HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Sonab 85S med svaj

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Marcus7601 Posted - 2008/12/28 : 20:00:45
Jag är fullkomligt nollad när det gäller vinyl. Nu har jag kommit över en Sonab 85S som verkar svaja lite granna. Kan någon tipsa mig om var jag börjar leta för att åtgärda detta?
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Schulze Posted - 2008/12/30 : 21:57:02
"...testa att koka remmen först, lite vatten, ett par centimeter, i en kastrull, koka upp och lägg i remmen, låt koka någon minut och lyft av och ta ur remmen när det svalnat något..."

Vilket bra tips!!
Marcus7601 Posted - 2008/12/28 : 23:39:12
Idag har jag ett par proac-kloner och en gainclone som förstärkare. Musiken är allt men mest jazz.

Då jag inte kan köra vinylen genom gainclone så använder jag en gammal luxman förstärkare tillfälligt. Så någon typ av för-förstärkare behövs för att kunna använda min gainclone.
opethic Posted - 2008/12/28 : 22:56:59
Shure gör väl ganska bra pickuper har jag fått för mig, men det som är viktigt är ju först och främst att nålen är i bra skick dvs. oskadd.
OM din shure PU är sliten/skadad så är en AT-95 garanterat ett lyft!
Ang. RIAA - vad har du idag? Förresten, det är kanske inte rätt ände att börja i?
Jag menar att spelaren är ju kanske inte riktigt "värd" att paras ihop med ett "fint och dyrt" RIAA - mer lagom med ett billigt från NAD, Cambridge eller TC kanske? eller om du har ett som är inbyggt i förstärkaren/försteget.

Vad har du för grejor i övrigt? vad lyssnar du på för sorts musik? Det kan vara bra att veta.
Har du för avsikt att få till en riktigt bra vinylrigg och på sikt byta både spelare och RIAA så måste man ju börja någonstans - kanske först ny pickup och sedan nytt RIAA?
Marcus7601 Posted - 2008/12/28 : 22:40:15
Kanontips! Imorgon skall jag koka drivrem.

Pickup som sitter på är nog original. Läste någonstans att det var en Shure?

Jag har också läst mycket gott om ett pickup som heter AT-95. Hur stor ljudskillnad kan man egentligen räkna med om jag byter till en ny pickup i den prisklassen? Eller gör ett nytt RIAA mer för ljudet?
opethic Posted - 2008/12/28 : 22:29:41
Jag har själv en Sonab 85S, en kanonbra spelare för vinylnybörjare!
Gör som Ingvar skriver - smörj och byt ev. rem.
Det kan även samlas skit på den axel som driver remmen (en liten pinne av mässing som sitter under kåpan i övre vänstra hörnet) gör rent den.
Vad har du för pickup? det kan löna sig att kosta på en ny om det sitter en från 70-talet på.
Ingvar.Ahlberg Posted - 2008/12/28 : 21:41:18
Den har ju några år på nacken så börja med att ta av skivtallrik och gör ren centrumaxel och i lagret, smörj med ABU spinnrulleolja, finns på sportfiskebutiken, remmen behöver nog bytas, enklast från Josef, www.svalander.se, testa att koka remmen först, lite vatten, ett par centimeter, i en kastrull, koka upp och lägg i remmen, låt koka någon minut och lyft av och ta ur remmen när det svalnat något. Om remmen har hög andel naturgummi har den dragit ihop sig så att den fungerar perfekt i ytterligare sex år och sju månader, är det en ren syntetgummirem, S85 fanns med alla varianter, så gör det ingen nytta alls. Svart rem ofta mycket naturgummi, transparent rem inget naturgummi.
Ingvar

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000