HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Rega P3

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Smackman Posted - 2008/10/06 : 21:16:22
Hejsan . Jo det är så här..jag börjar bli sugen på Vinyl
Det trodde jag aldrig om mig hehe ..
Så nu när jag flyttat och hittade 3 backar fulla med vinyl på vinden så börjar det tära rejält, så några frågor till er kunninga på området vilket jag inte är ..
Hur är tillgången på Vinyl ? tex Jag vill ha Mike Oldfield Tubelar bells II,är det beg som gäller då ?
Skivspelare då , är det nån ide att satsa på en 2-3000-kronors spelare blir det bra då eller kommer jag tycka att det låter dåligt och lägga ner "vinyl" Är det typ en Rega P3 som gäller för att jag ska tycka att ljudet inte är en nedgradering
Kan tillägga att jag har en cd i 16000kr klassen ..
+ Min förstärkare har en ingång som heter Phono
Mvh
19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Smackman Posted - 2008/11/21 : 14:20:16
Screaming for Vengeance ..
kansas Posted - 2008/11/15 : 10:03:20
Vilken priest skiva körde du? :)
Bubbel Posted - 2008/11/12 : 16:57:17
Så lite så Smackman.

Bra nu provar du lite till men skriv upp vilka inställningar du har när det låter bäst och sedan provar du lite olika varianter för att se om det går att klämma ut liiiite till. Det tar en stund innan man kommer på vad som fungerar bäst med varje skivspelare ibland kan det ta lång tid innan man får till det.

Lycka till.

anders

Smackman Posted - 2008/11/12 : 16:51:44
Nu börjar det likna nått ;) satte nåltrycket på 1.75 och försökte få den andra på det me "skate" eller va det hette :)
Kollade med Protrektorn , det såg bra ut.
Armen ligger hyffsat i våg jämfört med skivan .
Satte på en Judas Preiest skiva och det lirar helt ok nu med mer driv och känsla .
Fina tips Bubbel !
Mvh
Smackman Posted - 2008/11/12 : 15:56:37
Bubbel ,tack för dina tips !
Ska testas omgående ..
Mvh
Bubbel Posted - 2008/11/11 : 21:58:20
Men du Smackman har du några möjligheter att justera last m.m. i din mac för jag såg att din PU hanterar last mellan 100-200pf det kan hjälpa prova även att ha 2gr nåltryck och sänk efterhand tills det låter bra ibland får man hålla på ett tag tills det låter vettigt.

Se även till att skivspelaren står plant använd en libell på skivtallriken så får du den i våg det gör en hel del. Kolla även att armen är parallell när puppan ligger på skivan lutar den framåt så kan det inverka så att det blir mindre bas skulle det göra detta så kan man lösa det med en tjockare matta. Är armen lutande bakåt skall du få mer bas för mycket så måste den upp då basen blir dominerande.

När jag justerar in en skivspelare så kan det ta upp till en timme jodå men då går jag genom allt noga väldig noga. Det är avgörande för att få ut allt det räcker inte med att bara ställa dit den. Kolla även med en protraktor även om det följde med en till regan så prova en annan modell denna funkar bra på regaarmar http://www.enjoythemusic.com/protractor2.pdf när du har justerat ställ in nåltrycket på nytt.

Prova det finns ingen annan utväg och ge inte upp.

anders
Smackman Posted - 2008/11/11 : 21:33:50
Agh..
kansas Posted - 2008/11/11 : 18:45:03
Goldrings pickuper väldigt ljust och nästan kliniskt... Men jag gillade det ljudet för ett tag sen innan jag bytte till Denon DL-103R. Att det skulle vända efter en viss inspelningstid tror jag tyvärr inte stämmer. Goldring spårar oftar bra med bra detaljer men tappar då lite i botten och käftsmäll... Bara att vänja sig vid deras ljudkaraktär med andra ord :)
Smackman Posted - 2008/11/11 : 18:18:47
Oki, så det är rätt stor skillnad på en inspelad då...det låter lovande.
Bubbel Posted - 2008/11/11 : 17:45:49
quote:
Det blev en Rega P-3 - 24 med en Goldring 2300.
Men ljudet är inge vidare... vad kan det bero på ?
Låter lite rått och enkelt ingen finess om man så säger..

