HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Jag har köpt vinylskivor. Tips på spelare?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
huzze Posted - 2009/06/24 : 21:00:36
Vinyl är bannlyst hemma även om min käresta sagt att "du får ha det var du vill", men tanken är att ha den på landet med Sentec-steget som har RIAA. Har fått tag på de fyra första Metallica-skivorna som är mina absoluta favoriter i 45rpm pressningar. Tre dubbel-LP och en med fyra skivor (...and justice for all). Dessutom har jag beställt DreamTheaters senaste i Delux-edition, inklusive CD, LP och hela tjobangen, begränsad upplaga 5000 ex.

Så vad säger ni? Min tanke är en okonventionell spelare i form av Technics 1210 (den svarta). Direktdrift via magnet och andra praktiska oHiFiska finesser. Sen är frågan vilken version och vilken puppa som kan passa bäst. High output MC eller MM? Lock är ett krav och beggat inget hinder. Tyvärr så lever jag nu enbart på A-kassa fast jag arbetar (arbetsmarknadspolitisk åtgärd). Har för mig att "det ska löna sig att arbeta" men vi tar ingen politisk diskussion om det. Planen är att det ska införskaffas till nästa sommar, så jag får dregla bra länge på omslagen fast jag har ju skivorna på CD...

Nåväl; Skivspelare + puppa är ämnet.
20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
huzze Posted - 2009/06/26 : 08:56:36
Ojdå Comus . Annars så verkar det bra med RCA-utgångar och jordskruv. Förstår tanken med att stödja handen, men det finns ju tonarmslyft på den. Nu är ju detta en instegsmodell, så något viktproblem tror jag inte finns (minns inte vad det stod på deras hemsida men mellan 3-5 kg för hela spelaren).

Eref: Det ska gå att koppla till en Speedbox även till denna. Så det finns möjligheter till uppgraderingar.

Nu ska jag åka till landet och titta på den tomma platsen där kommande svarv ska stå.
Eref Posted - 2009/06/25 : 23:05:43
Jag tror att Project är en ljudmässigt mycket bra spelare. Man behöver ju inte lyfta skivtallriken för att ändra hastigheten heller.(som på t.ex. Rega)
Min erfarenhet av Projectgrejer är väldigt positiva och den där modellen ser snygg ut. Säkert mycket prisvärd.
Oj, såg inte Comus inlägg... Jag har inte haft sådana problem.
Tror dessutom att det går att komplettera med en Speedbox vilket ytterligare underlättar växlingen mellan 33 och 45. Men jag vet ju inte säkert hur just den här modellen är.
Comus Posted - 2009/06/25 : 22:58:26
Den var ganska snygg den där Project RPM1 som du länkar till, dock har jag personligen svårt för sådan design då jag alltid stöder handen mot skivspelaren när jag lägger ner nålen på skivan.

Tänk också på att om du spelar mycket 45-varvare så blir det jobbigt i längden att fippla med remmen.

Min tidigare Project 2 och nuvarande Project 6 (som inte längre används) stog alltid och snurrade under hela lyssningssessionen då tallriken var så tung att få igång så det var ingen ide att slå av och på driften mellan skivbytena.
Detta gjorde att det var särdeles opraktiskt att spela singlar på dem (svårt att få av småskivorna från en snurrande tallrik), kanske denna modell du länkar till är smidigare i driften.

En del av Projects modeller verkar också ha problem med jordningen vilket resulterar i att det sprakar när man lyfter av statiskt laddade skivor, har läst att vissa fått till godkända resultat genom att jorda tallrikslagret, båda mina Projects har lidit av detta besvär.

Mvh /
huzze Posted - 2009/06/25 : 20:46:10
Så hittade jag en Thorens TD280 för 900:- Men han kunde inte sälja idag då frun arbetade och småttingarna skulle sova. Snubben hade sin skivspelarsamling 500m från hemmet, ca 40 spelare

Har surfat runt lite efter nya spelare och kärestan föll som en sten på designen av ProJect RPM1. En stylus 20 eller 30 på den så lär det lira. Inget stroboskop no-nonsens spelare med motorn separerad från plinten och varvtalsbyte genom att flytta remmen.

Om det går vägen så får jag väl snickra till ett lock att ha över när det inte spelas.
huzze Posted - 2009/06/25 : 19:10:03
JonFo: Bor i Sthlm, så 40 mil t.o.r. blir lite väl, men tack för erbjudandet!

ninja: Tittade på thomann igår, men likväl blir det en slant, jag kommer väl inte ha tusentals LP.

ByZan: Lustigkurre där

Jag har ju haft en Dual 505/3 en gång i världen, nu ångrar jag nästan att jag gjorde mig av med den istället för att köpa en bättre puppa. Speciellt med tanke på hur prisutvecklingen gått.
byZan Posted - 2009/06/25 : 17:40:34
Kul huzze och välkommen in i vinylens värld

Du vet vad jag tycker du ska satsa på
ninja Posted - 2009/06/25 : 16:15:53
Jag håller med JonFo!

