HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Laga en Ortofon AS-212

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Mats Lindqvist Posted - 2009/06/24 : 18:47:46
Hej,
Finns det ngn som kan fixa en ortofon-arm.
Det är så att den gummihylsan som håller pinnen där motvikten sitter har gått av. Alltså där tonarmsröret slutar går detta över i en gummihylsa som håller upp "motviktspinnen".
Det har försökts att limmas men det håller inte. Kan man byta gummihylsan eller bygga om på ngt annat sätt?
Vem har en sådan hylsa i så fall?
Mats Lindqvist
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Mats Lindqvist Posted - 2009/07/07 : 09:00:20
Hittat en kille i Danmark som lagat armen. Nu är den såld till en annan dansk. Tack för alla tips och ert engagemang. Jag var väldigt nära att bara slänga den.
Mats
Mats Lindqvist Posted - 2009/06/29 : 17:14:56
Tja ny å ny,
Den är från 1977.
Det är alltså inte den "nya" AS-212 som har ett "S" efter sig.
Men skit samma det kanske lönar sig att kontakta ortofon.
Tack för allt engagemang och för all hjälp.
Mats Lindqvist
Bubbel Posted - 2009/06/29 : 11:03:33
Det måste finnas reservdel till en så pass ny tonarm som du har http://www.ortofon.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=141&Itemid=144

anders
Mats Lindqvist Posted - 2009/06/29 : 08:23:03
Tackar för era förslag.
Skall börja leta på loppisar.
Jag tror att det finns möjlighet att svarva en ny plugg.
Har bekant som arbetar med sådant. Vet ej om han har nylon utan det är mest plaster som acryloch dylikt.
Mats Lindqvist
Bubbel Posted - 2009/06/28 : 22:03:09
quote:

Ge f-n i gummibussning. Gör om till stum montering istället. Säkerligen välljudsbefrämjande.


Det går att göra så också men då får man avkoppla motvikten från tonarmen så att man slipper höra oväsen från den.

Om du har en bekant som har möjlighet att svarva till en liknade "plugg" i nylon så kan man ersätta gummibussningen med en sådan eventuellt förstärka nylonpluggen med en tunn stålpinne.

anders
reVintage Posted - 2009/06/28 : 20:31:20
Ge f-n i gummibussning. Gör om till stum montering istället. Säkerligen välljudsbefrämjande.
Bubbel Posted - 2009/06/28 : 18:04:05
Nja jag har ingen Ortofonarm men det var en annan vintage arm på en Ariston men jag mätte bl.a tjockleken på gummi bussningen sedan tog det ett tag innan jag hittade en plastspelare som hade en snarlik upphängning. Jag tror att det var en Mitsubishi inte säker men det visade sig att det skilde 2mm på längden och 1/10 del på tjockleken jag använder detta sätt för att få tag i reservdelar till skivspelare dock passar inte allt.

De gummibussningar jag har tittat på är av två varianter antingen skruvar man fast bussningen i rör och vikt eller pressar man fast den pinnen eller skruven är där för att förstärka gummit så att vikten inte hänger ned.

anders
Mats Lindqvist Posted - 2009/06/28 : 10:54:25
Var det till en Ortofonarm som du lyckades hitta en gummiplupp till?
Kan du i så fall komma ihåg från vilken "skitspelare"?
Det verkar nämligen vara så att metallpinnen som håller upp motvikten är instucken i gummibussningen och detta arrangemang är väl inte så vanligt, eller?
Mycket tacksam för era svar och engagemang, då jag inte vill behöva slänga armen.

Mats Lindqvist
Bubbel Posted - 2009/06/27 : 19:36:22
Har du tur kan du hitta en skräpskivspelare (läs plastspelare) som har en snarlik gummibussning som passar jag har faktiskt gjort så en gång och det fungerar fortfarande utmärkt. Kolla på olika loppisar sen köper du den som ser sämst ut för nästan inga pengar alls.

anders
Mats Lindqvist Posted - 2009/06/27 : 09:05:57
Tack Rutger för tipset.
Mats Lindqvist
Rutger Posted - 2009/06/27 : 04:48:04
En motvikt som hänger på grund av åldrande gummibussning är ett
klassiskt problem med gamla Ortofon-tonarmar. En sak man alltid
undersöker, en grund för prutning om man tänker köpa.

Lösning? Tja, gummipluppen är lätt att byta. Men att hitta rätt
dimension och rätt gummityp för korrekt avkoppling är inte lätt.
Jag vet ingen som tillhandahåller en ersättning. Om det skulle
finnas så får du nog söka dig till källor belägna bortåt Japan
skulle jag tro. En enkel utväg för den förmögne vore att kontakta
herr Shindo och höra om han har tid i sin verkstad.

En googling ger några tips om du tänker fixa saken själv:

http://members.myactv.net/~je2a3/ortdiy.htm

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000