Det tar ett tag att spela in pick-upen så det är bara att vänta tills det lossnar.

anders
Smackman Posted - 2008/11/11 : 17:32:53

Det blev en Rega P-3 - 24 med en Goldring 2300.
Men ljudet är inge vidare... vad kan det bero på ?
Låter lite rått och enkelt ingen finess om man så säger..
lindome Posted - 2008/10/11 : 17:53:09
Ortofon är en klassisk partner till 1200:an.
Har haft ett antal sådana själv till min spelare.

Annars gör ju Goldring och Clearaudio bra MM-pickuper till vettiga pengar.
Grado brukar oxå rekommenderas, har dock inte hört dessa.
Smackman Posted - 2008/10/11 : 16:34:14
Pac , synd att man bor en bit bort då..
Har läst om Technics 1200 och det va intressant,helst mk5 modellen som har phono honor om jag fattat det rätt..
Men dom säljs utan picup och jag titta lite på denon`s klassiker den för 1500 dock en mc...
Om jag fattat detta rätt så har mc för låg känslighet för min phono i maccen "mm" och hur svårt är det att hänga på en pickup..Den ska vägas in och så hmmm..
Så får höra på lite tips om bra prisvärd picup till 1200an :)
Mvh Micke
Audiovector Posted - 2008/10/09 : 09:17:57
Jag har en CD för 10000 samt en Tnics echSL-1200 med en AT120E-puppa, och jag tycker helt klart att skivspelaren lirar i samma klass som CD-spelaren. Ljudet är dock inte likadant...
Pac Posted - 2008/10/08 : 21:30:41
Smackman,
det är svårt att säga var en 1200 befinner sig på skalan. Jag vet flera som håller dem högt. Själv har jag bara hört DJ-1200'or, altså inga som har vettiga pickuper eller är fintrimmade. Det hade varit ett intressant test.

Jag har en Rega P2 och Lindome har något Technics vidunder i hyllan. Om du känner för en tur till Götet och allas tider går att passa ihop så tror jag att vi har en plan för en riktigt rolig dag. En shoot out mellan en 1200 och en P2'a.

lindome Posted - 2008/10/08 : 19:36:18
Mcintosh då klarar du dig nog

Begagnad 1200 är iaf ett säkert köp som du inte förlorar pengar om du senare vill uppgradera!

Mcintosh använde själva 1200 på CES 2007 tror jag det var.
Kanske en hint.... Vad vet jag
Smackman Posted - 2008/10/08 : 17:24:58
Jag tror det sitter ett bra riaa i min Mcintosh dock.
Technics SL 1200 den finns ialf som beggad har jag sett :)
Tror du den ligger på en rega3 nivå ?
Tack för svaren Lindome .
lindome Posted - 2008/10/08 : 15:34:46
Nej, det behöver du nog inte

Rega P3 är en bra spelare i prisklassen. Finns dock alternativ t ex Project som gör en del fina maskiner.
Technics SL 1200 är ett mkt bra alternativ också!

Lägger du 2-3000 kr så lär du kanske inte bli nöjd, men dock väckt "upgrade-begäret" rätt rejält.

Mike Oldfield skall säkert finnas på nypressad vinyl, annars är begagnade original i många falla att föredra ljudmässigt.

CD i 16000 kr klassen tyder på att du har bra grejor, då vill du även säkert ha en bra skivspelare också.
Fabrikat att titta vidare på kan vara:
Clearaudio, Nottingham, VPI, Michell osv

Phono ingång på stärkaren behöver inte säga så mkt.
Sitter det ett Riaa kort i den? Om nej, köp ett vettigt Riaa!

Finns massor med trådar på bra riaa-steg

Lycka till
Smackman Posted - 2008/10/08 : 12:53:47
Jahapp , jag kanske har överskattat Vinyl forumet och
får väl således vända mig någon annanstans...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000