick jag för mycket distorsion i höger kanal. När jag ökade antiskatingen gick det så småningom över till vänster. Jag försökte hitta ett jämviktsläge där distorsionen försvann eller blev lika i båda kanalerna. Upptäckte också att lite högre nåltryck hjälpte. Nu kan jag spela de skivor som tidigare distade nåt hemskt i innerspåret.
Varför det blev värre i innerspåren än längre ut kan jag inte förklara, men så var det otvivelaktigt.
Så jag lärde mig att inte lita på tonarmens skala. Och en testskiva kan rekommenderas som en lönsam investering. |
24U |
Posted - 2010/02/17 : 18:12:24 Skivtvättar finns det bara en handfull galningar som köper... Jag står snart på tur... Så hög volym minskar ju styckkostnad, medan brist på galn... f'låt... volym ökar den. De galna är dessutom benägna att mer eller mindre okritiskt investera i allsköns ting som förhöjer hobbyns njutning med mer eller mindre ormoljevarning. Skivtvätt tillhör definitivt de mer konkret verkningsfulla och anfäktas i mycket liten omfattning av psykoakustik, medan vikter som håller skivan tungt ner på tallriken kan skapa debattvågor höga som tsunamin.
Jag har gått in i en fas som egentligen beskriver en mer fatalistisk hållning; gillar Du vad prylen gör åt ljudet, verkligt eller inbillat, suck it up och köp den då... Hela världen är redan full av tappade sugar, så min skall den inte få...
Edit: med hög volym menade jag ju nu inte läget på volymratten, utan antal köpta/tillverkade skivtvättar....
|
Raw Sugar |
Posted - 2010/02/17 : 13:40:34 Vad kul med många åsikter!
När det gäller smutsiga skivor så kan det nog vara så att en del av mina skivor låter dåligt p.g.a det, men är det inte lite märkligt att det är det innersta spåret som är smutsigast? Jag menar, man fingrar väl inte mer på den ytan än någon annan? Eller är det så att det är innerspårets alla "fel" - ihoptryckt information, störst vinkelfel med nålen o.s.v - som tillsammans gör att det är där det låter dåligt för mig?
Jag lyssnar mycket på blues och där kan man hitta en del finfina skivor på begagnatmarknaden, men jag upplever att söker man efter kända artister (läs Neil Young, Bruce Springsteen, Beatles) så sätter ofta säljaren ett betydligt högre pris på dem. Ofta hamnar dessa skivor ovanför vad jag anser är rimligt för ett musikalster - oavsett om det är CD eller vinyl. Min vinylanläggning låter iochförsig bra, men inte MYCKET bättre än min cd-källa, vilket gör att för skivor av sådana mer kända artister så blir det billigare att köpa cd.
Vad är det som gör skivtvättarna så dyra? Om jag skulle köpa en sådan skulle den kosta mer än dubbelt jämfört med min skivspelare + pickup. Ja, nästan lika mycket som det totala begagnatvärdet på hela min musikanläggning.
/ Amatörn |
Bubbel |
Posted - 2010/02/17 : 12:49:28 Jag köper mina skivor på olika loppisar och jag är faktiskt väldigt imponerad över att de är i så gott skick man skulle tro att det är bara skräp men icke. Det man får göra är att inspektera dem i starkt ljus visst man ser inte att den kan vara sönderspelad trots det goda skicket men det är alltid en chansning man gör.
Det fanns det olika vätskor som florerade förr i tiden som man tvättade skivor med vissa var en styggelse de försämrade avspelningen och man var alltid tvungen att avspela skivan våt med samma vätska för att slippa höra knaster. Jag har ett par sådana skivor som har tvättats ett otaliga gånger de börjar bli bättre men de är inga höjdare att lyssna på men skivorna är för ovanliga för att kastas.
Att påstå att begagnade skivor är sönderspelade tror jag inte ett dugg på jag har allt för många skivor som påvisar motsatsen tur nä inte alls gemene man var rädd om sina skivor för att de var dyra oftast kostade de en hel dagslön förr därför var man försiktig. Men det fanns givetvis de som var partyplattor och de kan se ut hur som helst repiga, smutsiga ja allt vad som tänkas kan värsta exemplet jag har träffat på fanns det någon form av sylt på skivan förmodligen användes skivan som matbricka men efter ett par tvättar lät den som den skulle. Det fanns de som spelade med trasiga nålar de som gjorde det tyckte att det lät bra varför byta samma typ av människor finns idag men som tur är håller de nog sig till att ladda ner musik. De flesta skivor som är smutsiga är för att man var oförsiktig när man hanterade dem det sätter sina spår jag har träffat på skivor som har varit gråa av smuts men efter tvätt varit helt tysta man kanske skall vara glad att de var i dåligt skick så att de inte blev spelade.
