T O P I C R E V I E W |
davida.88 |
Posted - 2009/05/01 : 16:21:26 Hej, har kommit över en Td-520 men den är inte riktigt i fungerande skick... Den har en SME 3012 arm som saknade såväl pickup som pickupskal, har nu satt på temporära grejor för att se om den fungerar, Har några frågor till andra ägare och experter,
Kan man olja den med 5-56?? eller behöver man speciella grejer för motorn och "hålet" där den beltdrivna plattan sitter? Kan man öppna upp den och finljustera upphängningen, för tillfället så skrapar hela plattan i kontrollpanelen? Den här "antiskejt" saken gör så att armen hela tiden glider bort, jätte störande, finns det nån manual för att få armen att fungera?
Det är ju en väldigt fin och trevlig spelare så det känns som om man kan lägga lite pengar på den för att få den att fungera.. Nån som vet vart man får tag på en SME Pickuphållare? Orginal?
Mvh
|
19 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
cittroman |
Posted - 2009/05/09 : 10:14:26 Bilder. |
davida.88 |
Posted - 2009/05/04 : 17:02:14 Jag va på Hifi stället i göteborg idag, den snälla mannen bakom disken skulle kolla om han kunde beställa hem en ny åt mig, så jag hoppas att det går vägen. Efter det är det bara att hitta en pickup och helst ett skal och sen balanesera allt.
Sen är det bara att spela! |
Bubbel |
Posted - 2009/05/03 : 23:22:03 quote: Jag, eller troligare katten, hade bort nätadaptern till min 321:a.
Jag tippar på katten min är också en slarver men jag har upptäckt att han är en jäkel på att fixa delningsfilter till högtalare .
anders |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2009/05/03 : 20:18:16 Jag, eller troligare katten, hade bort nätadaptern till min 321:a. På originalschemat står det faktiskt 24vac vid ingången så jag tog en 100va 18v trafo som låg och skräpade. Jag tyckte innan detta att 300/500 familjen från Thorens är bland det bästa man kan hitta överhuvudtaget. Med origanlnätadapter så fanns det självklart det där "slirandet" eller något liknande bromsning vid riktigt kraftig utstyrning på en del skivor. Med den nya stora trafon var det i princip helt borta och basen har en stadga och kraft som nästan liknar en mellanhjulsspelare. Jag tror det beror på att glättningen efter likriktning i styrkortet är underdimensionerad så att matningen fladdrar ganska kraftigt vid större belastning. Har ni en 300/500 spelare så vill jag absolut rekomendera att använda en ordentlig trafo, då presterar en sån här skivspelare det den kan, dvs i absolut toppnivå bland remdrivna, oavsett pris.
Ingvar |
davida.88 |
Posted - 2009/05/03 : 16:53:17 Okej, För den snurra på bra med ac-dc adapter, har bara provat, men skall inte använda den mer utan satsa på en riktig istället.
Plexiglaset är nästan fint nu, ska börja ta lite bilder när allt börjar falla på plats. den har en pitch kontroll på panelen ovan så man kan justera exact rätt hastighet.
|
24U |
Posted - 2009/05/03 : 13:20:00 Ingvar!, kan jag ibland få intrycket min spelare sackar lite
Intressant! Detta skall jag prova! Detta med 18-24 Volt? Finns det faktauppgifter på det att läsa eller empiriskt framtestat? Inget misstroende bakom frågan, vill jag förtydliga! Bara fundersam varför Thorens i alla år tillhandahållit 16 Volt AC om 18-24 Volt är bättre...
Har alltid haft en misstanke men snarare trott på glidande/slirande transmission. Vid kraftig dynamik kan jag få känslan att spelaren sackar. Värst är (skrattar inte nu... LOVA!) Kiss Heaven's on fire på MaxiEP. Den har sällsynt stora utslag i gravyren, märks jädrar i min låda när den spelas... *asg* och den känns saggig ibland i vissa partier...
