T O P I C R E V I E W |
adi6606 |
Posted - 2008/11/24 : 17:55:23 Köpte en SL-1100 enbart pga coola utseendet När jag spelar den låter det ganska bra men inte bättre eller sämre än en Kenwood KD-550 med SME III tonarm. Anledningen att jag jämför den med just KD-550 är att de betingar approximativt samma priser på beg. marknaden. Då SME III måste paras ihop med pickupar som har hög compliance har jag testat båda spelare med en ADC XLM II puppa. Nu tänkte jag byta min SL-1100 mot andra gamla stereoprylar och fick erbjudande om en Thorens TD-321 med SME tonarm. Vet absolut ingenting om TD-321 och undrar om ngn kan berätta lite om den!? Värdet ligger på 5000 kronor för TD-321. Jag tror att min skivspelare är inte värd mer än 3000 kronor men satte bytesvärde på 4500 |
2 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
24U |
Posted - 2008/12/12 : 16:46:31 Håller bara med; 300-serien är riktigt bra. Har en, brorsan likaså. Min är en 320 som jag moddat för att montera en SME 3009R på "rätt sätt" enligt mallen. Krasst räknat skulle jag vilja påstå att en 321 inte alls står långt från Thorens nya för 20.000:- och till ett betydligt lägre pris och lagom hemmapyssel för de mest uppenbara förbättringarna. Armarna är väl dock inte så kul, så räkna med moddning. Jag räknar med; om inte fru Fortuna är mig nådig, att mitt verk med vissa moddningar förblir mitt under överskådlig framtid och kan inte hitta ett enda skäl till byta utan att det skulle kosta mig substantiella summor för de förbättringar jag skulle vilja uppnå. Köp den! (tycker jag...) ;-) |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2008/11/24 : 21:38:01 TD321 är en riktigt bra spelare, egentligen den bästa Thorens som tillverkades innan konkursen om vi glömmer prestige och reference varianterna. Dels har den dc motor med en bra motorstyrning, dels har den det bästa fjädersystemet med bladfjädrar istället för spiraler och justerbart med allt på plats. Vettigt är att byta den tramsiga batterieleminatorn till en större trafo, ca 15 v. Jag väljer klart en 321 före en Linn.
Ingvar |