En annan orsak att det finns trasiga skivor var att möjligheten att köpa en andraparts nål var större förr utbudet var enormt. Idag vet vi att de var så mycket sämre (även om det fanns undantag) de stämde inte överens med originalnålarnas specifikationer utan kunde vara lite hur som helst anledning till att man köpte dessa var som sagt priset folk var snåla även förr.
Mitt tips om man vill köpa begagnat köp en skivtvätt tycker man att det är dyrt gå ihop några som samsas om tvättmaskinen dels kan man köpa en bättre maskin bättre vätskor och det blir så mycket roligare att lyssna på tysta skivor det blir ett gift.
quote: De flesta slitna skivorna på begagnatmarkanden har sannolikt slitits med vanlig elliptisk eller rund nålspets som i allmänhet har skadat spårväggarna på ett bestämt djup beroende på nålens radie.
Jag håller inte med dig alls lennartj den nålspets som sliter minst på skivspåret är faktiskt den runda nålspetsen det visste de redan på 50-talet. När Denon tog fram sin klassiker DL103 på Radio Japans begäran en av specifikationerna var att nålen inte fick utsätta skivan för slitage. Denon gjorde de en omfattande undersökning om olika nålar om deras förmåga till slitage det man fann var att elliptiska nålar och liknande slipningar orsakade större deformationer på spårets väggar pga av den högre friktionen som uppkom på nålens lilla yta. Den koniska nålen har en större yta som spred ut värmen och orsakade en betydligt mindre skada även om den kunde orsaka skador ansågs det att alternativen var för dåliga.
Visst sedan om man tycker att det låter sämre är en annan sak men det lämnar vi därhän. Men om man nu använder en nål som kommer längre ner i spåret på en "trasig" skiva kan man faktiskt spela på jungfrulig mark då kan livet vara underbart.
anders |
opethic |
Posted - 2010/02/17 : 11:29:56 quote: D.v.s att tillgången på nya skivor är så liten
Jag vet inte vad du lyssnar på för musik, men jag vill påstå att de flesta titlar även släpps på vinyl numera.
quote: Jag har nu noggrannt studerat mina skivor och tycker mig kunna se att de som låter dåligt ser lite annorluna ut jämfört med de som låter bra.
Det är tyvärr omöjligt att se på en skiva om den kommer att låta bra eller ej - jag har beg. skivor som ser ut som skridskobanor men som ändå låter kanonbra - och tvärtom.
Väldigt många äldre skivor släpps nu åter - oftast är kanske originalpressen att föredra, men är det svårt att hitta ett fräscht original så kanske en nyutgåva kan vara av intresse? |
AlfaGTV |
Posted - 2010/02/17 : 10:13:45 Lyckligtvis är begagnad vinyl en stor källa till musik- och upptäckarglädje för mig. I de flesta orter finns någon form att Ta-till-vara eller Myrorna eller Kupan där begagnad vinyl kostar runt 5:an i inköp. Det gör inget om några få skivor är kassa eller musiken trist. Det ger ändå så mycket mervärde när man gör fynd som lämnar bestående intryck! MVH /Micke |
Tobba |
Posted - 2010/02/17 : 09:39:26 Mina erfarenheter av begagnad vinyl är bara goda,om det knastrar lite från en skiva som är över 50 år gammal så är ju det inte så konstigt! Jag har en Dual 505-4 med en Dynavector 10x5 high output mc och skivorna låter kanon! Jag har nästan slutat att köpa cdskivor. Utbudet av vinyl är i mitt tycke för mycket,jag hittar hela tiden både nya och beg skivor jag vill köpa! Men ekonomin tillåter ju inte det. Länge leve vinylen!
Tobbe |
Tobba |
Posted - 2010/02/17 : 09:39:19 Mina erfarenheter av begagnad vinyl är bara goda,om det knastrar lite från en skiva som är över 50 år gammal så är ju det inte så konstigt! Jag har en Dual 505-4 med en Dynavector 10x5 high output mc och skivorna låter kanon! Jag har nästan slutat att köpa cdskivor. Utbudet av vinyl är i mitt tycke för mycket,jag hittar hela tiden både nya och beg skivor jag vill köpa! Men ekonomin tillåter ju inte det. Länge leve vinylen!
