T O P I C R E V I E W |
Porta |
Posted - 2009/05/09 : 18:58:00 Hur moddar/tweakar man bäst en skivspelare?
Enkelt att besvara, eller hur?
Anledningen till spörsmålet är att jag, som nämts i en annan tråd, har en Walker som jag har haft lite bry med. Nu har jag beställt en ny motor så förhoppningsvis löser det bekymmret, peppar, peppar, ta i trä osv. Men sedan "råkade" jag även ropa in ytterligare en Walker på e-bay, utan arm så det är bara verket. Då slog det mig att här fanns någonting att experimentera med. Men hur? Ska man gjuta in den i betong eller fylla den med bitumen? En ide är att klä den invändigt med Biltemas bitumenmattor. Vad jag förstår så handlar det om att att i första hand förhindra och i andra hand att dämpa vibrationer, men det måst väl även innebära att man ändrar skivspelarens karaktär, mest på gott antar jag, men finns det nackdelar med?
Som synes, en del mycket lösa funderingar från en fullständig amatör på området. Ni som har erfarenheter eller funderingar kring ämnet får hemskt gärna dela med er.
|
4 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
pederb |
Posted - 2009/05/12 : 19:08:14 Om du har en massa tid, så kan du kanske få ut lite extra ut av spelaren. Jag skulle inte göra detta fören jag har hittat den bästa pickupen och Phono-RIAA kombinationen. Inget gör större skilnad än detta. Tweaka är det sista man gör när det inte finnes något annat kvar, VTA'n och Azimuthen är perfekt inställd. |
Adagio |
Posted - 2009/05/12 : 13:02:41 Om skivspelaren är välbyggd finns det ingen anledning med att bygga om den, däremot kan man mixtra med underlag, hyllor, stativ mm. Detta påverkar en skivspelares klang mycket, olika lösningar för olika spelarkonstruktioner. Det man kan mixtra med är massa o dämpfaktor, själv har jag erfarenheten att man skapar mer problem än man löser om man tillsätter fjädrande avkopplingar (själv), det är möjligt att det fungerar i andra konstelationer. |
rolandm |
Posted - 2009/05/11 : 11:18:20 Jag tror att saker som att byta matta på tallriken, eventuellt byta tallrik helt, byta tonarm, byta tonarmaskablage, pickup och ändra placeringen av skivspelaren - är enklare och billigare vägar till välljud. Bygga ny plint - fungerar ibland, ibland inte. Och skulle det inte fungera så har man lagt ner massa tid i onödan. Men jag tror inte det finns några enkla glasklara svar, utan det beror mycket på de grejjer man har som utgångspunkt. Trial and error - är nog den bästa metoden. :) Och att ha mycket fritid tillgänglig... :) Men glöm inte bort att lyssna på musiken också, njuta av musiken. :) |
AlfaGTV |
Posted - 2009/05/11 : 09:49:08 Det är ju det som är det fina i kråksången, det är bara att testa! Blir det sämre är det bara att backa tillbaka ett steg och pröva en annan riktning!
Själv provade i stil med dig, att bygga en ny plint till min Thoréns TD166MkV. Byggde en massiv plint i skiktlimmad MDF som bara den vägde runt 8 Kg. Det funkade inte alls på den spelaren/armen utan den lät faktiskt bättre i original med liten massa på chassiet.
För egen del känns det som att de yttre förutsättningarna påverkar ljudet mera än själva plinten, dvs. vad du har för stativ/bord/hylla och naturligtvis placering.
Sen fick jag häromdagen tillfälle att lyssna på en ClearAudio med/utan ett Ringmat-underlägg !!!! :D Det fick mig att fundera ytterligare på vad som påverkar en skivspelare egentligen! Haha!
MVH /Micke |
|
|