HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Motvikten trasig på traderaköpt vinyalre

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
rocksteady Posted - 2008/12/30 : 13:12:57
Hej alla.
Jag har köpt en LP-spelare på tradera för ett tag sedan och pga alla röda dagar har den först nu anlänt till mig. Säljaren skickade den med Bussgods och var bra packeterad, förutom att motvikten inte hade något stöd under resan, men i övrigt var den bra förpackad med frigolit och stor bubbelplast så att den var stabil i paketet. Ytterembalaget var märkt med Bussgods egna "Aktas" tydligt på flera sidor.

Nu när jag öppnade paketet hade motvikten på tonarmen gått av och låg och rullade runt i plastlocket.

Är det någon som varit med om något liknande som har förslag på vad jag ska göra? Jag ska givetvis höra av mig till säljaren och prata med honom, men jag hade även tänkt höra med bussgods eftersom de stod för frakten.

Om jag skulle gå bet på båda de ställena, finns det då begagnade eller nya Pioneer-tonarmar att få tag i? Spelaren är en PL-300X från augusti 1979.

Så här ser det ut:

Tonarmen benäms i en produktbroschyr för PL-300 som
"Static-balanced S-shaped pipe arm"
Effective arm length: 221mm
Overhang: 15.5mm
Usable cartridge weight: 4g-9g

Dela gärna med er av era erfarenheter.
MVH / Albin Grind

Edit: bilder och tonarmsinfo
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
rocksteady Posted - 2009/01/02 : 02:17:48
Nu har jag gett mig på ett försök att reparera tonarmen och det gick faktiskt riktigt bra. Jag borrade ett 2.5mm tjock hål i båda delarna och sedan använde en skruv med avklippt skalle som jag gängade i.
Sitter alldeles vågrät och som berget. Tack Ingvar för ditt förslag! Min förhoppning är så klart att bussgods trots allt kommer att ersätta skadan så att man kanske får köpa en ny pickup istället.

Det där med skivtallriken ska jag tänka på vid framtida flyttar eller frakter. Jag har hittat en annan Pioneer-spelare på annons som jag tänkte slå till på och era råd kommer att skickas vidare till säljare så att det inte blir samma visa om igen. Bilder kommer att komma när jag tagit mig hem från nyårsvistelsen.

Jag tar er alla i händerna och säger "tackar tackar".

/Albin
Bubbel Posted - 2008/12/31 : 22:18:37
Ett annat bra tips är att plocka av skivtallriken och lägga den under skivspelaren. Skivtallriken kan förstöra tonarmen också om den kommer lös.

anders
rocksteady Posted - 2008/12/31 : 20:16:51
Tack Ingvar! Det ska jag definitivt pröva. Jag har pratat med bussgods och det verkar som att jag kommer bli ersatt med inköpspris och fraktpris så om jag klarar av att reparera den så blir det ju rena vinsten för mig. Fast jag har redan börjat leta ersättare och det är ju en idé att ha en reservspelare utifall att spelaren går sönder i framtiden. Just nu har jag kontakt med en som säljer en Pioneer PL-514x och en som säljer en PL-740. Vad säger ni? Vilken ska jag satsa på? Eller är det värt att köpa båda och ändå försöka reparera PL-300x? Det är inga direkta summor vi pratar om så. Jag ska påminna alla framtida säljare om att skruva av motvikten innan frakt.

Tack alla.
Ingvar.Ahlberg Posted - 2008/12/31 : 11:34:26
Som syns på bilderna så är axeln motvikten sitter på av plast, den har gått av på grund av vikten, det räcker att lådan släpps 20-30 centimeter så går det av, skall transporteras med motvikten avplockad.
Pilligt men inte så svårt att reparera, borra först ett litet hål, ca 2,5mm, i axeln som sitter kvar i motvikten. Pressa in en liten skruvmejsel så du kan hålla emot och skruva av motvikten. Borra försiktigt motsvarande hål där axeln gått av i lagerstycket, ca 5 mm djupt. Nu behöver du en 2,5mm pinne, 10mm lång, avklippt m2,5 skruv eller ståltråd, den är bara för att styra nu när du skall limma ihop bitarna. Detta gör man med super epoxi eller araldit, försök inte med sk superlim, det duger inte, super epoxi härdar på ca 15 minuter så det är enklast att jobba med, se till att det sitter rakt, sätt stöd under axeln tills det härdat, ha inte bråttom. Sen är det bara att sätta tillbaks motvikten och ställa in nåltryck.
Ingvar
Zombie Posted - 2008/12/31 : 09:47:58
Om tonarmen fått en sådan smäll att motvikten brutits kan man undra hur det står till med lagret...
Hur 17 kan motvikten brytas av när platslocket är på?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000