HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Thorens TD150/160 m SME VS. TD316/318

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Roger.L Posted - 2009/04/24 : 21:29:22
Har letat lite efter en begagnad Thorens (i prisklass upp till 2.500) och behöver lite tips av er kunniga. Vilka är era erfarenheter av de äldre enklare Thorens-spelarna exempelvis TD150/160 med SME-tonarm i jämförelse med de billigare 300-modellerna (316 och 318)?

Ni får gärna komma med andra tips i ovanstående prisklass!
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Roger.L Posted - 2009/04/26 : 21:21:53
Tackar för tipsen! Gillar verkligen detta forum
24U Posted - 2009/04/26 : 10:43:07
Alla maskinerna Du anger tycker jag är fina. Vilken handlar mer om tillfälle, pris och skick. Jag tycker dock att installationen av SME var simplare på de senare modellerna.
Vidare är ingen av dom ideal om än bra i grundutförande. Det finns antiresonans-moddningar som lyfter för båda generationerna. Radiolagret i Götlabörg gjorde under sin mest aktiva tid en radiolagret-version av TD160 under nästan produktionmässiga former som står sig än idag. Min kollega har en sådan, spelar mycket bra. Hittar Du en sådan köp om inte begärt pris är bortom all rim och reson. Kunde beställas med många armar, så det finns lite roliga versioner ute där. Man skall också hålla gluggarna öppna lite extra efter TD321, som är den modell Thorens gjorde exklusivt för tillbehörsarmar. Ett uns snickerikunskap och förståelse för hur det funkar och man har en mycket bra svarv, god för en livslängd.
Vad gäller SME-armarna har bula44 rätt, välj den första 3009an från ca 1972 alt den senare 3009R kom ca 1982. De har högre effektiv massa och kan matchas mot flera puppor. Konstigt nog skiljer sig inte effektiv massa så mycket mellan 3009 och 3012R, jag har spelat Denon DL-103 på 3012R och den lät "skitbra". Du kan dessutom shimsa med tunga mellanlägg ovanpå puppan för att öka masströgheten i armen, så länge Du har motvikt nog att balansera ut armen. Lite pyssel, men sen; underbart som bula44 sade!

Lycka till!
bula44 Posted - 2009/04/25 : 15:01:25
Hej Roger.L!Jag har haft en Thorens td 125 mk2 med sme 3009 s2 improved en gång i tiden och den spelade helt fantastiskt så jag tror att både td 150 och 160 borde funka bra. Däremot så måste du kolla vilken pickup som passar tonarmen. Sme 3009 s2 improved har en tonarmsmassa som ligger på 9,5 gram så den passar inte till t.ex denon dl 103 om du haft dom funderingarna.Mer om Thorens,Denon och Sme hittar du här:http://www.analogue-classics.com/html/intro___sitemap.html

Mvh
bula44

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000