Vad tror Du, Ingvar? Kan detta vara nätdelsberoende? |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2009/05/03 : 13:02:39 Skivspelaren skall ha 18-24vac in, det likriktas och sedan skapas korrekta frekvenser i motorstyrningen. Det bästa är en ringkärna på 50va, väggbulorna är för klena, det gör stor skillnad i stabilitet med en rejäl trafo.
Ingvar |
24U |
Posted - 2009/05/03 : 12:14:52 Davida
Det är rätt, det är inte samma folk bakom Thorens idag. Och en ny är inte märkt med Thorens. Men det är en perfekt ersättare på helt rätt spänning. Alla detaljister som representerar Thorens, kan köpa en ny väggbula från Hifiagenten i Skövde. Alt ring David Thuren på agenten direkt.
Den levereras från Thorens även om den inte är brandad såsom de gamla original. Som jag sade rekommenderar jag rätt väggbula (nätadapter) så spänningarna stämmer. Nu är inte 2 Volt överspänning särskilt mycket och enligt typskylten Du angav är det inte AC - DC utan AC - AC, så det är rätt. Den skall ha AC in, då det är en synkronmotor. Sedan kan den trimmas, tror jag. Min TD320 trimmas på kretskortet inuti. Kanske denna proffsmodell har trimningen på panelen (ovansidan) Ser ju ut som det finns en strobolins strax bredvid tallriken.
Autosol funkar nog bra för grundrengöring och slipning. Men ytfinishen behöver nog ett finare polermedel. Kanske en båtpolish? Finns kanske tips från "panelen" |
rolandm |
Posted - 2009/05/03 : 12:09:07 Thorens gick i konkurs för flera år sedan efter ett skakigt 90-tal, men det företag som levde vidare var Thorens Export-delen och de omstartade företaget och nu är de på fötter igen. De har dessvärre inga reservdelar längre för vintage-Thorens produkter (produkter lanserade före 80-talet), men nog tusan har de information om äldre produkter! Här finns exempelvis service-manualer och broschyrer till många gamla godingar: http://tech.thorens.com/en/
Och här hittar jag information om TD 520, från Thorens egen hemsida: http://tech.thorens.com/en/thorens.index.php?id=en_650_0_2_66_&name_search=td%20520&category_search=&prodd_search=
Här kan man t o m ladda ner en broschyr! http://tech.thorens.com/en/thorens.index.php?id=en_650_0_2_67_&name_search=td%20520&category_search=&prodd_search=
Observera att vissa av broshyrerna och service manualerna tar de betalt för. Sen så kan man köpa en bok om Thorens historia från dem också, så det är inte precis så att de förnekar sitt ursprung. Tvärtom! :)
|
davida.88 |
Posted - 2009/05/02 : 17:41:58 Så pass, viste ej att de bytt ägare, men det förklarar ju att man inte kan hitta nått om de äldre produkterna på hemsidan...
Men det funkar att köra med den adapter jag har?? även om den är ac to dc och det står att den vill ha AC???
Just nu har jag inhandlat Autosol och försöker få bukt med Plexiglasets usla skick.. Spelaren har tydligen stått oanvänd i en källare... Det kan förklara spelarens otroligt fina skick men även lockets dåliga... |
Bubbel |
Posted - 2009/05/02 : 17:12:41 quote: Vilken jungel, kanske ska kontakta Thorens och se om man kan få tag på en orginal...
Det kan du glömma direkt det är inte samma människor som ligger bakom det gamla Thorens du får leta runt på Ebay m.m för att hitta original grejer. Ett tips är att bygga en helt ny strömförsörjning själv hjälp kan du säkert få här på forumet.
Jag kanske kan fresta med en Grado Gold http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73316
anders |
davida.88 |
Posted - 2009/05/02 : 14:44:51 Med väggbula antar jag att du menar Strömtillförseln. Vet ej vart jag skulle kunna hitta en sådan i orginal, men man får väl leta.
PÅ baksidan sitter en klisterlapp där det står:
Umin= 18V AC Imax=250mA 50/60HZ
Strömadaptern jag har provat med är en Med variabel volt, nu står den på 18V max 1,9 A så det borde funka, Det är en AC to DC adaptor, det var länge sen man hade el-lära.. Och har glömt lite av det där med likström och växelström.
