HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 uppgradering?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Calman Posted - 2008/10/20 : 12:19:50
Hej!
Jag är en medlem som med stort intresse mestadels läser på detta forum, företrädesvis vinylforumet med alla tips och funderingar som finns att lära av..
Min vinylutrustning består av en thorens 125 lb med sme 3012 spelande en denon 103 r.
Jag har funderingar om att uppgradera och undrar om Ni möjligen kan säga till vad och i vilket prisspann det kommer att befinna sej i? Låt mej ta del av Era synpunkter,tack!

stalle
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Per Posted - 2008/10/25 : 15:01:51
Eftersom du efterfrågar mer detaljer och närvaro så tror jag faktiskt att det är i högtalaränden du ska göra förändringar istället.
EAR Posted - 2008/10/22 : 01:23:38
Jag har samma kombo som du alltså 125 med 3012 och Denon 103-r
Jag har uppgraderat med andra lager i armen(brons)
Nu skall jag iof bygga mitt eget riaa men om jag skulle köpa så skulle jag nog välja ett EAR 834 riaa som det finns en del här på forumet som ar bra erfarenheter av
B-200 Posted - 2008/10/21 : 15:59:29
oj sorry såg inte 103 R en att den redan fanns.
Calman Posted - 2008/10/21 : 15:16:58
såvitt jag kan förstå är det inget fel på priset.. Huruvida de är optimala för en 103 r vågar jag inte svara på. finns säkert andra här på forumet som kan göra sådana beräkningar. väntar med intresse deras funderingar.
mvh
svejk Posted - 2008/10/21 : 14:59:55
Är välan vettigt pris?

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=60
Calman Posted - 2008/10/21 : 14:53:33
hej Svejk!
kul att du sitter med samma arm och pu..! ditt drivverk kan jag bara avundas
Ett riaa har jag redan, det inbyggda som finns i audion försteget, ett mm riaa. Därav brukar jag en step up.
lundahl trafosen har jag ingen erfarenhet av mer än vad jag läst på forumet, då om de som gruppbeställdes. Vore intressant att höra hur den skaran upplever sina step up, kanske finns tom någon som använder dem till en denon 103 (r).?
Har också läst om cine mag step up, någon här på forumet som har erfarenhet av dessa?
mvh stalle
svejk Posted - 2008/10/21 : 14:47:37
Sitter själv med en Thorens 124a med samma arm och pickup. Söker oxå efter ett RIAA. Skall bli kul att se förslag du får. Har kompisar som är nöjda med Bosse Hansons nuvistor RIAA. Stepupp har någon nämt en Lundahl trafo.
Calman Posted - 2008/10/21 : 14:38:26
tack för era svar..
som jag skrev så sitter det redan en denon 103 r i armen och spelar förtjänstfullt.
Vad säger ni om step upen ortofon T 20 mk 1, som användes till pu:n?
är den optimal eller bör jag söka annan step up? om ja, vad rekommenderar ni?
mvh stalle
B-200 Posted - 2008/10/21 : 14:27:23
Håller med Schulze men skulle vilja se på en dl 103R direktimport från japan (mycket billigare).
Schulze Posted - 2008/10/21 : 14:08:45
Den dynamiska kompliansen 9 mm/N men den statiska är 35. Jag tror det är den sistnämnda värdet som är intressantast. Som du misstänker har denna AT-pickup en alldeles för stor fjädrinmgsmjukhet för att passa i en 12 tums studioarm. Den kommer inte låta bra i basen och den blir känslig för vibrationer. Denon 103 som är utvecklad för tunga studioarmar skulle passa bättre.
Calman Posted - 2008/10/20 : 20:19:21
Tack för ditt svar Asimov.
Kringutrustning är audion premier försteg, audion golden dream slutsteg samt oa 116 resp 2212 som högtalare. kör för tillfället ortofon step up T 20 till pickupen.
eftersträvar mer detaljrikedom och närvaro och anar mej till att pickupen resp step upen kan vara den svagare länken?
Rätta mej om jag har fel men visst innebär väl 3012 armen en begränsning av pickupval pga sin tyngd? Har sneglat åt AT' oc9 och de fina omnämnanden den fått, särskilt i förhållande till priset. undrar om den blir en fel matchning då dess komplians ligger på 10?
låt mej höra dina synpunkter..!
mvh
B-200 Posted - 2008/10/20 : 13:56:13
Vad har du för riaa och övrig utrustning?
Vad är det som du känner vill få mer av/mindre av?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000