T O P I C R E V I E W |
Leif Eriksson |
Posted - 2009/02/03 : 16:55:46 Det vore kul att veta vad ni andra använder för inställning när det gäller overhang, Baerwald eller Lofgren? Vilken har gett bäst resultat? Själv testar jag just nu Lofgren, men har kört för kort tid och dessutom med ny pu, för att avgöra vad som är bäst ännu. |
8 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
swingpjatt |
Posted - 2009/02/06 : 20:25:02 Kör med "the rega baerwald arc protraktor" som jag skrev ut från vinylengine och jag är nöjd med den återgivningen, klart bättre än med den som följde med spelaren orginal. |
Leif Eriksson |
Posted - 2009/02/06 : 18:42:51 Ingen som vill "avslöja" sin "inställning"? |
Bubbel |
Posted - 2009/02/03 : 22:52:03 quote: Bra tips bubbel. Att mäta upp sin spelare är ingen dum idé. Produktionstoleranser kan mycket väl göra att man hamnar lite "snett" om man får ett Måndagsexemplar.
Visst finns det sådana ex som flyter omkring.
Min egen spelare har jag bakat en egen plint till och en bättre tonarm till detta än vad TD 150 kunde förmå som är grunden. Tillverkarens mått för tonarmen stämde helt enkelt inte hur jag än gjorde det lät olika bra på skivan värst var det strax efter att hälften var avspelad men det är ett minne blott numera.
anders |
Pac |
Posted - 2009/02/03 : 22:02:25 Bra tips bubbel. Att mäta upp sin spelare är ingen dum idé. Produktionstoleranser kan mycket väl göra att man hamnar lite "snett" om man får ett Måndagsexemplar.
|
Bubbel |
Posted - 2009/02/03 : 21:47:10 Det har jag gjort Pac det är en väldigt bra artikel för nya såväl som gamla vinylrävar. Jag provade även att göra en mall efter de beräkningar som Lenn Art hade i artikeln men jag återgick till min gamle inställning för jag tycker att jag får ut mer av den.
Det som var roligt med artikeln var att jag fann att tonarmsmåtten för axel till tonarm (C i artikeln) vara 2,5mm för kort en korrigering av detta gav mycket bättre återgivning över hela skivan på sätt och vis har man justerat lite efter Lenn Arts modell eller har tillverkaren slarvat. anders |
Pac |
Posted - 2009/02/03 : 21:12:03 Bubbel, har du kollat Lenn Arts variant? http://www.hififorum.nu/artiklar/Vinylgeografi/index.html
|
Bubbel |
Posted - 2009/02/03 : 20:49:41 Jag har provat bägge och de har sina för och nackdelar vad jag använder idag är jag inte riktigt säker på. Det har dykt upp ännu en variant till att justera in tonarmen på jag har för mig att det diskuterades på Hoffmans sida http://www.stevehoffman.tv/.
anders |
pick-me-up |
Posted - 2009/02/03 : 18:56:26 Jag kör med gällivare häng Sorry, kunde inte låta bli.
Ingen aning faktiskt. Det var en polare som satte verket i balans, och än så länge har det fungerat bra. |