T O P I C R E V I E W |
Eriken |
Posted - 2009/11/08 : 13:28:35 Hej!
Just nu sitter jag på en Argon TT och en Ortofon 2M Blue som jag spelar mina skivor på. Jag har en hel del skivor och lyssnar ganska mycket på vinyl och vill ha ett rejält kliv uppåt i återgivningen.
2M blue är trevlig men skivspelaren är inget vidare, orglar och synthar hörs det tydligt svaj på vilket inte är alltför kul..
Jag är ny inom vinylen och kan väldigt lite på detta område så jag skulle uppskatta tips på bra kombinationer för runt 15 000 som jag är villig att betala.
Det jag vill ha är en helhet i ljudet med bra dynamik där inget sticker ut. Det ska vara så naturligt och transparent som det är möjligt för de pengar jag kan tänkas lägga ner.
Jag har fått upp ögonen för en well tempered spelare med siliconbad för runt 12 k samt möjligtvis en rega exact till den.
Kan det vara rätt väg att gå eller borde jag prioritera en billigare spelare med dyrare PU?
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Bubbel |
Posted - 2010/02/14 : 18:56:01 Det är roligt att det börjar trilla på plats för dig var lite orolig att du skulle gå in i väggen men så blev det inte, nu är det väl dags för vinylnevrosa .
Jag har samma uppfattning som dig att viktavläsningen skall ske i samma plan som nålen ligger på skivan jag har även liknande upptäckter angående höjden vid vägningen.
anders |
Eriken |
Posted - 2010/02/14 : 17:37:30 En ny fundering jag har är hur det funkar med nåltrycket. Jag har skaffat en nålvåg och märkte att det är mycket viktigt att nålen vägs in i exakt samma höjd som skivan. Jag har fått höra att detta inte skulle spela roll utan att jag kunde lägga nålvågen direkt på talriken och väga direkt. Detta betyder i mitt fall +2 cm.
Jag vägde in nålen genom att ta bort tallriken och lägga vågen på ngt i samma höjd som skivan. Jag förstod inte hur resonemanget att det inte spelade roll med om man lade nålvågen på tallriken direkt eller inte (det är ju samma vikt). Ja, det håller jag med om men den förändras väll ändå beroende på tonarmens läge? Enligt vågen så skiljde det ca 0,5-0,7g beroende på om jag hade vålen i skivans höjd eller om jag lade vågen på tallriken.
Så hur ligger detta till?
För övrigt vill jag bara tillägga vilket ruskigt lyft det blev nu när jag har rätt nåltryck. Det som skulle vara "rätt" innan visade sig inte alls vara rätt. Rek nåltryck är 1,8g och den låg på 2,5. Jag såg ju att nålen låg riktigt djupt men litade på att det skulle vara rätt från då jag fick den.
Nu spelar det verkligen ruskigt bra. Helt otroligt att det kan låta så bra med en 2M Blue på denna spelare och direkt in i MM ingången på Rotel RA-06. Jag har tidigare klart föredragit cd#180;n men nu börjar jag ana vilken potential det finns i vinylen. Det kan bara låta så ruskigt bra med vissa skivor på vinyl att jag bara sitter som ett fån, riktigt roligt! |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2010/02/13 : 18:03:34 Step up är ett extra steg, en mc har en utnivå på ca 0,5mV medan en mm har ca 5mV, stora skillnader mellan olika typer/fabrikat.
En mc behöver därför ytterligare förstärkning som man lägger före riaa, det medför stora brusproblem att lägga den extra förstärkningen i riaasteget.
Mc pickuper är strömgeneratorer medans mm är spänningsgeneratorer så de skall också ha olika lasttyper. Step up är antingen aktiv, altså en mycket lågbrusig förstärkare med mycket låg ingångsimpedans, eller en transformator.
Ingvar |
Eriken |
Posted - 2010/02/13 : 16:20:04 Vad menas med en step-up? Är det ett riia enbart för MC?