Har satt polariteten till Center negativ...
Vilken jungel, kanske ska kontakta Thorens och se om man kan få tag på en orginal... |
24U |
Posted - 2009/05/02 : 11:36:06 Davida
Köp en ny original väggbula. Överspänning stressar isolationsmaterial, ex v lacken på motorlinningar. Skalan är dessutom logaritmisk. Om man höjer spänningen till en överspänning på + 10%, halveras livslängden på materialet. Jag kommer inte ihåg om någon av grejorna är på exakt 16 Volt, men finns ingen anledning chansa.
Locket kan Du lämna in till en lokal optiker som i regel har utrustning för att polera plexi. Alternativt en lokal flygklubb, som behöver polera rutorna i planen med jämna mellanrum.
SME 3012R är den sista modellen av den famösa 3000-serien. Kom 1982 och var en välkommen återgång till mid-high mass som den första var 1972. Begränsar inte alls valet av puppor som serie II och serie II Improved gjorde.
Jag vill ånyo gratulera till ett helvetes bra verk/arm. Jag hoppas Du kontaktar mig om den dag kommer då Du vill byta (av vilken anledning kan jag inte ens tänka ut...). Denna spelare är i princip min våta dröm... Montera en Denon DL-103 och lira lite snabb och/eller bastung musik, så kommer du fatta vad jag menar. |
davida.88 |
Posted - 2009/05/02 : 00:16:10 En till fråga...
Locket är i halv taskigt skick, repigt och nån typ av klisteravlagring från tejp eller dylikt, går det att Pollera upp detta material med en vanlig polermaskin? Eller hur skall man göra för att rätta denna vackra skapelse?
På tonarmen står det att det är en SME 3012-R är det möjligt att denna har japanskt ursprung? Då det fans en Speciell variant av 3012 bara för Japan... |
davida.88 |
Posted - 2009/05/01 : 23:53:28 hehe, ja och så är man en student också. Och inte många vinyler har man. Känns lite som att kasta pärlor efter svin, men jag har iaf ett växande intresse och har blivit mycket förtjust i denna aparat.
Den snurrar på finfint nu, köpte en 18V adapter på Kjell då orginalet var borta. Nu återstår bara pickupen och kanske ett finare pickupskal.. Ortofon 2M Red är nått jag funderar på, ser tyvärr inte så retro ut, men jag är på jakt efter en bra pickup och nål för under 1000-lappen..
Tack för tipsen och hjälpen, den snurrar nu och är knäpptyst. |
24U |
Posted - 2009/05/01 : 21:31:06 Hmmmm
En Thorens TD520 med SME 3012? You lucky son of a gun......
;-) |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2009/05/01 : 20:24:08 Upphängningen justeras med skruvar under de tre plastlocken på ovansidan, gör det med en skiva på tallriken.
Lagerhus och axel görs rent med ren bommulstrasa eller liknande, använd en blompinne med trasa virad runt för att få rent i lagerhuset. En riktigt bra olja för lagret är ABU spinnrulleolja, finns på sportfiskeaffärerna och kostar nästan ingenting, plus moms. Är minst lika bra, troligen betydligt bättre, än det som säljs som lagerolja för skivspelare för idiotpengar.
Ingvar |
Bubbel |
Posted - 2009/05/01 : 17:06:41 Ta en titt på Vinylengine http://www.vinylengine.com/library/thorens/td520.shtml är du inte medlem så registrera dig. quote: Kan man olja den med 5-56??
5-56 är ingen olja överhuvudtaget det är en rostlösare och avfettare så det är NO-NO i närheten av en skivspelare skall du spruta på någon olja så rekommenderar jag WD40 som är betydligt bättre än 5-56.
Läs igenom service manualen på Vinylengine så vet du bättre vad som skall göras, lycka till!
anders |
Lech |
Posted - 2009/05/01 : 16:26:35 Ett fall för Svalander MVH Lech |