HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hur låter en Dual 503-2?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
McGyver Posted - 2010/02/13 : 09:45:38
Bytte till mig en Dual 503-2 för ett tag sedan.
Den har fått sig en översyn både mekaniskt och elektriskt.
Efter RIAA-träffen hos Lusse förra helgen, så tyckte jag att det var dags att sätta ihop ett RIAA så jag kunde börja lyssna lite på vinyl.
Byggde ihop en enkelt VSPS(VerySimplePhonoStage), men vid test var jag inte det minsta nöjd!
Ljudet är "platt" och den känns som om någon har stulit det mesta av dynamiken och bara lämnat smulor kvar!

Nu vet jag ju inte om det är det superenkla RIAAt som är boven eller spelaren. Det sitter en orginal DN-163E monterad på spelaren.

-Går det att få ok ljud ur denna pickup?

/R

(Edit: Typo)
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
HLindgren Posted - 2010/02/17 : 17:32:49
Jag hade en Ortofon MC-3 High _output på min. Och det blev en helt annan spelare. Så visst är den värd att testa något roligare på.
McGyver Posted - 2010/02/13 : 13:10:59
Kom på att jag har en annan Dual - skall prova att byta PU och se om det blir någon skillnad!

Att RIAA-steget inte är det bästa är det nog inte många som bråkar om. Men den totala avsaknaden av dynamik gjorde mig frågande och jag funderar på att förpassa även denna spelare till vinden!

/R
Ingvar.Ahlberg Posted - 2010/02/13 : 12:09:16
503an har rykte om att låta lite mjukt och "luddigt", har ingen egen erfarenhet.

De flesta Dual pickuper är tillverkade av Audio Technica och brukar vara dynamiska om inte alltid så sofistikerade.
Dn 163 ser inte ut som en standard AT så det kan ju vara annan tillverkare.

Den har ju några år på nacken så nålupphängning kan vara väldigt trött.
Om det låter väldigt "platt" och baslöst så kan pu vara felfasad.

Sedan är nog riaat en bov i dramat också, jag har aldrig hört ett opamp riaa med tonkorrigeringen i återkopplingen låta annat än skit.

Ingvar

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000