HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Thorens TD 165 Brummar

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Psy_lord Posted - 2010/02/12 : 18:50:46
Jag va i sthlm och köpte mig en beg Thorens TD 165 spelare förra veckan. 500:- inkl brum.. Nu vill jag göra det till ett bra pris på spelaren genom att få bort brummet.

Så fort jag kom hem med spelaren så öppna jag den och titta om jag kunde se något som orsakade brum, och visst hittade jag något!! Jordkabeln från tonarmen hade kopplats bort... även jordpunkten mellan övre chassit och signalen.

Ska sägas att en extra jordkabel hade monterats på det övre chassit och dragits ut ur spelaren för att kunna fästas i Riaa´t.

glad som jag blev att jag hittat något så lödde jag fast jorden från tonarmen och jorden mellan signalen och övre chassit, kopplade även bort den extra kabeln. Nu är den altså helt orginal.

Men OJ vad det brummade :( nu sitter den extra kabeln där igen och lödningarna jag gjorde fick jag göra ogjorda.

För att summera... övre chassit är jordat i Riaa´t inget annat. Det hjälper inte att jorda tonarmen eller signalen. Det som gör att det blir knäpptyst är att dra ur kontakten till spelaren inget annat.

kan det vara motorn som orsakar brum? kan det hjälpa att byta strömkabel till en jordad kabel?

all hjälp är välkommen
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Psy_lord Posted - 2010/02/20 : 21:48:34
Nu är det bekräftat... har fortfarande ett brum som är störande vid vanlig lyssningsnivå... och brummet ökar kraftigt när nålen hänger över skivan... speciellt yttre delen.

Finns det nån DIY lösning på det problemet? grund-brummet tror jag beror på att signal o stöm inte är ordentligt skärmade (fortfarande) funderar på att flytta signal eller ström.

men den statiskt framkallade brummet ? ska jag gå omkring med en hatt av alufolie ansluten med en kabel till elementet och hela tiden hålla på centrumaxeln på skivan? (inte för det hjälper har testat) eller finns det nått enklare?
Psy_lord Posted - 2010/02/15 : 23:17:20
Litet problem kvar.. det brummar lite när jag lägger pu´n över utterdelen av skivan. tror ni det beror på Philips 400 ´an eller ska jag se över spelaren igen? Brummar enbart när den hänger över ytterspåren.
Psy_lord Posted - 2010/02/14 : 02:38:46
NU HAR DET LÖST SIG !!!! Nu är den knäpptyst... nästan i alla fall, ej hörbart brumm på lyssningsnivå.

Kanske ska sammanfatta min historia lite.

Köpte mig en TH 165 med brum, såg att org jordningarna va borttagna, satte dit dem igen och det brumma som tusan. fick tips här i tråden (för övrigt den trevligaste och mest hjälpsamma delen av hififorum) att ta bort PU´n och lyssna efter brumm, vilket resultera i att det förminskades kraftigt.

Med PU´n borta och org jordningarna på plats montera jag PU kablarna en efter en och det va tyst även när den satt helt på plats. Så antagligen dålig kontakt eller för lite avstånd mellan kablarnas kontakter va boven.

Helt plötsligt börja det brumma igen På gränsen till att ge upp så gjorde jag ett sista försök att se nått fel under plastkåpan till signalplinten. Men när jag satte mejseln mot skruven så tystna det. testade att röra plastlocket och det brummade o va tyst om vart annat. kom tillslut på att jordpunkten högst upp på plinten inte fick ordentlig kontakt med den "skärmande" silverlacken på insidan av locket. Det va lätt åtgärdat. Nu va det tyst... trodde jag.

Hade fortfarande ett kraftigt brum när nålen hängde ovanför spår nr 2 (ca 2cm in på skivan) och tog jag eller knackade försiktigt på skivans kant så lät det som att knacka på en mikrofon och skivan var VÄLDIGT statiskt laddad!!

Nu har nog ni som kan det här redan listat ut vad som va felet

Jag testade Elgstrands Ortofon OMP 10 men inte ett ljud, titta närmare och nålen sitter inte som den ska, pu´n funkar nog men nålen måste bytas... så du vet broder men inget brumm med den monterad i alla fall

Kl 01.45 nu i natt så kom jag på vad problemet va.

När jag fick hem spelaren skulle jag testa den direkt tänkte jag... satte i sladden i vägen o skulle se om den fungera, inget hände, tallriken snurra inte ens, bara lite surr från motorn. Jag lyfte av tallriken och då börja det snurra. såg att det stack upp en konstig skruv strax ovanför där motoraxeln kommer upp. Den gick så klart mot tallriken, bara och skruva bort då eller hur Det va inte förren 10 min senare jag kom på att det satt transportsäkringar under spelaren också. Bort med dom och ingen tanke på att sätta tillbaka skruven ovanför motorn.