Jag hade en Continuo innan som jag sålde eftersom den var för krångligt att ställa in (fingerkänsla och tålamod hade jag inte) ... men med Technicsen är det barnlek.

Jag har köpt Sumiko head-shell och har även uppsättning av Cardas tonarmkablar som jag tänkte bytta snart.

Man kan även köpa en Jelco arm till Technicsen om man inte gillar den som kommer med.

Edit: Jag köpte 1210 MK2 på http://www.thomann.de/
JonFo Posted - 2009/06/25 : 15:36:25
Jag måste säga att jag tycker armen på en 1200 är förvånansvärt bra och dessutom mycket lätt att ställa in, betydligt lättare än tex en RB300.
Huzze om du bor i närheten av Linköping eller har vägarna förbi är du välkommen att komma förbi och lyssna på continuo och en rega, 1200 står hos mina föräldrar så det blir lite knepigare tyvärr.

# Jon
B-200 Posted - 2009/06/25 : 15:02:40
1210an är en bra spelare dock hade jag bytat armen och bytat kablarna sedan hade den fått vara som den är.

Alternativ 2 en beggad rega p3a

huzze Posted - 2009/06/25 : 14:18:55
Absolut
JonFo Posted - 2009/06/25 : 14:16:43
Ibland är själva jakten minst lika stor del av nöjet! ;)

# Jon
huzze Posted - 2009/06/25 : 13:16:24
Tack alla!

Såg en annons på en stor Akai med rejäl träram som lades ut på Blocket den 23:e för 100 pix. Ringde imorse - borta...

Jakten fortsätter
JonFo Posted - 2009/06/25 : 10:04:44
Jag har själv en Rega P3(2000) och en continuo med cantus arm. För några veckor sen hjälpte jag mina föräldrar att göra iordning en 1200 med en ortofon 2M red och måste säga att den lät riktigt riktigt bra. Jag skulle själv lätta kunna leva med den kombinationen.
Annars brukar man kunna hitta continuo på begagnatmarknaden för vettiga pengar då och då och eftersom du inte har någon brådska kan du ju alltid bevaka blocket och hifimagasinet.com, dock brukar godbitarna försvinna rätt fort så när man väl ser dom gäller det att slå till. :)

Lycka till med ditt nya äventyr!

# Jon
ninja Posted - 2009/06/25 : 09:21:39
Jag har 1210 MK2 med Denon DL103R (men 103 fungerar mycket bra med den också) och är väldigt nöjd med den. Enkelt att ställa in plus väldigt enkelt att byta puppa.

Sen, jag har en Cambridge 640p RIAA som får lite hjälp av CineMag stepup.
Eref Posted - 2009/06/25 : 08:27:24
Om du inte skall använda spelaren jättemycket och vill komma över något billigt och välljudande finns ju en hel del begagnat att spana efter. Jag skulle rekommendera att inte låsa fast sig vid något speciellt märke. Verkliga fynd finns att göra bland i sammanhanget noname brands, t.ex. JVC, Hitachi, Pioneer etc. Direktdrivna, stroboskop, pitchkontroll , lätt utbytbara pickupper, löstagbara pickupskal och automatisk avstängning. Gäller att inspektera funktionerna och locket förstås. Finns ruggiga fynd att göra i prisklassen 100-1000kr! Sen behöver man bara beväpna spelaren med någon av de fina MMpickupper i budgetklassen som finns idag (Ortofon, Audio-Technica, Grado etc.)
Du blir nog förvånad över hur bra det kommer att låta.
(Lätt utbytbara kablar brukar tyvärr inte ingå i detta koncept.)
Comus Posted - 2009/06/25 : 07:42:15
1210:an har fast monterade kablar, det enda jag gjort på min är att byta ut de undermåliga "RCA-hanarna" mot lite stadigare saker.

Begagnat bör du väl få tag på en för ca 2000:-, visste inte att det fanns olika varianter av spelaren förutom att det en gång kom ut en lyxvariant med gulddetaljer.

Mvh /
huzze Posted - 2009/06/25 : 00:00:04
Thorens har jag oxå funderat på. Finns många klassiker. TD166 heter väl den mest kända?
Zombie Posted - 2009/06/24 : 23:51:13
Köp en Thorens TD150.
huzze Posted - 2009/06/24 : 23:45:04
Har tittat runt lite och de kostar ju en slant, samtidigt finns det flera versioner. Då jag inte ska scratcha och så utan endast eventuellt använda pitchen (om jag ska spela med själv) så är väl de dyrare modellerna overkill? Stroboskop är ett måste och jag vill kunna välja kablar, är det RCA ut eller fast monterat?

Tack för ditt stöd
Comus Posted - 2009/06/24 : 23:23:53
Köp du en 1210:a!
Jag har en Linn Basik, en Project 6 samt en 1210:a i hemmet, den jag dock märker att jag använder mest är Technicsen då jag gillar dess smidighet att växla mellan 45 och 33 varv.

På min har jag satt en Grado gold (MM), detta är en pickup som jag vanligtvis inte gillar men tillsammans med 1210:an låter det riktigt skoj.

Mvh /

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000