HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Tonarm och pickup förslag till Linn Basik!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
xdakob Posted - 2008/08/19 : 22:13:33
Hej alla!

Då har man gått och blivit med med skivspelare, eller ja iaf ett verk. Köpte palms Linn Basik och undrar nu vad ni rekommenderar för tonarm och pickup. Linns egna tonarmar verkar ju vara lättast att montera då de passar rak av. Har hittat en Ittok LVII men det känns som om 4000:- är i dyraste laget, är det värt det? Hur är Basik tonarmen, har hittat en för 1500:- är det bra pris/prestanda? Vilka andra tillverkares tonarmar funkar att montera utan allt för mycket åverkan på verket?

Sen kommer vi till frågan om pickup. Det ska vara en MM-puppa då jag vill testa riaa:t i min Copland förstärkare som jag förstått ska var bra. Budget 1000-2000:- Några förslag?

Vilsna hälsningar från en vinylnybörjare

Daniel
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Audiovector Posted - 2008/09/09 : 10:17:10
Vad skiljer AT95E från AT120E förutom färgen och prislappen? Annan nål? Finare magnet/spole? Kunde vara kul att jämföra tekniska data, har haft en AT95E själv och den var riktigt bra tillsammans med min Linn Basik/Akito-kombo. Ett bra pop/rock-ljud med mycket driv.
xdakob Posted - 2008/09/06 : 14:28:49
Inkl allt så blev slutnotan 5900:- men då ska man ta hänsyn till att ittoken kostade 4000

/Daniel
Audiovector Posted - 2008/09/06 : 09:23:09
Aha! Vad landade slutnotan på för skivspelaren, inkl allt?
xdakob Posted - 2008/09/06 : 09:01:45
Nja, jag var lite feg så jag lämnade in den till Ljudkompaniet här i stan iom att det behövdes borra och så
Audiovector Posted - 2008/09/06 : 05:06:01
Kul! AT gör riktigt prisvärda pickuper. Räkna med 50 timmars inspelning innan ljudet blommar ut ordentligt. Var det enkelt att montera grejorna förresten?
xdakob Posted - 2008/09/05 : 22:07:11
Vill bara säja att jag hämtade skivspelaren idag. Det blev en ny AT-95:a som pickup. Hämtade även ut ett gäng skivor på posten. Har spelar några skivor ikväll bla "Darkness on the edge of town" med Bruce och det låter hur gött som helst. Det här med vinyl är kul

/D
xdakob Posted - 2008/08/21 : 22:45:15
Jodå jag har varit inne på selleri.de och kikat men inte orkat registrera mig.

Det blev en Ittok som jag köpte av en mycket trevlig herre i sthlm. Han var "linnist" med ett fullt rack i vardagsrummet med en herrans massa slutsteg till linn top of the line högtalare på 90-talet (kom inte ihåg vad den hette).LP12:a givetvis med alla uppgraderingar. Mkt trevligt att lyssna på "Rubber Soul". Sedan fanns det en sovrums anläggning med lp12, classic bonnec försteg nåt AV slutsteg och aktiva tukan på övervåningen.

Jag fick även med ett pickup skal (linn K5?) som at-95 nålen skulle passa i, så det blir nog en sån kombo till att börja med...

Bilder kommer (om ni är sugna att se hur det blev) när allt är monterat!

Tack för alla förslag /Daniel
ahultin Posted - 2008/08/21 : 16:37:46
Om du vill ha svar av "Linnister" så är deras forum på www.selleri.de

F.ö. kan jag rekommendera AT-95E som puppa till Linns Basik (har en själv...). Den är bilig men spelar långt bättre än vad priset ger en anledning att tro...

/Andreas
xdakob Posted - 2008/08/21 : 12:55:04
Tack för input, jag ska kolla länken. Men om ittok:en känns bra så blir det nog den, mest för att det är enkelt och att jag kanske i kan uppgradera en lp12:a sen.

Daniel
RobertH Posted - 2008/08/21 : 00:41:27
xdakob, det verkar som om jag trodde fel. Linn armarna (9") har ett monteringsavstånd från center av tallriken till monteringshål på 211mm, Rega har 222mm. Så det blir lite jobbigare att göra (snyggt) om man inte gör någon monteringsplatta, och då kan det ju bli problem med höjden.

Kolla på [url=http://www.vinylengine.com/tonearm_database.php]DENNA[/url] sida, så kan du söka på söka på armar med liknande parametrar. Det viktigaste är ju dock monteringsavståndet och att armen inte blir för "hög", monteringshål och sådant går ju att borra upp om man vill - och är den för låg så går det ju att höja med shims.
tänk även på att monterings distansen på många armar inte behöver vara exakt lika iom att man på många armar har några millimeter att spela på så pickupen blir rätt.

Tyvärr har jag själv noll erfarenhet med Linns egna armar, så där kan jag inte hjälpa dig alls.
bruce Posted - 2008/08/20 : 22:24:27
Har själv ägt en Linn Adikt, och den är absolut ett bra val!!
Sedan att den är gjort för att passa Linns armar är bara en plus!
xdakob Posted - 2008/08/20 : 22:13:53
Tack för inputen RobertH, ska läsa in mig lite på de olika pickuperna!

Hrm, han som jag pratade med på High fidelity idag sa att pro-jects armar skulle passa rätt av och att regas krävde modifikation... Någon som vet om regas arm passar "rätt av"?

Daniel
RobertH Posted - 2008/08/20 : 22:01:52
Jag vill minnas att regas armar ska passa i stort sett rakt av, och då är ju en RB250 eller RB300 bra i pris.
För den prisklassen på puppor så är ju en beggad OM40/OM30 bra, och sedan nya M2 serien (fast de är lite dyrare när du kommer upp i "modell"). Annars så tycker jag du kan försöka hitta en Beggad Grado MI/MM pickup, de låter bra för pengarna.
Och om du ska köpa en ny, så tycker jag Clearaudio Aurum Classic Wood låter hyfsat bra med tanke på priset (~1500kr).
xdakob Posted - 2008/08/20 : 21:07:05
Ingen som tycker något

Ska iväg och kolla på ittok:en på fredag. Pratade med High fidelity i Sthlm och han där tyckte att det var over-kill med en ittok men att det var ett bra pris. Tänkte att man kan ju uppgradera med en lp-12 om man hittar ett schysst verk någon gång. Basikarmen var såld för övrigt.

Hittade en ett år gammal Adikt puppa på hifimagasinet för 2500:- är det ett bra pris??

Kom gärna med lite kommentarer och förslag nu!!

MVH

D

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000