HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Torlai DL-103 har anlänt

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Eref Posted - 2008/02/11 : 19:43:50
Jaaa, nu har den kommit min retippade Denon DL-103!
Jag sände ju iväg min pickup till signore Roberto Torlai i Formigine, Italien nån gång i December redan. Tyvärr dröjde det till Januari innan min skadade 103a nådde Torlai (pga trög postgång troligtvis). Så vinylabstinensen har varit svår...( Men inget ont utan att det har nåt gott med sig och jag fick äntligen ändan ur vagnen och bytte lagret i min gamla NAD355/Rega P2 spelare, samt beväpnade den med en Dynavectorpickup, det lät riktigt bra!)

Har precis monterat Torlai103an. Det är som en ny pickup. En ny sorts nål med nytt rör är monterad, skalet är borttaget och en ny metallinfattning gör pickuppen nästan 5g tyngre. Allt är mycket snyggt gjort och Torlai har också satt sin stämpel/signatur på pickupen.

Det var överraskande lätt att byta pickup på min Project rpm9a förresten. Konstruktionen gör att man ser ganska bra och att man får relativt gott om plats med fingrarna även om de är tjocka som mina.

Vad kostade kalaset? Ja, det blev ganska dyrt med mina mått, drygt 4500kr. Men så har jag fått en väldigt fin pickup också! Nålen är riktigt högklass och känslan av att det är min gamla pickup och att den är omsorgsfullt omgjord av en fin hantverkare får allt vara värt en del bara det.

Hur låter det? Mycket bra! I diskanten hörs genast fördelar gentemot ursprungs103an.

Jag kommer att ägna helgen åt finjusteringar av alla inställningar och experimentera vilka belastningar på RIIat och vilka sladdar som passar bäst till min nya pickup!
Skall rapportera mer hur det låter sen!
Yiipeee!
22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PG Jeppsson Posted - 2008/02/27 : 20:21:16
Det är bara att gratulera .

PG
Eref Posted - 2008/02/27 : 19:57:12
Sådärja, nu har jag monterat på den tyngre motvikten på Projecten. Känns lite stabilare.
Project tillverkar sammanlagt motvikter i tre viktklasser som passar till 9" tonarmen.
Kan ju vara bra att veta när man väljer pickup...

Använder samma ingångsmotstånd på RIIAt som till originalDL103an. Skall testa lite med det senare, men det låter ju bra som det är.

Har provat lite olika sladdar mellan skivspelaren och RIIAt. Har jämfört Projects original, VandenHuul D502, Biltemas rosa i 3dm version och Supra Sword. Tycker de två sistnämnda låter bäst men det är väldigt fina skillnader som gäller, dessutom svårt att minnas ljudet det är ju lite bökigt att byta och tar tid. Just nu använder jag Supra Sword samt en riktigt fin Xindakkabel mellan RIIAt och förstärkaren. Det får nog hänga på ett tag.

Hittills har Torlaien inte gjort mig besviken. En del skivor blir verkligen som nya.
Möjligen är Torlaien lite mindre "förlåtande" än original103an. Alla inspelningar håller ju inte världsklass om man säger så. Sen misstänker jag att det är min "inte höra syrsor särskilt bra"-hörsel som svarar för den sköna avrundningen i diskanten snarare än Torlaien själv.

Inga problem med spårningen hittills, inte ens på spår som min Dynavector dv10X4/RB 250 kombination haft problem med.

Ja, nu är det en riktig fröjd att avnjuta vinyl!
Bubbel Posted - 2008/02/16 : 16:33:17
quote:
Då kan väl inte släppa in dig här igen

Hehe man vet inte vad som sker i ett obevakat ögonblick eller rättare sagt du får sova med öppna ögon i fortsättningen nu när jag vet var grejorna står.

Anders
EAR Posted - 2008/02/16 : 15:51:15
quote:
Jag har haft den tanken länge men istället skulle jag skicka dit en helt ny och oanvänd 103R om jag bara hade en.

Då kan väl inte släppa in dig här igen
Bubbel Posted - 2008/02/16 : 13:26:53
quote:
Låter frestande att prova på när man väl slitit ner sin 103R!

Jag har haft den tanken länge men istället skulle jag skicka dit en helt ny och oanvänd 103R om jag bara hade en.

