T O P I C R E V I E W |
Adagio |
Posted - 2009/04/05 : 15:06:39 Jag var just ute o vandrade lite, hoppade in på en loppis med en rätt gedigen musikavd. Jag skulle inte köpa något bara titta lite. Jag hittade två st boxar med klassisk musik framtagna av readers digest, jaha.... 8 skivor i varje med en salig blandning av klassiska verk indelade i teman för varje sida. Min första reaktion var usch! Men sen tänkte jag till lite, ibland vill man ju bara ha en viss stämning och då kan ett enskilt verk innehålla för många tempoväxlingar, nja, det kanske iunte var en så dum ide trots allt. Efter lite nogrannare läsning fanns det många riktiga guldkorn här o där som jag letat efter. Vidare var inspelningarna hämtade ur philips katalog från 60-70-talet, nu började det ju bli rätt intressant i alla fall. Den andra boxen var RCA usa-press, med en massa olika orkestrar från i huvudsak england. Okulärt var skivorna i nyskick men den finten har man ju gått på förut. Skitsamma.... jag frågar expediten vad han vill ha för skivorna, 50 kr/box. Varje box innehåller 8 skivor, efter en snabb koll i fickan visar det sig att jag bara medtagit 66kr, efter viss tvekan säger han -vi säger 66 spänn då.
Väl hemma kommer sanningens minut, är det lika bra som det ser ut. På med en skiva......YES inga skrap inget knaster inga oljud whatsoever. Sen får Kuzma-tvätten jobba över 16st skivor svart5 guld igen. Jag skulle förmodligen kunna sortera ut 30% av mina gamla beg skivor pga tråkigt matrial och sönderspelade skivor, men dessa boxar var helt rätt medecin för min klassiska avdelning. Någon som vet nåt om dessa skivor |
5 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Adagio |
Posted - 2009/04/10 : 12:11:52 Nej mest gammal skåpmat, men en del pärlor och bra kvalitet parat med oklandrigt skick |
Eref |
Posted - 2009/04/08 : 23:06:05 Håller med dig Pick-me-up, begagnat klassiskt verkar ofta nästan ospelat. Ibland kanske sånt man skaffat för syns skull?
Reader´s Digest utgivningar brukar väl inte vara alltför roliga, lite samma stuk som Absolute Musicserierna. Men jag tror de håller ganska god kvalitet. Jag fick ärva en box med svenska "sjömansklassiker" som har en god blandning av Harry Brandelius, Ulla Billquist, Lasse Dahlquist etc. som är roliga att ha just om man inte är såå intresserad. Samma vet jag att det finns samlingar med country, t.ex. Texas Swing, som är omsorgsfullt gjorda och med bra ljud. Kan tro att samma gäller de klassiska albumen. Det är säkert bra versioner men å andra sidan inget spännande eller nytt. |
pick-me-up |
Posted - 2009/04/08 : 22:16:18 Mycket av klassisk musik som finns begagnat ser nästan ospelad ut! Och speciellt boxarna är ofta mycket bra prissatta. Jag förmår mig att just Readers Digest boxar ska vara av hyfsad bra kvalité. Fast de boxarna jag köpte senast hade otroligt tunn vinyl. Har inte hunnit lyssna på dem ännu. Bolaget är Intercord och dem innehåller fem LP varje. |
Vox |
Posted - 2009/04/08 : 18:29:14 Tror jag har en sådan box som jag "ärvt" av mina föräldrar, men jag vet inget om den. |
pick-me-up |
Posted - 2009/04/08 : 17:31:16 En rätt man att svara på din fråga borde vara eliot! Det som han inte vet om gamla klassiska skivor är inte värt att veta. |
|
|