T O P I C R E V I E W |
Audiovector |
Posted - 2008/08/21 : 13:23:19 Någon som lyssnat på dessa två och vet hur de låter? Project-spelaren finns som ett superpack för 11000 kr där Ortofon Rondo Red och en SpeedBox ingår, värde cirka 4400 kr. Radius5 levereras utan PU för 12500 kr men jag tänkte i så fall börja med en Grado Gold värde 1200 kr som jag skulle få med på köpet.
Eller en Technics SL-1200? (editerat efteråt) |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Stefaeri2001 |
Posted - 2009/05/08 : 07:52:30 Alltså, min förenkling var ju retorisk för att visa den oerhörda förenkling du gjorde: Att det räcker med att titta på vilken teknik av dd och rem som används för att veta vad man "tror på". Och det gjorde du som ett svar till väldigt positiva erfarenheter av en dd-spelare. Glöm nu det där med armar och svara istället på om du tycker det är schyst att komma med ett sånt svepande uttalande när dessa killar gläder sig över sina nya spelare?
mvh
S |
rolandm |
Posted - 2009/05/07 : 11:10:03 Du förenklar fortfarande. Samma arm med samma pick-up låter olika på olika skivspelare. För att förtydliga tonarm x med pick-up y låter olika på olika skivspelare. För att förtydliga ännu mer - Rega RB250 med AT95 låter olika på olika skivspelare. Origin Live med Nagaoka låter olika på olika skivspelare. Och så vidare och så vidare. Jag håller inte med dig om att det enbart är armen och pick-upen som står för det ljudande resultatet. En skivspelare är så mycket mer än en tonarm och en pick-up. Och nej, genom att bara se på armen och en pick-up så kan man inte tala om hur det låter. För en tonarm och en pick-up är ingenting utan skivspelaren som de är monterade i. Skivspelare låter olika.
|
Stefaeri2001 |
Posted - 2009/05/07 : 09:52:49 Självklart Roland, men det är alltså inte om det är rem- eller direktdrift som möjliggör en förutsägelse om spelarens (totala) kvalitet, utan hur väl armen är implementerad med vald teknik och hur väl pickupen passar denna arm.
Genom att bara se på en arm och en pickup (eller känna till deras vikt/massa/compliance) kan man ge en ganska kvalificerad gissning om det ljudande resultatet.
Men att tro på den ena tekniken och - implicit - inte tro på den andra RENT GENERELLT är i sanning en grov förenkling. Fråga alla de tusentals nöjda ägarna till Technics-spelaren - de två som denna tråd handlar om t ex - om de upplever att dd har medfört störningar. Fråga om deras upplevelser ger credit för tron att bara de fick tag i en remdriven spelare så skulle de slippa ifrån detta problem...
Sedan får du ju också väga den eventuellt förekommande "störningen" mot remmarnas motsvarande problem - inte låtsas om att de inte finns.
mvh
S |
rolandm |
Posted - 2009/05/06 : 18:46:08 Att säga att det är armens kvalitet och hur väl man lyckas ställa in en passande pickup, det menar jag är en rätt grov förenkling. En och samma arm med en och samma pick-up, optimalt inställd, kan låta olika på olika skivspelare.
|
Stefaeri2001 |
Posted - 2009/05/06 : 16:08:31 Tro vad du vill Roland, jag TROR snarare att det är implementionen av en viss teknik som avgör resultatet än tekniken i sig. De har alla för- och nackdelar och konstruktörens uppgift är att minimera nackdelarna och maximera fördelarna...
Och detta kan nog ganska enkelt även konstateras när jag lyssnar på mina 14 skivspelare - vilka har exempel på båda teknikerna...det är inte vilken teknik en spelare har som avgör resultatet utan armens kvalitet och hur väl man lyckas ställa in en passande pickup..
mvh
Stefaeri
|
rolandm |
Posted - 2009/05/04 : 20:04:30 Jag är tveksam till direktdrift, därför att det kräver mer av motorn - plus att jag verkligen undrar hur störningsokänsligt det är. Remdrivet, med motorn en bit ifrån och flytande upphängd, det är en konstruktionsfilosofi som jag tror på. :) |
B-200 |
Posted - 2008/09/30 : 15:13:08 Tack Ninja. Det var en mycket trevlig beskrivning. |
poppen |
Posted - 2008/09/30 : 14:19:08 Jag skulle köpa Roksan. jag gilölar deras ljudfilosofi. Ägaren och chefskonstruktören är en riktigtsympatisk man |
ninja |
Posted - 2008/09/29 : 13:16:54 Jag tycker att den spelar mer musik än tidigare och att basen är bättre definierad, både rappare och med mer kropp. Sen skivorna är rätt så gamla och slitna och Denon läser dom utan problem.
Och att inte glömma, jag har flyttat så rummet är också annorlunda och jag tycker att den är bättre än den gamla så helt rättvis jämförelse är det inte.
