HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Nålen trasig, önskar råd.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Elgstrand Posted - 2010/02/06 : 16:24:03
Hallå alla!

Har troligtvis lyckats skada min nål när jag har justerat min pickup, kom imot den olyckligt. Det distar i komplexa och ljusa partier och låter mycket oinspirerande. Har justerat men mitt psyke klarar nog inte mer och jag kommer ingenstanns.

Jag kan beställa en ny nål till min pickering XV15 men ser detta som ett tillfälle att uppgradera.

Spelaren är en Thorens TD165. Jag har ganska mycket gammal blues på LP men även en hel del Frank Zappa som jag vill lyssna på. Detta har varit uppe förut när jag fick denna spelare men hoppas på mer förslag. Tycker om "varmt och runt" ljud.

Edit:

Thorens MM05 RIAA, Förstärkare Rotel Ra-02 Högtalare DIY.

Pickup pris runt 2000kr? Alla tips välkommna.

Vilken väg ska jag gå? Finns det några värdefulla tips?

Mvh Fredrik.
23   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Psy_lord Posted - 2010/02/21 : 21:28:13
Lånar tråden lite bror.. om det går bra.

Jag ska byta puppa vilket fall och det ni har föreslagit här dvs Grado gold och Clearaudio Aurum Classic låter som rätt väg att gå för en som köper sin första pu.

Men vad är skillnaden mellan de 2? för o nackdelar? karaktär? bas/mellan/diskant? snabb eller mer layd back? och så klart vad för inställning? Känns lite viktigt att köpa rätt när det är oskulden vi pratar om
Elgstrand Posted - 2010/02/20 : 22:55:26
Ok, har grubblat klart.

Jag handlar en ny nål och spelar tillsvidare på min pickering.
Känner främst att jag behöver mera kött på benen innan jag gör något mer. Ska läsa in mig på detta med MC och tar nog ett lite rejälare kliv senare.
Bara det jag har idag knockar mig fortfarande ofta.

Tillbaka till ritbordet med andra ord.

Tack för hjälpen ni.

Mvh / Fredrik.
Psy_lord Posted - 2010/02/12 : 21:37:01
OCH DEN JÄKELN DROG MIG MED SIG !!!

Elgstrand är min bror... och för 2 veckor sedan så åkte jag till sthlm och köpte mig en spelare vid namn Thorens TD 165 samma arm och allt... tyvärr en Philips 400 monterad i änden. Men blir snart ny!! så fort jag fått bort det medföljande brummet... "thorens TD 165 500:- inkl brum" finns en tråd här på vinyl om någon känner sig manad och hjälpa :) tillsvidare spanar jag på den här tråden för planering av pu budget
24U Posted - 2010/02/12 : 19:42:28
Välkommen ner i hålan där vi alla trmapar vatten och försöker undgå drunkningsdöden... *but what a way to go*
Elgstrand Posted - 2010/02/10 : 21:53:59
Tack för alla tips!

Adagio, förstår helt och hållet ditt tänk och är med på det, point taken

Anledning till detta nyköp är ju egentligen en trasig nål, den ena pickupen utesluter inte den andra.

Vi får se vart jag hanmar i slutändan och antagligen trillar jag långt ner i träsket

Mvh Fredrik

Adagio Posted - 2010/02/10 : 21:26:53
Det är bara att gå "ALL IN!"
Nej jag kommer ihåg när jag var "grön" på vinyl, tanken att lägga mer än tusen kr på en PU var mycket främmande, tills man upplevt vilket lyft det handlar om. Gillar man vinylspelandet så kommer man förmodligen hamna där förr eller senare, i allafall om ens intresse gör att man hänger på ett sådant här forum då o då, vilket brukar vara ett tecken på att man är lite hifiskadad.
Gör din resa i den ordning du finner lämpligt, men jag kunde gott hoppat över några steg så här i retroperspektiv, hade sparat några slantar. Visst är det kul med erfarenhet också.

edit: Tycker att ska man ändå lägga tvåtusen vilket iofs är mycket pengar så kan man antingen spara någon månad extra eller ta en lite högre månadskostnad, för skilnaden i ljud/prisvärdhet i längden är nästan löjlig. Speciellt om Herr Elgstrand kommer att köpa en annan svarv om x månader/år.
Elgstrand Posted - 2010/02/10 : 21:08:19
Hehe...

