HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Våg till nåltryck och förslag på pickup.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
maal Posted - 2008/02/14 : 00:05:15
Jag tänkte köpa en våg för att ställa in nåltrycket på min spelare. Min fråga är: vad ska man köpa för våg? Kollade lite på ebay. Där finns det relativt billiga vågar.

http://cgi.ebay.com/DIGITAL-0-1g-SCALES-FOR-STYLUS-CARTRIDGE-TRACKING-SLIM_W0QQitemZ290205130224QQihZ019QQcategoryZ48648QQrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItem?_trksid=p1638.m122

Vad använder ni för vågar till era spelare och vad betalade ni för vågen?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
maal Posted - 2008/02/28 : 17:45:28
Dags för lite redovisning. Jag har monterat pickup för första gången någonsin. Det var inte så krångligt. Det finns förmodligen en del att göra rent justeringsmässigt. Men nu spelar min Pro-Ject som har stått och samlat damm väldigt länge. Jag har kopplat ihop den med min hembioförstärkare, en Yamaha DSP-AX1. Tanken är att ha skivspelaren tillsammans med min Remus och en extern RIAA. Vågen fungerar fint tycker jag. Lätt att använda. Framför allt så är den väldigt liten och smidig. Bildkvaliten är lite taskig. Vilken tur att man inte livnär sig på att vara fotograf .
Ronnie_Ericsson Posted - 2008/02/26 : 23:49:14
Hmm. Den där plåtbockande Audionet skulle man kanske försöka anlita?
maal Posted - 2008/02/26 : 23:42:55
Vågen kom med posten idag. Kalasfin liten våg. Verkar lätt att använda. Kan man placera vågen vid sidan av talriken eller blir det fel mätvärde då? Det har kommit en ny pickup med så nu blir det att dra igång den gamla spelaren igen .
B-200 Posted - 2008/02/18 : 19:34:04
trevligt det ser jag fram emot.
maal Posted - 2008/02/18 : 18:41:47
quote:
Vågar slut på biltema kommer i slut av mars

asimov66; jag kan komma med ett utlåtande när jag har fått hem vågen. Om du bor i närheten, så får du gärna prova den. Dom verkara vara snabba med leveransen där jag beställde vågen. Jag tycker vågen verkade liten och smidig.
quote:
Ortofons OMserie pickuper är väldigt bra.
En fin finess är att man kan uppgradera bara genom att byta nål, om jag inte tar helt fel och man har ändrat system...
Ett tag körde jag med tre OMnålar som jag bytte mellan beroende på vad jag lyssnade på.
Inte dumt alls.

Det där med att byta nål verkar kanske inte så dumt. Tack för tipset, Eref.

Eref Posted - 2008/02/18 : 16:47:08
Ortofons OMserie pickuper är väldigt bra.
En fin finess är att man kan uppgradera bara genom att byta nål, om jag inte tar helt fel och man har ändrat system...
Ett tag körde jag med tre OMnålar som jag bytte mellan beroende på vad jag lyssnade på.
Inte dumt alls.

B-200 Posted - 2008/02/18 : 15:29:18
Vågar slut på biltema kommer i slut av mars
maal Posted - 2008/02/18 : 14:41:20
quote:
Vart hittade du våg?

Jag köpte den på ebay. Tror att den verkar ok. Kollade lite vad andra som har köpt den har skrivit och dom verkar nöjda enligt de omdömen dom har lämnat ang. vågen. Den finns här:

Våg.
ninja Posted - 2008/02/18 : 12:36:23
Vart hittade du våg?
maal Posted - 2008/02/18 : 10:31:11
ninja; tack för ditt tips, men jag har redan beställt och betalat den så jag hoppas att den kommer under denna vecka.

Det blev en sån här också . Beställde en nu på morgonen från USA.
Pris: 253kr med frakt.

ninja Posted - 2008/02/18 : 10:16:46
maal, här har du den i Sverige:
http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehoer/skivspelare/ortofon_om5e_pickup_svart.htm
http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehoer/skivspelare/
maal Posted - 2008/02/18 : 08:58:36
Då har jag beställt en ny pickup. Det blev en Ortofon OM 5 E via ebay från Tyskland. Priset blev 250kr med frakt . Då fattas bara vågen!
Bubbel Posted - 2008/02/15 : 23:09:38
maal det är väldigt enkelt att byta nål vid den vita pilen sitter det en tapp som även finns på andra sidan om man tar och pressar dessa snett nedåt i den röda pilens riktning så lossnar den gamla nålhållaren. att sätta dit en ny nål är nu inte svårt, var bara försiktig så att du inte bryter av nålröret.