Fick förresten till tickandet nyss, det var bara så enkelt att jag drog på en av de 3 skruvarna till locket av motorn med ca 1 mm. Lite väl enkelt, skäms nästan att jag inte gjort detta tidigare. |
Leif Eriksson |
Posted - 2010/02/12 : 19:30:03 Du har ju redan en MM RIAA på din Rotel. Skaffa en MC typ Clearaudio Symphony eller Lyra Dorian och en Step-up, sedan finns det ingen återvändo. Jag har kört ett gäng med MM, men med MC kommer Nirvana
Lycka till! |
Eriken |
Posted - 2010/02/12 : 18:46:10 Nu står spelaren i våg på ett granitblock som jag låtit såga ut. Blocket är rejält tungt och står i sin tur på ett par SD fötter. Jag upplever inga problem med vibrationer i skivspelaren om jag knackar i golv eller bänken.
Tickandet från motorn kvarstår dock om jag har den såsom det är sagt att den ska stå. Jag har dock snurrat om motorn 90 grader så trycket hamnar lite annorlunda på remskivan, då försvinner oljudet. Det verkar vara som att motorn tickar om remmen lägger trycket på ena halvan (180 grader) av motorn och inte på den andra halvan.. Jag antar att jag får leva med detta då jag inte vill/kan öppna motorn för att justera lagret..
Ljudet däremot är väldigt trevligt nu, lugnt och stabilt med riktigt bra flyt i musiken. Min ortofon 2M Blue däremot kommer nog snarast att bytas ut.
Jag har pratat lite med min handlare och han föreslog att vi skulle titta på kombinationen MC+RIIA. Nu kör jag bara direkt in i phono ingången på min rotel RA-06.
Budgeten för det hela kan jag tänka mig upp till 10k. Det vore väldigt intressant att få höra era synpunkter på hur ni anser att vikten mellan riia/pu bör fördelas, samt förslag på pu och riia.
Eller är det kanske så att en riktigt bra MM kanske är att föredra framför riia/mc?
Det jag eftersträvar med min anläggning är transparens (så lite färgat som möjligt) samt att det ska spela rent/distfritt och linjärt. Kort och gott gillar jag neutralt ljud som är välupplöst.
/Erik |
HLindgren |
Posted - 2010/01/27 : 10:09:50 Eriken: För 15000 hade jag letat upp en beg Oracle. |
Eriken |
Posted - 2010/01/26 : 17:38:06 Tack för råden Ingvar.
Som det ser ut idag så är det bara ganska provisoriskt uppställt och inte alls i våg. Jag ska försöka få tag i en lämplig sten eller järnskiva som jag ska lägga mjukfötter under som jag sedan kan ha spelaren på innan jag börjar slutjustera.
Bubbel: Det var snällt att du erbjuder dig, det hade säkert varit trevligt och lärorikt.
|
Bubbel |
Posted - 2010/01/24 : 12:38:25 Det är synd att du bor i andra änden av Sverige Eriken annars hade jag gärna gjort ett hembesök och hjälpt dig att få ordning på spelaren. Följ Ingvars råd så skall du se att det blir bra framförallt ta det lugnt och metodiskt så ordnar allt sig jagar man upp sig så orsakar man en massa fel vilket gör en förbaskad på sig själv.
anders |
pwrdesign |
Posted - 2010/01/24 : 09:41:27 Har precis fått hem min Hanss-T10 med Bluenote puppa och tonarm, har bara positivt att säga om den!
|
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2010/01/23 : 15:31:32 Den vanligaste orsaken bakom tickande eller klickljud från motorn är vertikalspel i lagringen, går att justera på en del motorer genom att skruva ner det övre lagret.
Börja dock med att kontrollera att motor och tallrik verkligen är helt linjära. Använd en liten libell och se till att tallriken är i våg, sedan motorn, lägg libellen på remtrissan och justera tills dom är identiska, då är ett litet lagerspel i motorn inget problem längre.
Gör också rent alla ytor som remmen löper mot så att remmen inte vandrar vertikalt.
Ingvar |
Eriken |
Posted - 2010/01/23 : 13:29:28 Ja, det är ju sant..
Jag har ytterligare en fråga som dykt upp. Jag har upptäckt ett tickande ljud från motorn ibland som tickar på olika högt, ibland hörs det kanppt. Då det låter som mest kan jag höra det ca 50 cm från motorn. Eftersom motorn är fristående från spelaren så låter det ju inget i högtalarna men att det låter så måste väll ändå betyda att det ligger snett och nöter i motorn?
