HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Gammalt vs nytt

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Adagio Posted - 2009/01/11 : 22:05:28
Nu blir jag lite matt, när jag gång på gång läser att den ena gamla reliken efter den andra andra hissas o jämförs med spelare i 10 eller 30k-klassen när sedan PU som AT95E är det bästa man kan ha blir jag riktigt överaskad eftersom jag har lyssnat på div loppisfynd, gamla thorens, nyare spelare i klasserna 5000, 7000, 10000, 20000, samt 30000kroners o vet skilnaderna. Vidare har jag själv ägt AT95E, BenzMicro MCgold, ACElow, LP, samt lyssnat till flera olika Ortofon från 700 kr till 12000 kr så jag tycker det är en djävla skillnad. Visst är det kul med billiga/bra insteg i vinylvärlden men det har hänt en hel del och händer fortfarande mycket. Vill bara poängtera detta, det är rejäla förbättringar som finns att hämta.
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Stefaeri2001 Posted - 2009/01/14 : 13:04:26
Jag är faktiskt lite med på detta gammalt-är-lika-bra-eller-bättre-som-dyrare-tåget. Jag har 13 spelare hemma och den dyraste och nyaste är inte mer än medelbra. En Pro-ject 6.1 i detta fall. Det mest prisvärda har nog varit en SONAB 85S med en Shure M75 på. Säg att spelaren kostar 1000kr, pickuphuset kostar 200kr och en ny nål 300. Tillsammans spelar detta grymt bra, lika bra som den cd-spelare för 20 000kr jag annars använder!

Det finns fantastiskt fina spelare idag men de kostar ofta väldigt mycket. I prisklassen under 10 000kr är spelarna oftast rena skämten, lätta spelare byggda i MDF, utan någon ordentlig massa/dämpning, saknar VTA on-the-fly, stroboskop, plats för extra armar, utan automatik v g sådant som sidslut och hastighet, etc.

OK, jag är en sucker för vintage skivspelare och knappast balanserad, så visst, man får ofta vad man betalar för, men man KAN göra fynd bland billiga vintagespelare och man FÅR faktiskt betala överpriser för nya spelare med tanke på vad man får för pengarna...vad som saknas är prisvärda och förnuftiga mellanklasspelare för säg 5000kr... Men, vänta! Technics 1200 finns ju! :-)

Just my two cents...

S

Bubbel Posted - 2009/01/12 : 20:35:19
På Adagio tankar vill jag säga både ja och nej. Jag blir lite förvånad också när man ibland läser om vissa vintage puppor som hissas till skyarna då tänker jag på båda modellerna MC och MM oavsett vilket man använder så är det tycke och smak som avgör.

Ja det har hänt en del det mesta är då inom material området som har gjort stora framsteg detta beror en hel del på att analysutrustningen har utvecklats och tillsammans med datorn så slipper man mycket testarbeten även om det görs en del sådant.

Sedan har det kommit en hel del nya material både bra och dåliga framförallt är förståelsen större i vad varje del gör dess för och nackdelar. Sedan är grundkonstruktionen detsamma oavsett om den görs i dag eller för 30 år sedan.

Jag tycker inte att man skall dra alla skivspelare över samma kam visst det finns mycket skräp som finns men då bör man tänka på att det fanns en skivspelare i alla hem förutom kassettbandaren enda spelmedium så som det finns skräp cd-spelare i varje hem idag. Det jag vill ha sagt är att det finns nytillverkat som är rent skräp att lyssna på men det finns folk som vill köpa och då styr plånboken mer än öronen för hur det än är är vi en lite klick som är entusiaster som betalar mer för att få ett bättre ljud.

Men det finns äldre mycket bra skivspelare där ute som kan få skivspelare av nyare snitt att darra på manschetten de jag tänker på är oftast referens spelare som har teknik som kopieras idag p.g.a. deras goda egenskaper.

Men jag kan förstå att det finns människor som blir lyriska över att få höra ljud från gamla grejor. Tänk bara hur snabbt det går innan ett nytt media byts ut ta cd'n hur många gånger har det inte kommit andra medier som skulle ersätta den senast på tapeten är Blue-ray vi har strömmande media runt hörnet. Titta på hur många olika spelkonsoler som har dykt upp på de senaste 10 åren jag har en känsla att folk har lärt sig att "gammalt" är dåligt om de då får höra en vintage spelare, puppa eller förstärkare så blir de lyriska över hur det låter.

anders
Musik Hemma Posted - 2009/01/12 : 19:36:50
Jag undrar om det inte jämförs äpplen med päron ibland.

Prisvärt/kvalitét med gammalt och nytt.

Det är väl så att idag kan man hitta kanonfina nya vinylsvarvar för vettiga pengar.

Men, ibland blir det så att jag själv vill ha den äldre varianten, det kan bero på att jag är en dinosarie eller på att jag helt enkelt gillar stuket.
Visst har utvecklingen gått framåt, ingen tvekan, och priserna för en ny, bra svarv är väldigt förmånliga.

Det är väl snarare så, att för samma pengar kanske man hittar en kvalitetsmässigt tyngre och mer gedigen pjäs, som om inte annat ger ett annat intryck och förmodligen ger ett annat ljudmässigt uttryck.

Själv kör jag med Manticore Mantra med motor/styrenehet MB-5, Magician tonarm och ingen PU alls för närvarande. Innan satt det en mycket fin AT av äldre snitt. När Mr Dough Hewitt la av med dessa så kostade den på fel sida min månadslön/er.

Jag har väl inte så väldigt vetenskapligt jämfört denna kombo med andra, men en god vän till mig har testat ruggigt många kombos, för någorlunda hanterbara pengar, och vi tycker ungefär lika.
De nyare spelarna är inte alltid lika roliga att lyssna på.

Det kan lika gärna bero på att jag vill att det skall vara så, eller på andra faktorer.
Självklart finns det undantag och om jag skulle lägga, säg 5000 på en grammofon idag så är det nog en del att fundera över.
Nytt är alltid lockande, och som sagt, med en pånyttfödd utveckling så är det intressant.

När det gäller PU så är jag personligen inte så där jätteövertygad om att utvecklingen gått framåt i samma utsträckning som svarvarna i sig.
Men att jämföra AT-95E med en BenzMicro är orättvist åt bägge håll.

Det är väl här som pris/prestanda kommer in som faktor.

Å då blir det en annan soppa igen, som den gode kocken sa.
swingpjatt Posted - 2009/01/11 : 22:10:36
Tack för det, jag håller med dig helt och hållet

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000