Du får hålla tonarmen med den andra handen så du inte skadar armens infästningar när du gör detta.

Anders
maal Posted - 2008/02/15 : 22:32:23
quote:
maal det är en gradopickup som du har där om jag inte har helt fel så är det goldmodellen och det finns nya nålar att köpa till den dvs om du vill behålla gradopuppan.

Bubbel: Tack för tipset! Eftersom jag är osäker på vilken pickup som passar till vilken spelare så valde jag att fråga. Grado gör väl ganska fina pickuper?
Då kommer nästa fråga: Klarar man att byta nål själv eller måste man lämna in hela kalaset till en fackman? Inte för att jag har tummen mitt i handen, men skivspelare har jag skruvat väldigt lite med. Om man nu måste lämna iväg kalaset till någon butik så kanske det blir mer ekonomiskt at byta hela pickupen. Men det kanske kräver en hel del kunskap det med?
Bubbel Posted - 2008/02/15 : 21:41:49
maal det är en gradopickup som du har där om jag inte har helt fel så är det goldmodellen och det finns nya nålar att köpa till den dvs om du vill behålla gradopuppan.

Anders
Pac Posted - 2008/02/15 : 19:21:25

Ojdå, har du lagt en så stor beställning?

EAR Posted - 2008/02/15 : 19:15:57
quote:
Ja det är en smart lösning. Jag tror att jag får snacka med Audionet jag med.

Du får la ta en kölapp
Pac Posted - 2008/02/15 : 19:05:57

Ja det är en smart lösning. Jag tror att jag får snacka med Audionet jag med.

maal Posted - 2008/02/15 : 18:32:22
Tack för alla tips på vågar ! Jag skarvar på en fråga till i denna tråd, hoppas ni tycker det är ok. Jag tänkte skrämma liv i min gamla Pro-Ject spelare och ha den istället för den Akai spelare som snurrar nu hemma hos mig. Nålen är trasig och jag vet inte vilken nål/pickup som passar. Jag har försökt på några andra håll, via butiker och andra leverantörer utan att få något rakt besked.Någon här kanske har koll på det. Jag har även kollat i andra trådar på Hififorum utan att hitta något. Lägger in två bilder, dels på typmärkningen på skivspelaren och på själva pickuppen. Ursäkta den katastrofala kvalite'n på bilderna. jag får väl skylla på att kameran är kass . Kan en AT95 passa? Vilken Ortofon puppa kan passa? Prisklass?? Vad får man för en femhundring?

B-200 Posted - 2008/02/15 : 17:03:14
Härmis
EAR Posted - 2008/02/15 : 17:01:20
quote:
Jag får ta och fråga Audionet snällt om han kan bocka en profil till mig med.

Jag också
B-200 Posted - 2008/02/15 : 16:58:51
Ja det var ju en lösning som borde duga.
Då löser sig problemet med magnetism på ett bra sätt.
Jag får ta och fråga Audionet snällt om han kan bocka en profil till mig med.
Bubbel Posted - 2008/02/14 : 23:51:44
Nä men jag har hittat en bild på Audionets våg från biltema som gör att det är enklare att förstå vad jag menar.

Anders
maal Posted - 2008/02/14 : 23:36:48
quote:
Lite men den är för tjock så Audionet och jag har gjort en vinkel av alu och plast som vi har fäst fast med dubbelhäftande tejp. Den mäter samma trots att den är utanför vågplattan. Jag fäste en liten bit gummipackning på vinklen så att tonarmen inte glider av under mätningen, mätpunkten har tack vare vinklen hamnat i samma höjd som en skiva är tjock.

Tack Bubbel! Någon bild på patentet kanske ?
Bubbel Posted - 2008/02/14 : 23:26:11
Den heter fickvåg i den analoga katalogen artnr 84-032.

quote:
Är biltemas våg omagnetisk?

Lite men den är för tjock så Audionet och jag har gjort en vinkel av alu och plast som vi har fäst fast med dubbelhäftande tejp. Den mäter samma trots att den är utanför vågplattan. Jag fäste en liten bit gummipackning på vinklen så att tonarmen inte glider av under mätningen, mätpunkten har tack vare vinklen hamnat i samma höjd som en skiva är tjock.

Anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000