HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Byta spelare eller uppgradera pickup??

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
gerward Posted - 2009/03/10 : 00:36:22
Hej!

Jag har en Technics SL-1900 med en orginalpickup (National panasonic 270C-II).

Har nu på sistone upplevt en minskad dynamik i ljudet samt att signalen ut från vinylspelaren har upplevts som lägre, har fått skruva upp mer på stärkaren än tidigare.

Tycker väldigt mycket om vinyl men kan tyvärr inte så mycket så därför ber jag er ute i etern om hjälp!

Vad kan vara felet, är det pickup inkl nål som behöver bytas?
Vilken pickup kan i så fall vara lämplig?

Eller är det bättre att byta till en annan spelare, har
funderat lite på en Thorens men gick vilse i alla olika modeller.

Hoppas på några trevliga idéer!

Tack på förhand
Andreas

ps är student så ekonomin är tyvärr begränsad =) ds
17   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
rolandm Posted - 2009/04/21 : 13:33:32
Goldring säljs av flera olika i Sverige, så det är inte så svårt att få tag i dem.
Reference Audio har några modeller i lager. Ljudmakarn säljer också Goldring.
Sumiko kan också vara värt att titta på eller Grado.
Många alternativ finns det...

Freddie Boy Posted - 2009/03/16 : 14:12:39
Blue point är en mycket bra pickup, jag kör med Pearl som är en billigare variant av Blue Point kostar ca 1100:- Blue Pont ca 2500:- Blue Point Special 3500:- är mycket bättre en Blue Pont. jag kommer troligen att uppdatatera till en Blue Point.

-Fredrik
Quadophile Posted - 2009/03/12 : 19:43:09
gerward:
quote:
En Nagaoka MP-11 verklade prisvärd, kan den vara en representant?

Jag har en MP-11 på inspelning. Den verkar intressant. Verkar riktigt bra på att spåra. När den är klar ska jag jämföra den med en Goldring GP-1022 som jag haft en längre tid. Ska försöka förmedla mina intryck, men det blir nog först nästa vecka.

quote:
Var kan man köpa en goldrings, samt vilka är fördelaktiga?

De finns nog lite varstans, t.ex.: http://www.ljudmakarn.se/
Den nya 2000-serien verkar intressant, och även Ortfons 2M-serie. Men jag har inte lyssnat på någon av dem.
Gubben i Kalmar Posted - 2009/03/12 : 17:42:36

Jag det är bra förklarat "tkr".

Vad det är som är viktigt är tydligen "friktions-kraften". Alltså massan gånger friktionskoefficienten.

Jag är helt med på Ditt resonemang.
tkr Posted - 2009/03/12 : 12:28:50
@Gubben i Kalmar:
Originalpuen på SL 1900 var en relativt high compliance mm- pu.
Logikken tilsier at en da må være forsiktig med å sette på en mc, som ofte er low compliance.
En del leting på nettet, hvor jeg har forsøkt å finne armmassen, har ikke ført frem.
Til gjengjeld får jeg hele tiden opp at armen er relativt tung(!)
Med andre ord, kan det godt gå bra med å sette på en mc-pu.

mvh
Gubben i Kalmar Posted - 2009/03/12 : 07:47:36

Ortofon är en av mina favoriter. Men det är mer känslomässigt betingat.
Jag gillar företaget och teknikerna. Företaget är danskt och lite snapphane är man nog här i Kalmar.
Allvarligt, dom har inte lagt ner sin utvecklingavdelning vilket annars är en "företags-pest" på 2000 talet.

Denna serien Svart, Brons, Röd och Blå verkar vara fina.
gerward Posted - 2009/03/11 : 19:55:33
Kändes lite som mina funderingar försvann lite i MC och skivspelardiskutionen =) =).

Så jag provar igen....

Känns som det kan vara lämpligt att köpa en ny pickup, borde ju i alla fall inte skada, kan ju ta med den sedan till en begagnad thorens eller dylikt.

Var kan man köpa en goldrings, samt vilka är fördelaktiga?

Vilka ortofon är lämpliga?

Var även inne på Svalander.se

Såg även (efter lite hjälp på traven =) ) att bubbel hade en Grado Gold till salu för 900, kan denna passa mig?

//Andreas
Gubben i Kalmar Posted - 2009/03/10 : 21:27:40
tkr@

quote:
1) Armen på platespilleren din er neppe konstruert for en mc

Kan Du förklara detta lite mer.

På vilket vis är en tonarm konstruerad för mc respektive mm?
Har det med tonarmens massa att göra? Eller vad?
tkr Posted - 2009/03/10 : 17:47:48
@ gerward:
Hei, jeg tror ikke at en mc- pickup er noen god ide for deg av følgende grunner:
1) Armen på platespilleren din er neppe konstruert for en mc
2) En mc vil gi mye lavere signal inn til forsterkeriet ditt. Nå har du ikke fortalt hva slags forsterkning/RIAA du bruker, men hvis du ikke har mulighet til å stille om til mc på RIAAen, vil det bli fryktelig lavt signal. I så tilfelle kan du måtte skru opp veldig på forsterkeren din og risikerer mye støy (brus)
3) En mc krever annen loading i RIAA. En mm vil typisk se en motstand på 47 kOhm, mens en mc opererer på alt fra 10 til 500 Ohm.
mvh
Gubben i Kalmar Posted - 2009/03/10 : 16:18:51

gerward@

Jag tro att http://rehifi.jetshop.se/ är ett bättre alternativ än tradera.

Jag har haft lite med dom att göra tidigare och dom (Thomas) har inte varit omöjlig.

Improved Audio Posted - 2009/03/10 : 14:40:07
Ett besök hos Calle på Ljudprodukter rekommenderas.Det han inte kan om vinylavspelning är inte värt att veta.

Ett annat alternativ kan ju vara att besöka den stora skivmässan i Huskvarna 11/4. Där skall vi dema 6 skivspelare i olika prisklasser och använda samma elektronik och högtalare.
gerward Posted - 2009/03/10 : 14:08:53
hittade denna på tradera:
http://www.tradera.com/Thorens-TD-166-auktion_86316289#pic
gerward Posted - 2009/03/10 : 14:07:51
Tack för alla svar hitintills =)!

Känns som det kan vara lämpligt att köpa en ny pickup, borde ju i alla fall inte skada, kan ju ta med den sedan till en begagnad thorens eller dylikt.

Var kan man köpa en goldrings?

Vilka ortofon är lämpliga?

Var även inne på Svalander.se

Finns det några fördelar att gå över till en MC-pickup eller då kanske priset rusar iväg?

Mycket frågor, men frågar man inte så lär man sig inget =)=)

//Andreas
Io Posted - 2009/03/10 : 12:53:42
Goldrings MM-puppor är inte heller helt oävna. Varför inte börja med 1006? Jag har använt 1042 i samma serie i ett stort antal år och uppskattar den fortfarande. Mycket spelglädje för pengarna.
Eref Posted - 2009/03/10 : 11:44:24
Jag skulle börjat med att pröva en ny pickup. Technicsspelaren är väl inte så dålig. Nån av Audio-Technicas eller Ortofons MMpickupper skulle jag ha testat först. (Om du har gillat din spelare förut.)
Bubbel Posted - 2009/03/10 : 11:04:48
Det är pickupen som är på väg att ge upp, TD 125 är en fin spelare att ersätta den du har men har ingen automatik om du är van vid det.

anders

Gubben i Kalmar Posted - 2009/03/10 : 07:55:20

Stalltipps; "beggad thorens", gärna en TD 125:a.

Pris omkring 2000:-

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000