T O P I C R E V I E W |
Mirage |
Posted - 2008/08/06 : 23:07:16 Efter att ha städat hemma i fyra dagar (tre dagar ägnades åt stereobänken....) skulle jag belöna mig själv med lite vinyl. La på Iron Maidens Somewhere in time och förväntade mig den fantastiska inledning på The loneliness of the longdistance runner, men det var bara tyst. Gick fram och konstaterade att min Goldring 1042 inte hade någon nål längre! Förmodligen fastnade jag med trasan i nålen när jag dammade av skivspelaren. Nålen hade dock varit med sedan jag köpte spelaren begagnad för 15 år sedan, men då var pickupen mindre än ett år gammal, så det kanske ändå var dags att byta.
Frågan är nu om jag ska köpa en ny nål till min pickup eller om jag ska köpa en annan pickup?
Jag är inte så väldigt hemma på området och har aldrig testat någon annan pickup. Vad jag förstod hade förre ägaren till spelaren noggrannt valt ut just denna pickup. När jag sökt lite verkar det som Goldring 1042 av många anses vara en bra pickup. Det kanske är mest prisvärt att skaffa en ny nål till denna? Kollade hos Svalander och där kostar en ny nål (orginal) 1760 kr. Läste nånstans att det finns olika slipningar, är det något man ska fundera över?
Skivspelaren är en Denon DP-59L och phonosteget ett Harmony Design V9 (den dyrare versionen). Jag tillhör väl inte dem som spelar jättemycket vinyl, men gillar att spela mina gamla skivor ibland och tycker att det låter väldigt bra! |
4 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Mirage |
Posted - 2008/08/07 : 23:39:52 Ja, en Denon pickup skulle säkert inte vara fel på min spelare. Såg i tråden om DL-103R att Stereophile nämndes. Minns att jag läste ett test för inte länge sedan där de höjde en Denon pickup till skyarna, det kanske var den? Nu är det väl så att det är en MC-pickup och då ska jag ha en annan tonarm, om jag förstått det hela rätt. Det ska ha funnits en S-formad variant att köpa som tillbehör till min spelare.
Det verkar trots allt som många tycker att Goldring 1042 är en bra pickup. Om jag ska byta till något som är bättre, än den med en ny nål,verkar det som jag behöver lägga till en del pengar. Eftersom jag inte har så bra koll ville jag höra om det var någon som anser att det finns en pickup som var väldigt mycket bättre i ungefär samma prisklass.
Det lutar nog mot ett nålbyte, jag tyckte som sagt att det lät bra som det gjorde. Minns att jag satt och lyssnade på Something in the night från Bruce Springsteens Darkness on the edge of town och riktigt hoppade till av hur bra det lät, hur distinkta trummorna var i slutet på låten.
Tack för ytterligare ett informativt svar! |
kansas |
Posted - 2008/08/07 : 18:35:04 Goldring 1042 är ju deras bästa MM pickup med en Gyger S slipning vilket anses som väldigt bra... Så ska du bara byta nålen så köper du helt enkelt G1042 nålen, då har du samma prestanda som du hade innan nålen föll av. Å andra sidan kan du ju alltid köpa en helt annan pickup, men då är det mycket research du har framför dig. Finns ju så otroligt mycket att välja på och folk tycker ju så olika med vad som är bra. Jag har haft Goldring 1042:an, den låter ju vansinnigt naturligt o bra, men är enligt mig riktigt svår att ställa in bra. Med tanke på att du har en Denon spelare så kanske du ska skaffa en Denon pickup? Kör själv med en DL-103R till en Rega maskin med mycket bra resultat. |
Mirage |
Posted - 2008/08/06 : 23:22:08 OK, jag tänkte att det kanske var så att olika slipningar ansågs bättre, och sämre. Jag anser mig inte behöva "tweaka" på detta sätt, orginal duger säkert åt mig.
Tack för svaret! |
ztenlund |
Posted - 2008/08/06 : 23:13:40 quote: Läste nånstans att det finns olika slipningar, är det något man ska fundera över?
Det kan man ju förstås göra, men är det en orginalnål till just en 1042 så har den en viss slipning. Således behöver du inte fundera på det om du bara ska byta ut nålen till en ny orginalnål. |
|
|