T O P I C R E V I E W |
svejk |
Posted - 2008/10/03 : 16:36:33 Köpte en grammofon på impuls idag. Thorens 124a med 12 tum Sme arm, bilder finns under mitt system. Om jag skall gå igång med vinyl igen behöver jag en ny pickup, den som sitter på är det inte mycket med.
Vad kan passa? |
18 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
svejk |
Posted - 2008/10/05 : 10:53:07 En Denon 103a är på väg på posten. Skall testa den, en Spu gold är för många pengar för mig. Blir den använd blir det sporadiskt har en skada så jag fixar inte vinyl rent praktiskt. Kunde inte låta bli att handla Thorenen är bara så läcker.
Ett RIAA behövs oxå, vill gärna ha något lite kultigt, tips? |
EAR |
Posted - 2008/10/05 : 10:41:05 quote: Ear här på forumet har en DL 103R på sin 3012'a och han är helnöjd dock är tonarmen gjord för högkompilance Pu men det går trots allt att stoppa på en mc men vill man kan man addera vikt på PU-skalet för att förbättra matchningen mellan tonarm och pickup.
Den har du ju själv hört och kan lämna omdöme om Jag är som sagt nöjd men jag har även bytat tonarmslagret i min 3012 till ett sådant här
|
Grison |
Posted - 2008/10/04 : 21:53:49 Då borde en Denon DL-103 funka på en Pro-Ject arm också? |
kansas |
Posted - 2008/10/04 : 20:50:24 Denon DL-103 är och förblir ett kap, end of story :) Själv lirar jag på en R och den är riktigt trevlig till min RB-301 arm. Läs om den i senaste Hifi & Musik, mycket trevlig läsning... |
NtR |
Posted - 2008/10/04 : 11:41:36 Jag tycker inte man skall göra det svårare för sig än nödvändigt, och inte sämre heller. Sfärisk slipning anses nog allmänt (?) vara den enklaste slipning som finns, och den slipning som tar fram minst info ur skivorna. Har den sen styv upphängning som inte passar armen blir det nog inte så bra. Jag föreslår Shure 97xE eller vad den heter. Hyfsat billig, spårar fantastiskt och är legendariskt snäll mot skivorna. Passar utmärkt i din arm dessutom. Har du ork och pengar kan du försöka hitta en Shure v15xMR, den har en slipning som är svårslagen, och en ljudåtergivning som slår allt jag hört. Tror den finns hos www.turntableneedles.com |
Lech |
Posted - 2008/10/04 : 11:18:56 Lyssna på den combon MVH Lech |
Bubbel |
Posted - 2008/10/04 : 11:04:48 quote: På en sådan spelare och sådan arm ska det sitta en Ortofon SPU
Varför det?
Anders |
Lech |
Posted - 2008/10/04 : 08:42:02 På en sådan spelare och sådan arm ska det sitta en Ortofon SPU
MVH Lech |
Bubbel |
Posted - 2008/10/03 : 23:54:38 quote: 103ans nålslipning brukar beskrivas som sfärisk, däremot beskrivs nålarmen ibland som konisk - v-formad.
Hmm nålen är slipad rund dvs konisk och nålarmen är ett rör av aluminium så var det sist jag tittade på en sådan PU.
Kolla även in http://www.vinylengine.com/library/denon/dl-103.shtml
Bild.
http://www.usa.denon.com/ProductDetails/3033.asp?ProductName=DL-103%3A+Moving+Coil+Cartridge#
Jag vet att det är het potatis DL103 den har sina fans och de som aldrig skulle ta i den att tänka på är att den har varit med i över 40 år (första tillverkad 62) då måste Denon ha gjort sin hemläxa väl för de är få som har varit med så länge.
Du får gärna länka dit där du har läst den beskrivningen för det skulle vara intressant
Denna länk kan vara intressant för dig Svejk längre ner på sidan skrivs det om DL-103 i en likadan tonarm som din. http://www.high-endaudio.com/RC-Denon.html
Anders
|
Schulze |
Posted - 2008/10/03 : 22:52:59 "Fel fel fel. Ursäkta att jag är kritisk det du skriver är bara så fel det kan vara för det första sitter det en konisk nål på DL 103 och den är mycket mer skonsam mot vinylen..."
