HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Gammal punk på vinyl... Reissue lika bra?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
ggrob Posted - 2008/08/20 : 15:21:04
Försöker få tag på gamla punkskivor från 70-talet som saknas i samlingen och har bestämt mig för att i möjligaste mån skippa CD-skivor som jag har tröttnat på och bara satsa på vinyl. Det låter bättre helt enkelt. Åtminstone mer levande och äkta. (Och om det är något jag inbillar mig bara för att vinyl är mycket roligare, så har jag inga problem med det. Musik ska vara roligt.)

Men hur är det med reissues? Nu har jag hittat en skiva som jag sökt länge efter och tänkte slå till men det är inte originalpressningen från 1978 utan en reissue från 2005.

Blir en reissue lika bra? Och är det lika "riktigt"? Någon som har erfarenhet av detta?
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
opethic Posted - 2008/09/08 : 12:18:01
Nu har jag noll koll på Punk, men min erfarenhet när det det gäller nyutgåvor av Hårdrock på vinyl är att de flesta håller mycket hög kvalitet.
Problemet med "Loudness-remastring" tror jag gäller mest för CD, inte vinyl.
Men ett litet problem när det gäller nya (både helt nya och nyutgåvor) är ofoget med att endast ge ut picturediscs! Ofta låter ju dessa ruskigt illa... undantaget de från Nuclear Blast och Earmark faktiskt.

Fast det blir ju inte samma känsla som ett original förståss
Zombie Posted - 2008/09/06 : 18:35:45
Finns en hel del till OK pris/skick på ebay.co.uk, kolla också musicstack.com
Buggsson Posted - 2008/09/02 : 23:06:40
Jag har en remastrad Dead Kennedys som jag tycker låter helt OK. Har dock ingen erfarenhet av originalet, så jag kan tyvärr inte kommentera det. Har även en Dead Boys, men den har av någon anledning inte blivit spelad ännu, men jag antar även den kommer att låta hyfsad.

Som någon var inne på tidigare, det beror nog helt på hur man har gjort det hela, och vad avsikten var, och vilken målgrupp man hade i sikte.
Freddie Boy Posted - 2008/08/28 : 21:51:47
hur är det med Rhino och Earmark? dom har mycket kul på hotsuff med dom pressningarna?
Outer heaven Posted - 2008/08/27 : 06:41:58
quote:
remastrade LP låter väl bra eller? kolla in Classic Records eller Simply Vinyl. grymt bra ljud. men dom lite billigare skivorna låter kanske inte riktigt lika bra som orginalet?

Det beror nog på vilken genre man pratar om, när det gäller metal så förekommer det ju att man tar gamla godingar och loudness-mastrar dom för dagens ungdomar
Leif Eriksson Posted - 2008/08/26 : 21:46:21
Classic Records och Mobile Fidelity är ju riktigt bra, Simply Vinyl är väldigt varierande, från mycket bra till riktiga bottennapp.
Freddie Boy Posted - 2008/08/26 : 21:19:41
remastrade LP låter väl bra eller? kolla in Classic Records eller Simply Vinyl. grymt bra ljud. men dom lite billigare skivorna låter kanske inte riktigt lika bra som orginalet?

Har många 180grams LP i remastrade utgåvor som jag tycker låter bra. men det finns ju sådana som inte hade behövds släppas kanske. Köpte "Wonder Stevie - Innervisions" ny på standard LP för 85:- låter ritigt bra.
Outer heaven Posted - 2008/08/20 : 17:01:50
Har samma "problem", lyssnar mycket på gammal death och thrash metal och visst är det roligast att ha orignalvinyler och förstapressar. Det trista är ju att de ofta är i rätt kass skick, samtidigt som samlarvärdet är högt så det har ju hänt ett antal gånger att man hostat upp 4 - 500 för en skiva som låter skit. Därför har jag på senaste tiden börjat köpa fler och fler re-issues, tycker inte man får den där riktiga nostalgikänslan när det inte är en originalutgåva, men man får iaf en ny ospelad skiva som oftast låter bättre än en gammal skiva (om man inte råkar springa på ett väldigt välvårdat ex då). Men man får ju akta sig för remastrade skivor och annat otyg.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000