Tobbe |
Tobba |
Posted - 2010/02/17 : 09:37:57 Mina erfarenheter av begagnad vinyl är bara goda,om det knastrar lite från en skiva som är över 50 år gammal så är ju det inte så konstigt! Jag har en Dual 505-4 med en Dynavector 10x5 high output mc och skivorna låter kanon! Jag har nästan slutat att köpa cdskivor. Utbudet av vinyl är i mitt tycke för mycket,jag hittar hela tiden både nya och beg skivor jag vill köpa! Men ekonomin tillåter ju inte det. Länge leve vinylen!
Tobbe |
Adagio |
Posted - 2010/02/17 : 09:32:48 "Kanske är det priset man får betala om man vill avnjuta analog musik?"
Ja det kostar, men med en bra PU kan du lugnt lägga småpengar på bra beg skivor istället. Jag menar varför bara köpa nya skivor för 200-300 kr st när du kan få 10 till 20 skivor för samma peng. Satsa pengarna på PUn i stället, så du kommer åt de ospelade ytorna. |
Adagio |
Posted - 2010/02/17 : 09:26:58 Att rengöra skivor gör ibland underverk, ibland är det en mer subtil skilnad, mer som att byta torkarblad på bilen eller tvätta fönstren. Dvs man märker skilnaden först efter tvätten och undrar varför man inte gjort det tidigare. Vidare är nålslipning av yttersta vikt, och hur sliten PUn är, jag har nyligen fått tillbaka min Benz LP nyrenoverad och kan bara säga att en del skivor som tidigare lät direkt illa numera nåter som nyinköpta. Jag har inte en enda skiva som låter dåligt nu, ca 95% är begagnat. Det är nog som sagt att de flesta beg skivor är slitna med äldre nålslipningar och med "bättre" slipningar spelas på tidigare oslitna ytor samt att en contaktline eller annan "rakare" slipning sliter mindre eftersom anläggningsytan är större, risken med ökade fel pga vinkelfel mm är ju inget att räkna med om man bara är nogran och har bra grejjer. |
Raw Sugar |
Posted - 2010/02/17 : 07:56:50 Ok. Bra tips det där - ska kolla upp vinyltvättar.
/ Amatörn |
24U |
Posted - 2010/02/17 : 06:47:47 Jag har funnit att förvånansvärt många skivor som man tror är slitna och därför låter illa, till största delen är skitiga. Tag några av Dina "värsta skivor" och kolla om Du i Din närhet kan få låna, hälsa på eller på annat sätt kan få tvätta i en dedikerad skivtvätt och jag tror Du kommer finna på samma "sanning" som jag gjort. Sedan talade tidigare inlägg om nål och slipning och jag kan bara hålla med. Förutsättningen är dock ofta att skivan blivit/är ren, annars hittar man "ny skit" att knastra runt i. |
lennartj |
Posted - 2010/02/17 : 02:12:40 De flesta slitna skivorna på begagnatmarkanden har sannolikt slitits med vanlig elliptisk eller rund nålspets som i allmänhet har skadat spårväggarna på ett bestämt djup beroende på nålens radie. Använder man samma nålradie vid avspelningen kan det alltså låta ganska illa. Med en nyare extrem nålslipning som har mycket lång kontaktyta i djupled (och kort i längsled t.ex. van den Hul) följer den de oskadade ytorna över och under det djup som är skadat och ibland kan det då låta nästan perfekt. Å andra sidan, sliter man ner skivor med en feljusterad eller skadad sådan nål är de bortom all räddning. Jag har använt pickuper med just van den Hul-slipning i 28 år, men nu har utbudet av sådana minskat, så senast fick det bli en Lyra, med så kallad fine-line. Det är klart mindre förlåtande på vissa slitna skivor, men har andra fördelar. Då önskar jag att min tonarm hade utbytbart pickupskal. |
ztenlund |
Posted - 2010/02/16 : 23:37:18 Problemet med innerspår är förutom vinkelfel att skivhastigheten här är låg. Spåret passerar nålen fortast längst ut på skivan och långsammast längst in, vilket ju blir följden av att rotationshastigheten är konstant. För att musiken inte ska gå långsammare och långsammare måste man då trycka ihop informationen i längsled ju längre in på skivan man kommer. Följden blir såklart att det blir knepigare för nålen att följa skivspåret.
Jag kan inte säga något om internetköp av vinyl då jag saknar erfarenhet av det. Dock bör det poängteras att utseendet inte avslöjar allt. Skivan kan se bra ut trots att spåren är skrot. Sedan är det lite lurigare än så, för en skiva kan låta olika beroende på vilken nålslipning man spelar med. Olika nålslipningar lägger sig nämligen lite olika i skivspåret. |