Det finns en artikel om Torlai här http://www.tnt-audio.com/sorgenti/torlai_e.html

Anders
Zombie Posted - 2008/02/16 : 11:25:00
Låter frestande att prova på när man väl slitit ner sin 103R! Tackar för din rescension...
Adagio Posted - 2008/02/16 : 06:51:31
Kul. Alltid härligt att läsa om lyckade köp och uppgraderingar.
Eref Posted - 2008/02/16 : 00:30:14
Nej, det gick bara inte, jag kunde inte låta bli att börja spela, motvikten fungerade ju ändå!

Det jag gillar med Denon DL-103 original är att den presenterar en samlad ljudbild samtidigt som man lätt urskiljer olika instrument. Dvs det är inget briljant uppspelande i något register på bekostnad av något annat och det svänger om ljudet.

När jag nu lyssnar på Torlai-pickupen upplever jag den på samma sätt med skillnaden att den spänner över ett bredare register, utan att ljudet blir ljusare så hörs ändå mer av diskanten och ljudbilden blir öppnare. Och samtidigt som ljudet är ännu mer detaljerat så är det fortfarande inte på något störande "briljerande" sätt.
Basen går djupt men låter fortfarande lite "mullig" men det kan också bero på mitt system i övrigt.

Jag har börjat med att lyssna på några skivor jag tyckte lät extra bra med Denonpickupen.
"Cahoots" med The Band och "Jessie´s jig & other favourites" med Steve Goodman.
Båda lät nu ännu bättre och jag glömde ganska snart att lyssna på ljudet för att bara förlora mig i musiken ett nog så gott betyg åt pickupen.

Jag har en låt "Love Is just a Four-letter Word" med Joan Baez som är något av en testlåt för mig. I vissa anläggningar så låter den av någon anledning bara helt platt och monoton fast inspelningen egentligen är motsatsen. Jag var nästan nervös när jag sänkte ner Torlaipuppan på skivan. Men i onödan; jag har nog aldrig hört inspelningen
komma mer till sin rätt.

Nu blev jag nyfiken på att testa några riktigt gamla och slitna skivor. Pickupen är fantastisk! Jag plockade fram några mycket slitna skivor från 60talet som bl.a. manglats med keramikpickupper och några har synliga skador i vinylen. Och jag har aldrig hört skivorna låta bättre. Don Gibson, Jerry Lee Lewis, Joe Tex alla kom till liv igen!
Jag kommer att återupptäcka hela min skivsamling igen är jag rädd.
Den verkar hitta ner i gamla ofördärvade spår. Vad jag slogs av var att det aldrig hördes några störande "s"-ljud heller.

Jag blev t.o.m sugen på att testa några gamla 45or med Torlaien men jag skall försöka låta bli. Det känns som jag har en väldigt dyrbar pickup, med bred marginal den bästa jag har haft iallafall! I det perspektivet känns pickupen som billig!

Länge leve Torlai! Halleluja!
Eref Posted - 2008/02/13 : 17:32:21
Jaha! Fascinerande med alla dessa variationer på DL-103.
"The Story of DL-103" är en artikel jag gärna skulle vilja läsa. Förutom alla moddningar av Zu m.fl. så har ju Denon själva haft en radda olika versioner med bokstavsbeteckningar genom åren, 103R verkar ju vara en av de mer lyckade.
Samtidigt har ju själva grund103an överlevt. Är det månne för att den utgör ett slags basic mc eller finns det något speciellt i konstruktionen undrar man.

Skall återkomma med rapporter där jag skall försöka beskriva ljudet i lite mer preciserade/nyanserade termer än bara bra och dåligt.
Io Posted - 2008/02/13 : 14:05:37
Eref:

Clearaudio Talismann är en modifierad DL-103. Och den har en eliptisk slipning - misstänker att den använder originalets slipning och nålarm.

Din pickup verkar vara MYCKET intressant; hoppas på mer rapporter! :-)
Zombie Posted - 2008/02/13 : 12:02:35
Den som väntar på någon som gått behöver inte vänta längre...
Eref Posted - 2008/02/12 : 21:40:52
Idag gjorde jag en mer noggrann injustering av min fina pickup.