Jag testade att rotera motorn 90 grader så att remmen lägger trycket lite annorlunda och det blev nästan helt tyst.
jag blir så less på sådant här så fort jag ska köpa nya finare dyra saker. Känns ju inte så skoja att skeppa iväg motorn till staterna i en månad eller hur länge det nu kan tänkas ta.
Jag hoppas verkligen att detta är acceptabelt och att jag slipper göra ngt, men det tror jag ju egentligen inte. En såpass dyr motor ska inte ticka eller inte beroende på hur man vrider den.. (nu låter det ju visslerligen mkt svagt, men ändå.)
Vad tror ni kunniga? |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2010/01/22 : 18:33:45 Någon hos WT pratar i nattmössan, den färgkodning jag angav är den standard som funnits sedan freden i Brömsebro.
Du har ju sumrat kablarna och vet att Du kopplat rätt, om någon amerikan sedan valt att frångå en världstandard i senare produkter så är det väl inte första gången någon beter sig korkat over there.
Ingvar |
Eriken |
Posted - 2010/01/22 : 17:41:16 Samtidigt som jag frågade ang detta med fasningen på detta forum slänge jag iväg ett mail till WT också och nu har svaret kommit:
"The WTRP we make right now has cartridge wires with color bands: Right channel : Red, +Hot; White --,Ground/earth. Left channel: Blue +Hot; Green--Ground/earth. Your phono cartridge may have 4 connecting pins with these colors, too, or +/--, L/R. Since you say you have "red", then connect it to the "red/right" pin on the cartridge."
Jag tycker verkligen det låter rätt nu när jag kopplade enligt Ingvars rekomendation. Enligt WT så ska jag då alltså göra helt annars?.. Blir inte riktigt klok på detta. Dom måste väll också köra enligt samma standard i USA då även de använder Rotel och andra kända märken. Eller har jag gjort en tankevurpa och missförstått hur jag ska koppla?
/Erik |
Bubbel |
Posted - 2010/01/19 : 23:31:10 Bli medlem på http://www.vinylengine.com där hittar du den manual du behöver gratis. Kul att det blev en WT den kommer du att njuta av i många år.
anders |
Eriken |
Posted - 2010/01/19 : 20:07:10 Tack så mycket Ingvar! PU#180;n var mycket riktigt felfasad. Och eftersom att jag sumrade ut kablarna så bestämde jag själv vilken som var left/right.
Det blev verkligen som natt och dag nu när den är rätt fasad. Nu blir det till att snurra skivor :)
|
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2010/01/19 : 19:28:05 Standard färgmärkning är: röd R+, vit L+, grön R-, blå L-, så det kan du sumra fram på kabeln, oansluten till pickupen!
Om Du fått markant sämre bas och lägre nivå så är säkert pickupen felfasad, så börja med att kontrollera vilken tåt som skall vart på pu.
Ingvar |
Eriken |
Posted - 2010/01/19 : 19:09:45 Jahapp, då sitter jag här med en ny Well Tempered Record Player och har ett antal frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Till att börja med så fanns det tydligen ingen manual enligt handlaren.
Till min stora förvåning när jag skulle koppla in signalkabeln så fanns det inget left/right märkt på skivspelaren och till råga på allt så var båda kontakterna bruna! Någon som har en aning om vad som är vad?
Sedan så har tonarmskabeln heller ingen märkning. Det finns tre st vita kablar och en röd. Hur i hela friden ska jag kunna veta vad som är vad? Finns det en universal sanning som gäller alla pickuper att tex blå ska vara + på left och röd ska tex vara - (ytterhylsan) på right? Isåfall skulle jag ju kunna summra ut eländet..
Jag fick PU#180;n installerad av handlaren men jag har ingen aning om det är rätt med tanke på att jag inte blev upplyst om att det inte ens var märkt left/right.
Jag har spelat ett par skivor och det första som slår mig är att det visserligen spelar rent men ändå låter mysko på ngt sätt. Samt att det är ganska låg bas på samtliga skivor.. Nu kan det ju vara (eller troligen är så ) att det är Argonen som ger en extra baspunch medans WT är mera transparent.