Att sätta tillbaka den kom jag på nyss. Så går det när man handlar innan man vet nått

Till er som inte förstod... skruven ovanför motorn sitter där för att få bort statisk el... från skivtallriken och skruven är inte alls ivägen om man har tagit bort transp..säkringarna under spelaren först!!

och för att sammanfatta sammanfattningen va det bara 2 fel. det skärmade locket fick inte kontakt med jord.... och mitt egentillverkade fel att ta bort skruven.
Det positiva är att jag kan bygga en spelare i sömnen och har fått en hatkärlek under dessa 10 timmar jag har slitit mitt hår :)

trots allt det här va spelaren nog värd 500:- i alla fall. Nu ska det dit en Grado-Gold från vinylbutiken.com sen tror jag att jag trampat ner mig till midjan i träsket
Elgstrand Posted - 2010/02/13 : 22:38:43
Finns ingen jordsladd på Psy´s spelare. Den går i "nollan" på signalen.

Jag bifogar en bild på lödplinten på hur det ser ut i min spelare.

Hallå hur går det Psy_lord, Har du testat med min pickup?

Mvh/Fredrik.

Bubbel Posted - 2010/02/13 : 15:42:11
Är jordsladden från skivspelaren inkopplad på riaasteget om inte så är felet där.

anders
Psy_lord Posted - 2010/02/13 : 11:50:21
Nu tror jag det är löst

Och tack vare er!! Jag kopplade ur kablarna till pu´n på kontaktstycket i tonarmen. och satte tillbaka jordningarna. Inte ett brum är det nu :)

Nu återstår bara att testa en annan pu så jag vet säkert.

EDIT.... fel av mig.. det är inte alls tyst :( blev bara tystare. nu har jag tagit bort allt i änden av armen.... bara kontaktstycket kvar.. och kablarna i armen.

men upptäckte en sak... om jag håller handen mellan plinten för signalen och plinten för ström så blir det tyst. Kan det vara någon komponent på strömplinten som är trasig? det sitter vad jag kan se ett motstånd och en konning. Eller ska man testa att byta kabel till en jordad? eller bara skärma av signalplinten ordentligt?

mer tips tack
Psy_lord Posted - 2010/02/13 : 09:38:18
Kanon ska börja riva i den direkt :) Vinylfolk kan man lita på tack :)
Elgstrand Posted - 2010/02/12 : 23:16:45
Ok, tack för info.

Finns bild på GP400 brevid texten, kändes långsökt.
Ingvar.Ahlberg Posted - 2010/02/12 : 23:07:14
Nej GP400 är ingen kristallpickup, en vanlig, och egentigen inte så tokig, moving magnet men ofta en notorisk brumkälla i annat än Philips egna armar/gramofoner.

Ingvar
Elgstrand Posted - 2010/02/12 : 23:03:26
Var väl nån kristall? SAXAT FRÅN SVALANDER:
quote:
De gamla kristallpickuperna från Philips lider tyvärr av en "sjuka" som gör att det oftast inte är nålen som behöver bytas utan kristallen är helt upplöst och därmed fungerar inte pickupen.

Är det en sån pickup??

Jag har en pickup du kan prova med. Det kommer bli tyst... och då kommer en liten skvätt magi...

Bubbel Posted - 2010/02/12 : 22:44:14
Jag tror att Ingvar har pekat ut problemet jag har ett svagt minne att de där Philips pickuperna inte tillhör de mest uppskatade enklast är att plocka bort den och provmontera en annan pickup.
Det är så att jordkablarna skall vara kopplade är de det och det brummar fortfarande kan det vara så att jordkabeln som jordar själva tonarmen är av en annan orsak kan ju vara att något i spelaren är för nära signalkablarna.

Ge dig inte förr eller senare blir det tyst.

anders
Ingvar.Ahlberg Posted - 2010/02/12 : 22:21:42
Såg i tråden om Din brors trasiga nål att det sitter en Philips GP400 pu på din 165a.

Den kan vara en brumkälla, mysko jordsystem.
Börja med att ta loss pickupskalet och kontrollera om Du har samma brum då, om så är fallet ligger problemet i kablage och jordtåtar. Om inte så är problemet relaterat till pickupen och skalet, titta på baksidan av pu, finns det ett litet kontaktbleck runt en av -pinnarna? bakifrån sett det undre högra om jag minns rätt, det är 30 år sen jag använde en sådan pu.

Har Du provat att spela en skiva? Låter båda kanalerna vettigt?

Ingvar
Psy_lord Posted - 2010/02/12 : 21:09:03
Det är gjutna kontakter.. har tänkt att byta kabeln från spelaren ändå, så kanske är dags.

Problemet är att när det gäller signalkabeln så brummar det lika mycket om jag bara har höger eller vänster kanal inkopplad.. eller växlar dom. Men blir tyst när båda är urkopplade så tror inte det är Riaat.
bula44 Posted - 2010/02/12 : 19:24:31
Hej! Är det gjutna kontakter på sladden som sticks in i förstärkaren?
Om dom går att dela så gör det,det kan ju vara någon av dom som orsakar brummet!

Mvh
bula44

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000