HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 stabilast möbel ikea?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
B-200 Posted - 2009/05/30 : 23:12:09
Undrar över vilken ikea möbel som är stabilast för att förvara lp skivor i. Expedit rekommenderar 13 kg per hyllplan men lp skivor väger ju en del?

vill inte ha en sådan här precis en morgon:

http://www.postimage.org/image.php?v=Pq1dcx4S

Duger en 4'4 expedit att fullastas med lp skivor utan att kollapsa.

Fremer rekommenderar Ikea Ivar men den om något ser ranglig ut, någon som har den?
19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
24U Posted - 2009/06/11 : 10:08:57
Jag kör Ivar, den smala hyllan. Fullastad. Två av gavlarna har jag borrat rakt igenom på bakre "vangstycket" och skruvat fast det i väggen med långa skruv. Distanser för kompensera för golvlist, såklart... Kan ju "korsa" med deras krysstag och kanske på flera gavelpar, men nånstans gillar jag tanken på att kunna vara lite på lyset, nostalgisugen ihop med polarna och ändå inte dra skivorna över sig om golvet blir lite oroligt under fötterna.
Är förtjust över att kunna möblera hyllan som jag själv vill och har trots skaplig belastning inte sett några tecken på att hålen i gaveln deformerats av lasten på stålpinnarna.
pick-me-up Posted - 2009/06/10 : 23:57:52
Tack, ud!

Jag misstänkte det. I och för sig gör det inget så länge hyllorna orkar bära så mycket, men nån gång kan dem ge vika. (53-69% mer vikt är rätt så mycket.)
Sen måste man ta hänsyn till att den här hyllan måste förankras i vägg.

Förr i tiden var det inte så vanligt med skivor med vikta fodral, så de plattor borde väga lite mindre. Men som genomsnitt fungerar det säkert bra med 250 g per LP.
ud Posted - 2009/06/10 : 17:30:38
Jag har ca 85 skivor på en hylla.
Ett vikt fodral med 1 skiva väger ca 250g.
Det ger mellan 20-22kg per hylla, så det
ligger lite över IKEAs maxbelastning.
pick-me-up Posted - 2009/06/09 : 19:42:32
snaggvovve!
Kul att höra. Men jag har ett par frågor.

Max belastning/hyllplan: 13 kg! Hur många LP har du på varje hylla?
Om du har så många som ryms, så gissar jag att dem väger mer än 13 kg, eller tänker jag fel?

Hur många LP rymmer en sån totalt? Inte alldeles för tajt packat.
Min gissning är cirka 1500 LP. Kan vara lite mer eller lite mindre. Beror på lite olika saker.

Jag frågar därför att det vore läckert att ha alla mina skivor på en vägg, eller alla fall nästan alla. De hyllor som jag har nu tar så mycket plats.
Nackdelen är att skivorna på den understa hyllan är inte så kul att leta för oss som är inte B-juniorer längre
snaggvovve Posted - 2009/06/07 : 18:06:34
Jag har två vita Expedit av den största modellen.
En fullsmockad med LP och en full med Laserdisc. Har haft dem i 5 år nu utan problem. (ta i trä)
Eref Posted - 2009/05/31 : 20:21:13
Jag har en liknande hylla från Jysk (kallas de expedit?) 4x5 (2stycken f.ö.) Har fungerat i tre år ungefär tills förra veckan då två hyllplan rasade ner. Jag förbannade Jyskskiten men nu ser jag att det absolut borde gå att vända hyllorna som du menar ud det måste givetvis ha varit konstruktionsiden! Aj, aj, aj så dum man har varit...
B-200 Posted - 2009/05/31 : 14:40:40
kan du utveckla lite varför?
Vox Posted - 2009/05/31 : 14:39:03
Jag rekommenderar bokhyllan Bonde för vinyl
B-200 Posted - 2009/05/31 : 14:11:55
Ser riktigt snyggt ut det lutar stenhårt mot expedit nu. en i vit skulle vara snygg då det matchar resten av setupen.
ud Posted - 2009/05/31 : 13:53:58


Den buktar inte ens fast den är full med skivor.

B-200 Posted - 2009/05/31 : 13:45:49
Alla bilder är jag mycket tacksam för. Det ser mycket snyggt ut faktiskt.
Hemling Posted - 2009/05/31 : 13:37:09
Nu har jag dock bara en 2x4 expedit men iaf, den har funkat kalas för mig. Du kan få en dålig bild jag hade på datorn.
Hade den stående tidigare utan problem.

Här syns även min CD till vinyl ratio ;P
B-200 Posted - 2009/05/31 : 13:04:20
jasså felmonterad, det var som tusan. Dock hade jag en expedit hylla från jysk en gång som gjorde exakt samma sak mitt i natten. Därför är man nojig som bara den. Ivar är en klassiker och skall hålla men läser man på lådans vikt ligger den under 5 kilo. Hur i tusan skall en pinnhylla klara av en massa tunga LP skivor?
Expedit är snygg, ivar går alltid att måla vit så duger den med.

Oavsett vad kommer trälimmet att användas friskt. Ni som har ivar och expedit har ni bilder på dessa så man kan få lite riktig inspiration av hur det kommer att se ut IRL?
Bhuset Posted - 2009/05/31 : 13:00:24
Jag använder TRISSA ifrån ikea..
ud Posted - 2009/05/31 : 12:58:53
På bilden verkar det som om den var felmonterad,
du ska ha långa hyllorna som hyllor och korta som
stöttor under nästa hyllplan.
rolandm Posted - 2009/05/31 : 12:51:06
Tidigare hade IKEA plastbackar som var utmärkta för vinyl. Jag hittar dem inte kvar i IKEAs sortiiment, har de några alternativ typ back för lägga vinyl i?

svejk Posted - 2009/05/31 : 12:02:33
Har haft 1000+ i Ivarhylla i många år utan problem. Tiden är en aspect när det gäller hyllor, har sett att efter några år börjar det bukta i bokhyllor jag har då är det böcker inte tunga LP plattor.
McEnroe Posted - 2009/05/31 : 11:53:54
quote:
Duger en 4'4 expedit att fullastas med lp skivor utan att kollapsa.

Ja!
Limma friskt
Io Posted - 2009/05/30 : 23:50:42
Jag kör Expedit 5 x 5 utan problem.

/Io

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000