HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 AC-generator för Garrard/Thorens/EMT

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
time Posted - 2008/11/27 : 22:38:06
Någon som vet hur man till en rimlig peng kan fixa en sådan ?
Jag vill kunna justera frekvensen och spänningen för att få ned ljudnivån i verken och samtidigt bli av med filtbromsar och annat..
Jag vet att det går att köpa en PS audio men den blir för dyr
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
time Posted - 2008/12/03 : 22:27:42
Det var en enkel liten krets ! hade för mig att 555 producerade endast fyrkantsvåg men man får väl läsa på lite...
Fix Posted - 2008/12/02 : 10:52:09
Detta är en sak som jag tänkt bygga.
Har inte direkt funderat hur man skulle göra, men tittade lite snabbt på nätet.

http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/555dcac.html

Skulle den kunna funka ?

Det man vill är ju att få DC till AC
Där man ser till att AC inte varierar och man kan ställa frekvens.

Eller är jag snett på det ?
gcs Posted - 2008/11/29 : 00:58:22
ReVintage! Ja det var ju dumt av mig att jag plötligt minns hur man gjorde i början av 60-talet och att jag inte minns vad Dynaco slutsteget hette.
time Posted - 2008/11/28 : 11:23:19
ReVintage, den är specad för 30W vid 220 Volt, det är en trefasmotor med konding. Kondensatorn trimmar man för lägsta rumble, den är stor !

Garrarden och 124 drar mindre, kanske 15-16W. De går bättre med något lägre spänning, mindre oljud, kanske runt 190-200V

Alltså vill jag ha variabel frekvens till EMT:n men även variabel spänning till resten av gänget.
En universalmojäng får det bli ! Hur stabil blir oscillatorn i ReVintages länk ? Wienoscillatorn har jag för mig sen skolan att den ska vara väldigt bra men här är kraven höga...
time Posted - 2008/11/28 : 11:14:55
Jag har flera verk, Garrard 401, TD-124 mfl som behöver lite finström men det är framför allt EMT 930 jag tänker på.
ReVintages länk var tänkvärd, enkel och effektiv, en vanlig Gainclone borde göra jobbet !
Det vore förståss kul att ha en röroscillator men kan inte sådana saker tillräckligt bra för att få den stabil
Hmm en gammal MKIII borde ju gå att få tag i...
reVintage Posted - 2008/11/28 : 10:43:22
gcs: Vad betyder MkIII i min ovanstående post? Jo, Dynaco 60W.....

Men det är synd att slösa fina OPTs, därför hänger man på en lämplig nättoroid ist.
gcs Posted - 2008/11/28 : 10:15:53
Vilket EMT verk talar ni om? På Europa Film byggde man om ett Dynaco 60 watts rörslutsteg så att man fick 100 volt ut. Det här var på 60-talet och man använde då en vanlig tongenerator för att kunna styra upp en Ampex bandspelare eller när man ville synka upp en perfomaskin då man saknade en pilotton.
reVintage Posted - 2008/11/28 : 09:47:28
Inte tokigt väl? Du menar nog rörigt!

Ett gammalt slutsteg typ MkIII med nättoroid funkar! Vilken spänning ska EMTn ung. ha, 230 el. 115V? Vet du om den drar exakt 35W?
Har du ett rejält transistorsteg så är det nog inte heller ngt. problem. Kn räkna ut vad du behöver.
time Posted - 2008/11/28 : 09:13:26
ReVintage, den där har jag sett, fattar bara inte hur trafon i den ska vara ? dessutom vet jag inte om den kan leverera 35W ?
Vill inte bygga rör, här är det tokigt nog ändå...

Det är så att EMT:n har en filtbroms för att reglera hastigheten och jag vill gärna bli av med den, alltså frekvensreglering...
Undrar hur det blir med induktansen i ett transistorslutsteg ? det kommer att bli förbryllat när det plötsligt ser en last på flera Henry .
reVintage Posted - 2008/11/27 : 23:44:44
Det här passar nog dig!

http://www.members.iinet.net.au/~quiddity/audio/TTPS.html

Bra sajt med flera fina styrningar.

Personligen skulle jag göra som Berndt rekommenderar och köra ett slutsteg, självklart med rör. Skulle driva det med inspelad signal från iPoden!

Eftersom vi hamnar runt 50Hz så måste det bli PP med nättoroid!

Bernt Jansson Posted - 2008/11/27 : 23:11:20
Ett slutsteg från källaren kanske? Bara en tongenerator på ingången och lagom volym? Vill du ha högspänning så koppla en lämplig trafo baklänges.

Funderar faktiskt på att bygga en sån manick vid tillfälle, lågdistorderad nätspänning med valfri frekvens skulle vara en smal sak att fixa till försteg t.ex. Mark Levinson hade nåt sånt arrangemang i ett grisdyrt steg som jag läste om en gång.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000