WT spelaren låter även lägre än Argonen, varför vet jag inte men det har väll sin förklaring.
Röster låter renare rent spontant på WT men samtidigt känns det som att de ligger djupare in i ljudbiden och känns lite kvävda (kan ju återigen vara att det är mera neutralt/transparent) än Argonen som skjuter fram allt.
Skulle vara väldigt tacksam om någon kunnig kunde hjälpa mig bena ut detta då jag är totalt ny inom vinyl och nu bara vill få till spelaren så att det låter bra och så jag bara kan vända skiva efter skiva.
|
Eriken |
Posted - 2009/11/10 : 19:37:45 Tack för dina tips Anders. Hittils i mitt hifi intresse har jag gjort stegvis relativt små uppgraderingar vilket visat sig bli dyrt i längden då jag sedan måste sälja bort det med förslust för att köpa nytt. Jag tror jag ska ta till ordentligt nu med spelaren så jag jag ta riia och ev PU senare. En stabil grund att bygga vidare på helt enkelt...
Så Well tempered record player känns ju ganska frestande.. |
Bubbel |
Posted - 2009/11/09 : 23:01:59 En Well tempered spelare är inte helt fel räknas som en av de bättre man kan äga den låter inte illa hellre har du pengarna så är det inget att be för. Fördelen är att tonarmen klarar av en hel del pickuper allt från MM till MC vid en uppgradering behöver du inte vara orolig att armen inte räcker till. Reservdelar finns där behöver du inte vara orolig men som alla bra grejer kostar även de en slant http://www.welltemperedlab.com/ .
anders |
Eriken |
Posted - 2009/11/09 : 22:23:13 Ja, jag är även själv lite skeptisk till av köpa begagnat och få det skickat (bor i Norr). Är även okunnig om hur man ställer in spivspelaren optimalt så där känns det som att köp i butik med inställnig av spelare och PU på plats av en kunnig person kan vara en fördel.
Så ja, jag har väll egentligen mitt svar där.
Fast jag skulle gärna höra mera om well tempered spelaren om det kan vara något eller om kanske en rega p5 gör ett lika bra jobb.. |
AlfaGTV |
Posted - 2009/11/09 : 21:25:17 Och jag är lite tveksam till begagnat då det gäller mekaniska komponenter. Du har ingen chans att veta hur mycket använt det är eller skicket generellt. Men det är tveklöst så att begagnat i gott skick ger dig massor mycket mer för pengen!
Själv tyckte jag inte alls att LP12:an gav det förväntade lyftet och dessutom genererade den en jäkla massa statisk elektricitet. (Filtmattan) Skulle nog letat en Clearaudio Performance/Champion eller kanske en Roksan, Project eller Rega. Sen brukar det ju vara kutym att rekommendera det man har själv men det är lite krångligare att få tag på Scheu Analog i Sverige.
MVH /Micke
|
matta |
Posted - 2009/11/09 : 20:28:03 Jag slår ett slag för continuo med cantus arm, tillsammans med benz low kanske. Funkar fint hemma hos mig. ;-) Hur som helst, hitta något beg... |
NtR |
Posted - 2009/11/09 : 10:57:13 Ja, är spelaren i det där skicket så är det läge att investera. Jag är helnöjd med min LP12:a och såna finns det ju hyfsat gott om beggat. Finns ju mycket annat också, som Roksan t.ex. Jag skulle utan någon som helst tvekan köpa beggat hellre än nytt, mera för stålarna. Sen skulle jag kolla lite på de direktdrivna toppmodellerna från japan på 70-80-talen, de allra finaste har blivit kult och kostar för mycket men de strax under är billiga och väldigt mycket bättre än sitt rykte. Dessutom är de användarvänliga i så måtto att de inte behöver service titt som tätt. Kolla www.dd-turntables.com så får du lite tips. |
Eriken |
Posted - 2009/11/08 : 19:58:44 Ja alltså, kvalitén på skivspelaren är väll inte den bästa. Det syns att tallriken inte är riktigt rak tex..
En technics är säkert inte dålig alls men den är inte heller vacker. Nu är jag inte sådär jättefåfäng med inredningen men en grå plastspelare går hursomhelst bort även om huvudsyftet med bytet är ljudet.
|