Ska komma ihåg ACE till den dagen då jag får leka med "de stora grabbarn"

Mvh/Fredrik
24U Posted - 2010/02/10 : 19:39:49
Men fasen Adagio, du måste väl fattat nu att jag kör ACE Low??? *flinar och retas*

Men kan ju skrämma honom till puppa på 5.200:- utan mjukstart jöh...

*thumbs up*
Adagio Posted - 2010/02/10 : 19:06:02
Eftersom ingen annan säger det så får jag slå ett slag för Benz, vilka jag gillar. Inte bäst på nåt men bra på allt. Inte för ljusa inte för mörka, både finstämda och dynamiska utan att exelera i nåt. Helt enkelt för att monteras och glömmas bort till förmån för musiken de förmedlar. Slå till på en ACE low och du kommer vara lycklig. Men du ska veta att de bättre Benzarna är "grymmebra".
Jag har faktiskt varit så fräck att jag köpt begagnade PUer för att komma undan det höga inköpspriset sen har jag skickat den jag ville ha på renovering, den blir som ny till kraftigt rabaterat pris. En renovering av LP kostade ungefär som en ny ACE low.
Elgstrand Posted - 2010/02/10 : 18:33:52
Lugn lugn... jag kommer.... det tar bara lite tid
Adagio Posted - 2010/02/10 : 18:28:08
MM är bara för de lättjefylda kom med i MC-träsket du med.... varför tveka?
Elgstrand Posted - 2010/02/10 : 17:56:21

Tackar! Är himla nöjd med spelaren, känns gedigen och välgjord. Det blir mycket LP .

Jag har ju ett RIAA som ska greja MC, finns ett antal switchar på under sidan för det ändamålet. Men håller mig till MM ett tag. Kanske hoppar jag på det tåget i nästa steg.

Just nu sugen på Clearaudio aurum classic eller Grado gold... vi får se vad det blir.

Lovar att posta bilder.

/Fredrik
24U Posted - 2010/02/10 : 09:12:05
Japp, haft en sån där 166 också med tonarm som flyter i badkaret... Inte för inte de levererades med OM-serien som standard på 25 uM/mN i komplians.

Elgstrand, grattis till jädrigt fin spelare. Har själv Thorens och kan faktiskt inte tänka mig nåt annat för pengarna. Den Denon-puppan Invar rekommenderar, kan jag bara hålla med om. Den är riktigt bra och med åldern i minnet rent fantastisk. Men Du måste ha MC-RIAA eller som de riktiga entusiasterna väljer, step-up. Har inte testat något riktig step-up i den vägen men skulle vara intressant att kolla skillnaden. Har hittills bara använt/hört vettiga upptill bra RIAA med hög gain för MC.
Elgstrand Posted - 2010/02/09 : 22:48:22
Ok, tack. Bra att veta.

Min är i vilket fall den första modellen den du visar på bild, och då ska den ha den första TP11 armen.

Vad jag läst producerades 165mkII från -76 och framåt.
http://www.thorens-info.de/html/thorens_td_160_-_166__145_-_14.html

Inköpt 3/3 - 76 på Gustafssons Radio TV AB Drottningtorget Linköping.

Lite dålig bild men.

Mvh Fredrik.
Ingvar.Ahlberg Posted - 2010/02/09 : 21:32:48
Ursäkta mig, jag hade bara den ursprungliga 165an i huvudet, tonarmen skall vara TP11-1, jag trodde att 165an var oförändrad 72-76, de år den producerades, 166an ändrades ända fram till mk6 tror jag, tidigt 90-tal, med en del riktigt flamsiga lågviktsarmar.

