T O P I C R E V I E W |
KentTomas |
Posted - 2009/01/20 : 15:45:10 Var på Kviberg Marknad i helgen och gjorde ett fynd köpte nya singlar från 80 talet. Jag köpte 50 st för 100kr. När jag så börjar spela dom märker jag klart och tydligt att de låter mycket bättre med singlar än lp. Hur kan det va är det hastigheten som gör det, dom snurrar ju fortare eller är det något annat?
|
5 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
ztenlund |
Posted - 2009/01/20 : 23:28:05 Mer utrymme i spåret troligen...
Det finns en anledning (förutom eventuella vinkelfel) att det oftare låter skit längst in på en LP. Spåret blir trängre och trängre ju längre in man kommer. I och med att skivan snurrar med konstant hastighet så måste spåret tryckas ihop i längsled för att musiken ska gå i samma takt längst in som längst ut.
Sedan har vi även tidsaspekten. Lång skiva = spåren tätare ihop på bredden. Är skivan lång och vågformens amplitud stor riskerar spåren att slå ihop vid graveringen och då blir det ju bara skrot. Vi kan då minska amplituden för att klämma in mer... |
Fix |
Posted - 2009/01/20 : 23:01:13 Misstänker att ju fortare en vinylsnurrar ju högre "samplingsfrekvens", problemet är väll att ju fortare det snurrar ju kortare tid på LP'n och det dyker säkert upp andra problem med.
Eller har jag "snurrat" till det ? |
manw |
Posted - 2009/01/20 : 22:57:24 Kan vara dynamiken också. Ju mer dynamik man skall ha, ju bredare blir spåret. Prova maxisinglar också! Jag har t.ex. en maxisingel med Diana Ross "Eaten Alive" som har en enorm dynamik, en låt på en stor 12" singel, men det är dock 33 varv/min. På 80-talet så förekom denna maxisingel ganska ofta i HiFi butiker när det skulle demas :-D |
KentTomas |
Posted - 2009/01/20 : 16:00:32 Okej var det jag misstänkte. Då är det inte lönt och försöka mixtra med VTA eller något annat. Synd för det låter bra. |
Vox |
Posted - 2009/01/20 : 15:55:57 Troligen är det hastigheten som bidrar till välljudet. Finns vissa "audiofil"-LP som är för 45 varv/min. |