HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Identifiera pressning

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
AlfaGTV Posted - 2009/07/05 : 19:06:23
på vinylskivor?

Hur gör man det? Jag har inte förstått den magiska kunskapen om det nu finns någon sådan?

Kanske finns några bra länkar?

MVH /Micke
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
pick-me-up Posted - 2009/07/14 : 20:20:46
Det var så lite, så, AlfaGTV!

Det är min skyldighet att hjälpa på det minsta lilla jag kan.
Om det är något jag är hyfsad bra på är att skaffa fram information. Men viss fakta är lite, eller ska vi säga, oerhört svårt att hitta, oavsett hur man söker.
AlfaGTV Posted - 2009/07/14 : 09:38:29
Gött pick-me-up!
De trådarna innehöll drivor med info! Tackar!

MVH /Micke
Bhuset Posted - 2009/07/12 : 10:28:46
Letade länge efter denna press(har mfsl+några andra)på ebay,men hittade den på tradera vg+ skick(fick nästan hjärtslag)efter några tvättar ex+ skick.Gav ca 600kr (räknar det som det bästa köpet hitills)Ursäkta för off topic...
pick-me-up Posted - 2009/07/12 : 02:18:22
Bhuset!

Lite off topic, precis som ditt inlägg, men hur mycket fick du ge för LED ZEPPELIN II(RL ss)?
Bhuset Posted - 2009/07/11 : 20:43:48
Några egna favoriter inom Rock:
LED ZEPPELIN II(RL ss)US 1969.Den grymmaste pressningen jag har inom rock.
BLACK SABBATH VOLYM 4(PORKY/PECKO)UK 1972.Men alla UK vertigo pressningarna är Kanon.
AC/DC BACK IN BLACK(RL)US 1980.Bara några exempel från min samling..
pick-me-up Posted - 2009/07/11 : 17:18:37
Alldeles korrekt, Bhuset!

Han är mycket välrenommerad bland audiofiler, men det finns några andra som är i samma klass.

Essentialt att läsa, ifall man vill lära sig lite mer om ämnet:
http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=144990&highlight=Grundman
http://www.stonesvikings.com/DECCA%20files/Matrix/Matrix%20numbers.htm
http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=37991
Bhuset Posted - 2009/07/07 : 23:12:48
RL=Masterd by BOB LUDWIG (bland dom bästa)
AlfaGTV Posted - 2009/07/07 : 22:43:27

Tänkte att det är lika bra att ge dig en liten nöt!

Hittade en sida som listade "de tio utgåvorna av Horses" där denna omnämns som enda USA-press (http://wax.fm/vinyl-lp-releases/patti_smith_horses.html)

Men samtidigt känner jag att det måste ju finnas i bokform, nånstans där man exempelvis kan identifiera skiv-labels från olika år (och därmed kanske pressningar)

Kan ni tänka er? Det kan finnas i bokform, men INTE på Internet!

MVH /Micke
Comus Posted - 2009/07/07 : 21:43:15
Hej AlfaGTV!

Du drämmer då till med storsläggan på en gång :-)

Det enda jag tror mig veta här är väl att Sterling RL betyder att den är mastrad hos "Sterling sound" i NY USA
Linda + Todd är Pattis syskon, AL-4066 är det samma som skivnumret på etiketten som du ser men vad AL-6066 står för har jag ingen aning om.

Med tanke på utseendet på din skiva skulle jag tolka den som i alla fall en tidig pressning, etiketten är rätt för tiden samt att orginal innerpåse finns.
AL-4066 är också det nummer som återfinns på ett orginal men jag misstänker att det följde med även på senare pressar.

Ber om ursäkt om jag gav dig för stora förhoppningar här.

Mvh /
AlfaGTV Posted - 2009/07/07 : 15:43:42
Tack Comus!

Vi kan ta ett loppis-fynd som exempel:
Patti Smith - Horses

Bilder på omslag och etikett finns på http://galleri.ollars.net/#3.0

Graveringen på sidan 1 lyder:
AL-4066-A RGPP AL-6066-SA-RE PP där 6066 är överkluddat, se bild.
MOM + DAD och slutligen en stämpel som säger Sterling RL (RL är handskrivet, tror jag)

Graveringen på sid 2 lyder:
AL-4066-B RGPP AL-6066-SB-RE PP där 6066 är överkluddat
Daddy Frank och på egen rad Linda + Todd och slutligen en likadan stämpel som säger Sterling RL

Kan denna funka som exempel?

MVH /Micke

PS Klicka på nedåt-pilen vid manöverknapparna ovanför bilden för att se bilden i fullstorlek.


EDIT: Förklaring
Comus Posted - 2009/07/05 : 22:29:42
Hejsan!

Man kan börja med att kontrollera att etiketten stämmer med årtalet för utgivningen, brukar finnas bra sidor på Internet för det.

T ex en sökning på "decca label" el dyl, sedan kan man även söka på skivnumret på etiketten för att se vad för träffar man får på det.

Sedan brukar det finnas landskoder på de flesta etiketter, tex "gema" för tyskland.

Tyvärr måste jag även tillstå att det faktiskt är en liten "magisk" kunskap det hela, jag har samlat LP i drygt 30 av mitt 43-åriga liv och man känner liksom när man håller plattan i handen om det är rätt, (brukar även ibland lukta på omslagen för att känna av tidstypisk papperskvalité :-))(nördvarning).

Har du något exempel på en skiva så kanske vi kan testa och få fram pressningen på den?

Mvh /

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000