Då blev jag dock varse ett litet problem med min skivspelare.
Projecttonarmens akilleshäl; motvikten.
Den är för lätt och går visserligen att använda men hamnar på tok för långt ut för att vara riktigt lämpligt (tänkte inte riktigt på det igår i yran).
(Tror någon påpekat den där svagheten hos Project tidigare här på forumet. Adagio?) Dock tillverkar Project en tyngre motvikt så det blir väl bara till att vackert beställa.
Och det märks verkligen inte på ljudet, så pickupen och tonarmen verkar passa ihop på alla andra punkter.

Kunde inte låta bli att lyssna på två beggplattor jag nyss köpt; Ravels spanska rapsodi och Joni Mitchells "The Hissing of Summer Lawns".Det låter så bra att det är svårt att sluta lyssna!

Har iallafall bestämt mig för att sluta med vidare lyssning tills jag fått tag på en ny motvikt. Jäklar nu får man vänta igen...
Eref Posted - 2008/02/12 : 14:33:48
Ett alternativ är att bara byta nål och nålrör. Då ändras ju inte vikten och det hela blir dessutom lite billigare.
Men hela specialoperationen av 103an innebar ju bl.a. en ny metallbas som ökade vikten.
EAR Posted - 2008/02/12 : 14:14:33
quote:
En ny sorts nål med nytt rör är monterad, skalet är borttaget och en ny metallinfattning gör pickuppen nästan 5g tyngre. Allt är mycket snyggt gjort och Torlai har också satt sin stämpel/signatur på pickupen.

Går det att få gjort och ändå behålla originalvikten
Eref Posted - 2008/02/12 : 09:09:53
Tack Ior! Hade hoppats du hade skaffat Zuversionen redan. Undrar verkligen hur den är.
En sak är väl ganska säker; att den är prisvärd.
Fast jag rekommenderar verkligen Torlai för dig med förstås!

När jag ändå är igång med tackandet: Tack för tipset om Torlai, PAC!
och tack EAR för uppmuntring, så då kommer jag med lite fler förhoppningsvis
intressanta rapporter om puppan!

EAR Posted - 2008/02/11 : 23:04:56
Ja det blir väl dit man skickar sin DL 103r så småningom
Kul att läsa om din puppa Eref
Ior Posted - 2008/02/11 : 23:03:57
Mycket spännande helt klart, grattis !!
SkA bara jag se till å bryta min 103a så jag beställa en Zu 103a..=)
Pac Posted - 2008/02/11 : 22:59:11
quote:
Är fortfarande lite upphetsad...

Det kan jag förstå. Custom made till din egen specifikation är inte vanligt i pick up sammanhang. Men jag anar att herrar som Torlai kommer att få det fullt upp framöver.

Eref Posted - 2008/02/11 : 21:59:44
Ursprungsmodellen är en "vanlig" DL-103.

Ja, jag har naturligtvis blivit sittande och lyssnat nån timma nu. Min "slarv"-inställning av pickuppen var nog inte helt galen för det låter bländande bra.
Senast lyssnade jag på en gammal Opus3platta och musiken kändes mycket närvarande minst sagt. Och den verkar ha noll problem med spårningen.

Fick ögonen på en artikel om Clearaudiopickupper i senaste H&M, där antyds att Clearaudio Talismann eventuellt är en modifierad DL-103. Talismannens data verkar f.ö. stämma någorlunda med Torlais 103version, lite högre utnivå (0,5 mot 0,3) jämfört med DL-103 och lite tyngre. Sedan har ju Talismannen ett ebenholtzhus förstås men frågan är om inte nålslipningen på Torlais pickup (Franz Gyger S) är ännu finare än Talismannens?

Är fortfarande lite upphetsad...
Zombie Posted - 2008/02/11 : 20:54:22
Är det en R-modell eller standard?
Pac Posted - 2008/02/11 : 20:31:54

Oh, det här har jag väntat på!

Jag ser verkligen fram emot att få ta del av dina erfarenheter av Torlai-pickupen.

Bubbel Posted - 2008/02/11 : 19:49:22
quote:
att den är omsorgsfullt omgjord av en fin hantverkare får allt vara värt en del bara det.

Roberto Torlai är en urmakare med stort musikintresse som växlade över till och lät sin hobby bli sitt yrke. Han är van att jobba med små saker m.a.o.

Anders

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000