T O P I C R E V I E W |
mo-town |
Posted - 2009/06/01 : 21:13:34 Jag kom nyligen över en Thorens TD160 och har precis börjat min första vinylresa. Efter ett antal timmar på svalander.se gick jag glad i hågen och köpte en ny pickup, en Ortofon 2M Red för att vara exakt. Halvtumsfäste bör ju passa fint.
Väl hemma inser jag dock efter en närmare titt på tonarmen/tonarmsskalet att det ju inte går att skruva från toppen utan endast nerifrån. Och ortofonen går endast skruva i från just toppen.
Så hur gör jag nu?
1. Jag har missuppfattat det hela och det finns ett klurigt sätt att montera pickupen på?
2. Lämnar tillbaka pickupen och köper en som passar (exempel mottages tacksamt)?
3. Köper ett nytt tonarmsskal, "Standardskal silver" här (http://www.svalander.se/vinyl/skal.htm) ser ju t.ex. ut att kunna ta pickuper både nerifrån och från toppen.
Om 3, passar i så fall tonarmsskalen i länken ovan på tonarmen? Jag har noterat att tonarmsskalen på tp 16 är vinklat så att pickupen inte är i linje med tonarmen. Jag antar att det beror på att nålen ska ligga mer parallellt med spåren i skivan, men kan man justera det även med ett nytt tonarmsskal? |
3 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2009/06/01 : 21:41:16 Det går inte att använda något annat skal än original i en TP16 arm. För att montera en pu som skruvas uppifrån måste man ta bort den aluminiumplåten som sitter ovanpå skalet, limmad, lätt att ta loss, plocka bort de gänginsatser som sitter i spåren därunder och sedan skruva fast den nya pu-n uppifrån, skruvarna skall helst inte ha för små skallar.
Ingvar |
rolandm |
Posted - 2009/06/01 : 21:34:42 Detta med vinkling, ja skalet är vinklat och armen rak. Ändra inte detta om du vill fortsätta med den tonarmen.
Det är möjligt att installera en annan tonarm, och tonarmar har antingen själva armen vinklad och då rak pick-up hållare, eller rak tonarm och vinklad pick-up hållare. Kombinera inte dessa två varianter för då kan det gå så här illa: http://www.theanalogdept.com/no_no_1.htm
|
rolandm |
Posted - 2009/06/01 : 21:28:54 Jag skulle satsa på en annan pick-up - men det är ju för att jag gillar originallösningar där man gör så lite som möjligt med en existerande tonarm. :)
Jag har haft en Denon DL-110 och som jag minns det kunde man skruva i den från vilket håll som helst, alltså den är ju öppen i gängorna och det ska fungera att vända på skruven och ta den nerifrån och upp också - men jag har inte haft anledning att prova själv.
|