HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Antiskating

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Porta Posted - 2009/05/06 : 22:07:25
Har kört en del med HIFi-News inställningsskiva och det verkar fungera tämligen bra.
Men på tortyrspåret för antiskating så distar det en del, främst i höger kanal. På övriga spår verkar det spåra bra. Trodde faktiskt att en Benz Ace i en Mission-arm skulle ha större problem.
Så frågan är, skall jag öka eller minska antiskatingen när det distar mest i höger kanal?
Jo jag vet, pröva och lyssna, men jag får inte riktigt rätt på det.
1   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bubbel Posted - 2009/05/07 : 11:41:37
Ja man kan bli rätt snurrig innan det blir rätt jag fastnade i det här med antiskating och fick aldrig ordning på det hela. Jag är medveten om att det kan vara svårt att fixa spårningen i de spåren på HIFI-News testskiva och de enda pickuper som klarar detta spår med bravur är Shures pickuper så man bör inte titta sig blind på att den pickup man har inte klarar det.

Varför uppstår distorsion i tortyrspåret jo det är så att nålrörets upphängning är för styvt för att klara av det. Den effekt som uppstår när man spelar är att nålen kryper upp på spårets väggar där den kastas fram och tillbaks det skapar det vi hör alltså distorsion.

Vad är antiskating eller bias som det även kallas egentligen?

Som jag ser det är det enbart till för att se till att nålrör och pickuphus ligger i linje. Om man tänker sig att man inte har någon bias kraft alls på tonarmen då strävar nålröret utåt pga centrifugalkraften utåt vilket ger en förskjuten anläggningsyta på nålen dvs en liten obalans i ljudet. Detta kan man höra tydligt om man ställer biasen på noll då har man en förskjutning av ljudet till vänster.

Om jag får bestämma så rekommenderar jag att man ser till att nålen hamnar i centrum under avspelning precis som den är i viloläge då har du en mindre belastning på nål och dess upphängning samt en samlad stereobild.

anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000