Men jag tänkte på den riktiga 165an, TP11-1 arm med det ganska stora skalet i pressgjuten magnesium, en sån här:http://www.theanalogdept.com/images/spp6_pics/Thor_Data/td165-1.jpg.

Det är nästan samma arm som TP16, t.ex TD160
Den är utmärkt med en DL103.

De senare TP11 armarna är bäst med mycket mjuka pu, men det finns vägar runt det problemet med.

Ingvar

Elgstrand Posted - 2010/02/09 : 20:23:18
Intressant. Det var stor viktskillnad på armarna, det visste jag inte.

Jag ska ha en utan "mark".
Detta var min fars spelare och jag har faktiskt kvittot kvar på den.

Har nu justerat in armen vettigt utan glapp och den "flyter" fortfarande i dess upphängning, känns bra.
Eter yttligare justeringar på pickupen och armen kanske inte nålen är skadad ändå, men det kändes inte bra när jag kom åt den.

Har justerat den efter AccuTrack UNIVERSAL PROTRACTOR från Vinylengine som jag såg Ingvar rekommendera i en tråd. Känner att jag får börja där.

Kommer fortfarande köpa en ny pickup då jag vill höra och lära mig lite mer om detta.

Skulle vara trevligt att höra Ingvars erfarenheter om de olika armarna.

Mvh Fredrik.
24U Posted - 2010/02/09 : 11:40:25
Det var attans, Ingvar... Är 165ans arm såpass tung? Denon DL103? Jag har för mig det finns någon databas över armar... *springer och kollar* Japp, vinyl engine tone arm database...

Låt se; aha, om man har TD165 utan någon "mark", så bör det ju funka klockrent. Det är ju en riktigt stabil arm. Men... läser också om uppdateringarna TP11 mk I och II. De ser inget vidare ut för en styv puppa. De två sista armarna på TD165 känns alldeles för lätta (7,5 gram) till annat än rena högkomplianspuppor.

Vad är Din erfaring där, Ingvar?
Elgstrand Posted - 2010/02/07 : 11:35:31
Tackar för tips, brorsan får köpa en Grado gold til sin 165a och jag en Clearaudio Aurum Classic så har vi löst det problemet.

Tycker mig ha känt något glapp i armen... sidledes, jag får justera.
Spelaren har gett mig många timmar magi, nu siktar jag på några fler

Mvh Fredrik.
Ingvar.Ahlberg Posted - 2010/02/07 : 01:08:59
Grado pickuperna är ett bra alternativ med 165ans arm, Clearaudio Aurum Classic, stålversionen, är också mycket lämplig, låter riktigt kul med mycket dynamik och "drag".

Sedan passar faktiskt Denon DL103 utmärkt, men då behövs ju en stepup också.

Oavsett pu så måste man se till att lagren är ordentligt justerade, inget kännbart spel.

Vilken pu Du än väljer så är Din skivspelare än riktigt bra källa till magisk musik.

Ingvar
Elgstrand Posted - 2010/02/07 : 00:12:18
Grado låter rätt väg? Något åt samma håll?

Natt.
24U Posted - 2010/02/06 : 19:08:33
Jag börjar planera hoj- och fotosäsongen redan... *ler* Grado Gold är kul. Skall inte inte ha lätt arm bara utan medium till tung. Lätta armar är Shure och Ortofon OM bra till med sina komplianser på över 20 um/mN. Hoppas Du finner det Du söker, men det brukar ju heta att den som söker skola också finna.
Elgstrand Posted - 2010/02/06 : 17:41:17
Tjena!

Shure tror jag ligger ganska nära det jag har idag??
Som du säger det finns ju så många!!
Grado gold ska jag ta en funderare på... vill nog ha något med lite fart i... lite trött på små mysandet här hemma... vem vet... kanske håller man på att vakna ur vinter idet??

24U Posted - 2010/02/06 : 17:14:33
Nån vintage shure röstar jag på alt goldring. Vill du ha lite mer bett och fart så är min favvo Grado gold för ynka 1200 daler. Men det finns så mycket...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000