HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Inspelning av skivspelare ...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Smackman Posted - 2008/11/10 : 15:35:09
Blir det någon skillnad på ljudet på en ny skivspelare efter ett tag ... tex Rega p-3 ..
13   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Per Posted - 2008/12/03 : 19:27:53
Kanske inte så konstigt om pickan är 10 år gammal och en OM10 dessutom. Då lär det aldrig bli krispigt.
Gaffa Posted - 2008/12/03 : 02:38:32
Det är speciellt diskanten som låter illa. Krispigheten saknas, och låter distat. Har försökt kalibrera den med en protractor från en av Thorens-hobby sidorna och tycker det såg bra ut.
Fix Posted - 2008/12/02 : 00:11:07
Jag hade nog köpt ny nål/pu, om du inte vet att den är ok.

Sen kan det nog inte vara fel att serva själva spelarn. Olja in lager/motor, gå igenom gummiband,rullar etc.

Har precis själv servat en Garrard 401.
Blev ny olja i motor, var helt torrt... :-(
Ny olja i lageret.
Torka bort gammalt kladd och damm.

Nu går den som en klocka...
Gaffa Posted - 2008/12/01 : 00:47:34
Jag har en gammal sunkig Thorens 166 Mk2 med OM10 pickup och nål som har stått oanvänd i ca 10 år eller så.
Mina öron säger att det distar mycket om den, och jag funderade på om det inte är så att nålupphängningen är stel. Går det att "spela in" den igen, eller är det bara att kasta pickupen och skaffa nytt?
soundbrigade Posted - 2008/11/30 : 10:16:17
Det är ganska självklart att alla mekaniska delar "slits in". Även gummiupphängningar (är nålen gummiupphängd?) genomgår förändringar; tänk bara "högtalare".

I anslutning till Pacs inlägg vill jag referera till kloka idéer från brittiska modelljärnvägsproffs om inkörning av motorer och växellådor. Man rekommenderade en viss tids inkörning så drev och kugghjul nöttes in och friktionen och oväsendet minskade. Dock skulle man aldrig, vilket en del hävdade, köra växellådorna utan olja.

(Skriver någon som bytte bort sin skivspelare för 8 år sedan)
Fix Posted - 2008/11/30 : 01:24:53
Att mekanik ska slitas in köper jag, sen om det låter bättre eller inte.. bra fråga.

Att PU ska spelas in, låter inte helt omöjligt. Men efter ett "antal" timmar så går det säkert på andra hållet...

Att kablar ska spelas in... enligt mig, NEJ.. Bör vara helt omöjligt. Om det nu skulle vara så borde kablen bli "kass" efter några 1000 timmar ?
Det roliga i det hela är kablarna på ett Osciloskop... Hifi kablar ? NEJ, men ändå så duger dom att mäta med.
Oj, tänk så lustiga mätvärden vi hade fått om dessa kablar ska spelas in :-)

24U Posted - 2008/11/27 : 23:53:21
Pac: nu blev jag nyfiken. Om man har en "för bra" olja, så att lagret inte slits in, så borde det innebära att filmen är så tjock/stabil att den naturliga ojämnhet i lagren som finns efter produktion aldrig kommer i kontakt med varandra. Vad är det då som ger rumble?
Pac Posted - 2008/11/12 : 17:55:32

Ljudskillnader på grund av inkörning har jag ingen erfarenhet av. Jag har bara köpt begagnade spelare.

Men visst, lagerytor behöver normalt inkörning. Så som lagren ser ut på en skivspelare kan det bli problem både med slitage och inkörning.

- Om man har en allt för stark oljefilm så slits aldrig lagret in. Det kommer att fortsätta rumbla långt efter skivspelaren står på museum.
- Om oljefilmen är för svag bryter den ihop och skapar direkt kontakt mellan lagerytorna vilket ger onödigt slitage.

Av ovanstående är det enkelt att dra slutledningen att inkörningstiden beror helt och hållet på designen av lagret och vilket smörjmedel man använder.

Man kan också förstå att man inte skall "leka" allt för mycket med oljor/smörjmedel utan följa det skivspelartillverkaren rekommenderar.

Per Posted - 2008/11/12 : 06:43:14
WTF pickup och kablage hör ju inte till skivspelaren. :) De är ju egna individer.
byZan Posted - 2008/11/10 : 20:31:34
quote:
Blir det någon skillnad på ljudet på en ny skivspelare efter ett tag ... tex Rega p-3 ..

Har ingen erfarenhet av Rega men mina Clearaudio har båda blivit softare och mer detaljrika i sitt sätt att förmedla musiken. Om det har med vilken typ av kablage, pickup, spelare.....att göra har jag ingen aning om.
svejk Posted - 2008/11/10 : 20:19:18
Bo Hanson som defenitivt inte är någon voodo herre hävdar att inkörning krävs av hans grammofon, väldigt lång om jag inte missminner mig.
pederb Posted - 2008/11/10 : 19:33:46
Visst blir det, det. Först av allt så blir pickuppen inkörd och sedan kablaget. Spelaren låter mjukare, basen bättre och ett mera öppet ljud efter runt 100 timmar av spelning. En skivspelare precis som allt annat behöver att köras in innan den låter som den ska.
Per Posted - 2008/11/10 : 15:45:34
Nej egentligen inte. Visst kan det vara fråga om någon mikroskopisk inkörning av de rörliga delarna men jag tror inte du kommer märka någon större förändring.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000