HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Rega vs. Pro-Ject vs. Technics

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Tobh07 Posted - 2009/07/24 : 14:14:51
Hej!

min första tråd här på hififorum.nu, tänkte försöka bena ut en fråga som jag grubblat på rätt länge, vilken spelare skulle du föredra om du var tvungen att välja en? de som finns att välja på är:

*Rega P2
*Project Debut III Esprit
*Technics 1200/1210 mk5

Regan är väldigt välbyggd, dock har jag aldrig lyssna på den, bara läst recensioner, en pro-ject esprit äger jag, den låter helt ok, technic 1210 har jag haft hemma, fördelen med den är valbar hastighet samt direktdrift.
finns säkert en massa argument jag inte känner till.
jag har flera gånger varit farligt nära att byta ut pro-jecten mot en technics.

vad skulle DU välja?
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
millenniumking Posted - 2009/07/30 : 10:55:15
Hockeypuckar är ett bra tweak, billigt också! Har själv testat det vid många tillfällen.
Tobh07 Posted - 2009/07/27 : 18:46:42
Adagio:
En ny PU kommer garanterat köpas in någon gång, antingen den dagen At95'an börjar bli trött, eller kanske innan... vem vet?
då ska jag ha dina tips i åtanke! frågan är vad som är bäst, en dyr MM (~2000kr) eller en billig MC (~2000kr) ?
Det var föresten inga dåliga pickuper du betat av! fast det är förståeligt, med en anläggning av din kaliber.
mitt senaste lilla tweak, om man kan kalla det så, var att ställa spelarens fötter på hockeypuckar, uplevde faktiskt att basen stramades upp en aning.
Adagio Posted - 2009/07/26 : 11:26:27
Visst ger en speedbox en klar förbättring, men den är inte karaktärsändrande, det låter precis lika dant, men mer precist, bättre flyt o mer naturligt även dynamiken får bättre precision.

Jag tycker du ska ta risken att prova en dyr o beg PU, som man ju kan se i annonser då och då. Jag hade AT95E från min vinylbörjarera, mitt första byte var till en Benz MCgold och då fattade jag vad det kunde vara frågan om. Missförstå mig inte ATn är en mycket prisvärd "rocker" men du ska helt klart prova en dyrare PU det är stooor skillnad.
Jag har haft Benz MCgold, ACElow och har nu en Benz LP. Jag tror nog att det som vanligt är de första tusenlapparna som ger valuta för pengerna, sen ska ju armen och spelaren i övrigt medge att PUn ska kunna prestera sitt bästa, det kan ju faktiskt bli så att PUn tar upp "skräp" från själva spelaren och att armen sätter begränsning för PUn.
Med din spelare skulle jag kunna tänka mig att en PU vid ett nypris på ca 2000 kr skulle fungera på ett sätt där prestadan matchar spelarens limit.
Det finns ju andra åsikter men jag tycker att det är i PUn som själva musiken "händer" allt annat är bara till för att ge PUn bästa möjliga arbetsförhållade.
educk Posted - 2009/07/25 : 23:55:43
ska bli kul att höra dina intryck. är själv sugen på att köpa en SL1210
Tobh07 Posted - 2009/07/25 : 19:50:54
tack för informationen!
ska låna hem 1210'an igen och A-B jämföra, har beställt en speedbox till projecten som kommer i veckan.
kan bli en intressant duell, vill försöka få till det vettigaste möjliga för pengen
Bubbel Posted - 2009/07/24 : 20:23:53
Om jag hade valt utifrån dina val så hade det blivit en SL1200 och sedan satt på en annan tonarm om jag hade låtit den vara orörd så hade det blivit det samma.

Visst är det skillnad på de olika drivsystemen det som är den större skillnaden vid en första lyssning är att DD gräver fram en djupare bas men sedan har den en mer jämnare gång och det märks på musiken. Med jämnare gång menar jag att remdrift har en tendens att svaja om än liten det har enbart med remmen att göra men det finns olika sätt att komma runt dessa fel men öppnar för andra.

anders
Tobh07 Posted - 2009/07/24 : 18:07:41
det talas om skillnader mellan remdrift och direktdrift, är det bara "mumbo jumbo" eller är det någon som upplevt någon faktiskt skillnad ljudmässigt?
ztenlund Posted - 2009/07/24 : 15:05:06
Svaret är enkelt eftersom jag har en SL-1210 mkII...
Varför man skulle ta en mk5 om man inte ska ha den till att DJ:a/scratcha förstår jag inte riktigt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000