HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ortofon 2m, en sak att tänka på innan köp

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
pegul Posted - 2009/02/06 : 22:52:54

Hej alla!

Hade nästan helt bestämt mig för att köpa en Ortofon 2m Blå att sätta på min "nya" JVC-spelare från '75.
Råkade se en "varningstråd" på adiokarma om 2m och blev förtsås nyfiken.
Den personen hade köpt en 2m och sedan upptäckt att den var för stor för att få plats. Tror han hade en Luxman-spelare. I något av svaren var det någon som haft problem med att baksidan av pickupen tog i tonarmen när den ställdes in efter protractorn.

2m-pickuperna är ju ganska stora och framför allt breda. De skruvas ju fast direkt ner i huset istället för genom "öron" på sidorna som vanligt. Detta gör att den får en stor och bred anläggningsyta mot tonarmsskalet.
Den passar säkert bra på "moderna" spelare/armar men jag har en S-arm med tonarmskal med bajonettfäste.

Jag har ett extra skal som kom med spelaren så jag tog med det till butiken och frågade om jag fick prova om pickupen passade innan köp.
Det gjorde den inte!
I mitt fall är det ett litet nervikt lödöra på undersidan av skalet där en jordkabel sitter fastlödd. Den är helt enkelt i vägen. Antingen måste skalet modifieras (vilket jag inte känner för) eller så måste jag köpa ett annat skal.
Eller välja en helt annan PU helt enkelt vilket det lutar åt nu.

Som sagt, säkert passar det rakt av på de flesta armar men det skadar inte att kolla upp det först.
Jag hade ställt in mig på att komma hem med en ny PU (2m Blå) och pyssla med den under helgen. Snopet :-(

1   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bubbel Posted - 2009/02/06 : 23:27:31
http://www.ortofon2m.com/?link=specifications/blue titta i den gråa rutan där finns alla mått fram med linjal och mätt så får du reda på om den passar. Att tänka på är kontakt hylsorna också skall få plats det är lätt att glömma när man mäter.

anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000