Be inte om ursäkt för att du har annan åsikt, det är åsiktsbrytningarna som är kul. 103ans nålslipning brukar beskrivas som sfärisk, däremot beskrivs nålarmen ibland som konisk - v-formad. Det verkar råda begreppsförvirring. Om nålen inte ger plastisk deformering är det väl bra men att den slits snabbt är väl i alla fall mindre bra? |
ulfsan |
Posted - 2008/10/03 : 21:18:16 Hej Svejk!
Jag har en Denon 103 (standard) i helt OK skick (vad jag vet) från 80-talet som bara "ligger och skräpar". Den kan du få prova om du vill och står för frakten och PM:ar adress.
/ Ulf |
Bubbel |
Posted - 2008/10/03 : 21:09:28 quote: Jag tror att kombinationen sfärisk nål - hög nålanliggningskraft och låg fjädringsmjukhet gör att man a) sliter ner nålen väldigt snabbt och vad som är värre b) sliter sönder skivorna. Man får plastisk deformering. Jag skulle köpa en Ortofon MC i stället, alternativt en Grado MM-pickup.
Fel fel fel. Ursäkta att jag är kritisk det du skriver är bara så fel det kan vara för det första sitter det en konisk nål på DL 103 och den är mycket mer skonsam mot vinylen.
Högt nåltryck är mer rätt än lågt har PU'n en rekommenderat tryck mot skivan så bör man ligga nära den övre gränsen, varför jo ett lågt nåltryk sliter hårdare på spårets sidor än vad det högre trycket gör. Visst så sliter det mer på diamanten (nålen) men du sparar skivorna.
Man får plastisk deformering. Då får man ha ett betydligt högre tryck än vad det är till dl 103 framförallt så får man spela av med en väldigt hög hastighet för att få den friktion som skulle göra detta och då får man säkert spela samma skiva upprepade gånger.
Att jag går ingång så här beror på att det finns så mycket konstiga fördomar och nya myter om vinylen som inte stämmer och det gör att jag går i taket. Självklart vill jag inte agera "polis" men någon ordning får det vara.
Ear här på forumet har en DL 103R på sin 3012'a och han är helnöjd dock är tonarmen gjord för högkompilance Pu men det går trots allt att stoppa på en mc men vill man kan man addera vikt på PU-skalet för att förbättra matchningen mellan tonarm och pickup.
Anders |
EAR |
Posted - 2008/10/03 : 20:31:54 Denon DL 103 R eller Ortofon SPU Gold Passar bäst i denna armen Själv har jag Denon 103 R |
pederb |
Posted - 2008/10/03 : 20:09:23 Beror också på vilken RIAA du har |
Schulze |
Posted - 2008/10/03 : 20:00:47 Med sin låga fjädringsmjukhet är Denon 103 i och för sig mekaniskt anpassad till tunga tonarmar. Själv skulle jag ändå aldrig köpa den. Jag tror att kombinationen sfärisk nål - hög nålanliggningskraft och låg fjädringsmjukhet gör att man a) sliter ner nålen väldigt snabbt och vad som är värre b) sliter sönder skivorna. Man får plastisk deformering. Jag skulle köpa en Ortofon MC i stället, alternativt en Grado MM-pickup. |
svejk |
Posted - 2008/10/03 : 18:06:55 Denon är vad jag förstått en fin pickup, passar den till armen? O m någon har erfarenheter om min spelare skriv gärna, är tämligen bränd på skivspelare, har inte haft någon på 15 år. |
Io |
Posted - 2008/10/03 : 17:31:13 Denon DL-103! |
tkr |
Posted - 2008/10/03 : 17:16:26 Hei, Er det en SME 3012? Fin platespiller! Er det mm eller mc du tenker på, og i hvilken prisklasse? mvh |