Att ställa in pickup på Technicsen är hur enkelt som helst. Jag gillade inte sättet att ställa in den på Opusen och jag råkat för olika missödet när jag gjorde det.
Det enda som jag inte gillar är att Cambridge RIAA har lägre förstärkning så jag är tvungen att vrida volympotten mycket mer än tidigare.
|
B-200 |
Posted - 2008/09/29 : 10:55:20 Ninja: "Efter två timmar tycker jag mer om den kombination än Opus3+MB Ace L+ Densen"
Vad är det som gör att du tycker mer om denna kombo än din tidigare (som inte gick av för hackor precis). |
Audiovector |
Posted - 2008/09/29 : 10:11:13 Nu har jag satt på AT-120E-puppan och kopplat in Technicsen i systemet. Har spelat cirka 7 timmar. Trots den korta inspelningstiden presterar den redan otroligt mycket bättre än min gamla Pro-Ject RPM4, den har en ljusare spelstil men är inte vass. Basen är rappare och går djupare men är inte fet. Fantastiskt driv! Ljudbilden är mycket stor, och ljudet förmligen rinner ut ur högtalarna.
Dessutom är den en dröm att handha med sina touchkontroller, gud så skönt att slippa flytta på remmen. Och wow att man kan rengöra skivan med en skivborste under avspelning utan att musiken svajar det minsta. :)
Nackdelar då: Saknar gångjärn i locket men det ska jag köpa till. Kom gärna med tips på var detta finns till bra pris... Önskar att basen gick ner ett par Hz till men detta kommer säkert såsmåningom! |
ztenlund |
Posted - 2008/09/25 : 14:32:01 Mk2 har gångjärn som standard men som du redan märkt har inte mk5 det. Det finns i alla fall lösa gångjärnskit att köpa, men du får skruva upp undersidan på spelaren för att komma åt att montera fästplattan som du skruvar fast dem i från utsidan. Jag antar att locket som följer med har gångjärnsfästen? Har en mk2 så jag har inte det problemet... |
Audiovector |
Posted - 2008/09/25 : 13:39:51 Sådär ja, nu är vardagsrummet färdigrenoverat och stereobänken på plats. :) I kväll ska jag montera pickupen... :) Märkte i morse att plexihuven saknar gångjärn. Är det meningen att man ska lyfta av huven varje gång man spelar? Eller finns det gångjärn att köpa till? Jag har en SL-1200 mk5. |
Stefaeri2001 |
Posted - 2008/09/15 : 23:38:05 Jag väntar verkligen med intresse på vad du -som först var så skeptisk - kommer att tycka! Spännande!
mvh
S |
Audiovector |
Posted - 2008/09/15 : 03:04:59 Låter trevligt... Jag är jättesugen på att packa upp min SL-1200... Om ett par dagar har jag fått ordning på vardagsrummet så till nästa helg kanske man snurrar vinyl igen! |
ninja |
Posted - 2008/09/11 : 21:01:33 CA 640p inhandlat ... DL-103R är på plats (efter viss krångel med kontakter utan färg och Japanskt manual .... men Bubbel hjälpte till ) ... 1210 snurrar
Efter två timmar tycker jag mer om den kombination än Opus3+MB Ace L+ Densen.
|
boombox |
Posted - 2008/09/10 : 18:11:24 Nagaoka-kopiorna.
|
Audiovector |
Posted - 2008/09/10 : 08:46:01 OK. Vilket av dem har du köpt? |
boombox |
Posted - 2008/09/09 : 18:05:08 Här har jag handlat
http://www.svalander.se/vinyl/skal.htm |
Audiovector |
Posted - 2008/09/09 : 15:44:47 Tack! Ja detta köp känns helt rätt även om jag inte hunnit lyssna ännu. Var köper man billiga och bra pickupskal till SL-1200? Och hållare för hela klabbet? Du har ju ett antal, Boombox... Är sugen på att köpa en MC-puppa att variera soundet med. |
boombox |
Posted - 2008/09/09 : 12:25:11 Grattis till Technics-spelarna!
Direktdrift regerar |
Figge |
Posted - 2008/09/09 : 08:08:03 Gå till närmaste bibliotek, de flesta brukar ha tidningen. |
pick-me-up |
Posted - 2008/09/08 : 17:43:59 (Recession av Roksan Radius i senaste HiFi&Musik.)
Kanske någon som har tidningen kunde berätta i korthet vad de tyckte? |
Figge |
Posted - 2008/09/07 : 10:52:22 Recenssion av Roksan Radius i senaste HiFi&Musik. |
Audiovector |
Posted - 2008/09/05 : 14:23:16 Coolt! Det är ju en drömpickup... Du måste skriva några rader när du testat grejorna. Själv kommer jag inte att kunna testa förrän om en vecka då stereon är uppmonterad (ligger i kartonger p.g.a. renovering just nu). |