HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Var ska man börja... (Inköp av Skivspelare..)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Fix Posted - 2008/02/01 : 22:37:18
Är lite sugen på att inhandla en ny skivspelare och undrar vart man börjar.

Jag hade kanske tänkt lägga upp till ca: 10-15000:-
Gärna mindre runt 3-5000kr om det går att få något vettigt.

Lyssnar på nästan allt utom Jazz och HipHop

Har följande saker i systemet om det kan vara till någon hjälp.

SunFire Cinema Grand, SunFire Theatre Grand II
Olika kablar och högtalarna är Infinity Renaissance 90

SunFire tar dock bara MM eller MC med Highout put.

Nytt eller begagnat ?
MC eller MM
Några märken som är att föredra?
Några man ska akta sig för ?

Om man nu delar in det i 3 steg.

1. Budget
2. Hygglig
3. Mest för pengarna

(om man nu tar upp till 15000:-)

Är inte så duktigt på vinyl så alla tips är bra.

/Patrik
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Fix Posted - 2008/02/16 : 09:56:13
Var och lyssnade på en Rega P3-24 och två olika LP12:or.
Samma PU Linn Adikt i alla.

Rega'n lätt inte dåligt... inte iallafall till att börja med.
Men efter en längre stunds lyssning där vi gick från en Top LP12:a till Rega P3...
Då lät det rent ut sagt SKIT på den.

Så jag kommer ju inte skaffa en Rega P3, inte nu när jag hört på LP12:an.

Nu blir det att öppna plånboken....
Ampalang Posted - 2008/02/12 : 09:12:07
Mina egna tankar går också mot en P3-24, största nackdelen som jag ser det är att den bara går att få i svart.
quote:
Rega P3 24 och RB301 tillverkas bara i svart. Rega säljer inte P3 24 utan tonarm.

Med vänliga hälsningar,

Peter Funk

digitalbild & ljud AB

Initsieringskrutet kommer i så fall läggas på PU och RIIA för att sedan gradivs uppgradera spelaren efter intresse och vad ekonomin tillåter.

De här uppgraderingarna ligger och snurrar i tankarna...

GROOVETRACER#8482; SUBPLATTER

The Deluxe version utilizes 3 interchangeable contacts (Delrin or Brass) for even greater versatility and performance. A premium quality Ruby bearing is supplied.

Price: $225

GROOVETRACER#8482; ACRYLIC PLATTER

The 26mm thick Groovetracer acrylic platter carries more mass than any other acrylic platter available on the market today for the Rega turntable.
It is important to note that acrylic weighs only half as much as glass which means it was necessary to manufacture our platter from 28mm thick acrylic.

Price: $170

GROOVETRACER#8482; COUNTERWEIGHT

The Groovetracer#8482; counterweight is designed to fit all Rega tonearms and tonearms with 1/2" (12.7mm) endstub. There are 2 standard weights available, 130 gram & 150 gram.

Price: $145

VTAF#8482;

The VTAF allows smooth and easy adjustment of VTA with the record playing, so that the user can hear the sonic changes as they occur.

The VTAF mounting system isolates the tone arm from the arm board, preventing arm board resonances from being excited, and returning down the tone arm to the stylus, where they appear as late arrivals, which blur the sound. The benefits of the VTAF mounting system are improved sound stage, imaging, inner detail, nuance, air, bass clarity, and musicality.

The VTAF Teflon Upgrade reduces friction, allowing operation of the adjuster wheel to be even smoother and easier. More important, the VTAF Teflon Upgrade increases tone arm isolation from the arm board, adding to the isolation benefits noted above.

In Laquered Brass the VTAF for your Rega RB301 is priced at $180 U.S. In Smokey Silver the price is $220 U.S. Also available are the VTAF Teflon Upgrade, at $30 U.S.

TT PSU (Ett självklart tillval)

Sen kan man ju alltid trixa med asfaltsmatta på undersidan, olika underlag och annan dämpning men ungefär såhär går mina tankar.

Tror man kan få ihop en riktigt bra spelare om man trixar lite.
Gaffa Posted - 2008/02/08 : 23:43:43
Var någonstans bland instegs-modellerna för vinylspelare ligger Thorens 166 Mk2 med OM10 pickup+nål?
Fix Posted - 2008/02/08 : 21:57:16
Det verkar som att Rega P3-24 är en hetkandidat.
Denna kommer jag att försöka titta lite närmare på.

Dessutom har jag börjat titta lite på en annan klassiker nämnligen Linn Sondek LP12 och att man kan uppdatera den efterhand är något som tilltalar mig som teknik nörd.

Frågan är bara vart man ska börja...

Hitta en spelare med "cirkus" uppdateringen iallfall.
Samt Valhalla och Trampolin uppdateringen känns rätt att starta med.

Sen kanske Arm och PU kan uppdateras efterhand.
Något förslag på vad man ska välja.

Är det någon som rent av har en till salu så PM:a gärna.

-AG- Posted - 2008/02/05 : 14:16:16
Jag köpte en P3-24 med Exact PU och Rega Fono. Är helnöjd, både ljudmässigt och funktionsmässigt med den relativt enkla setupen. Hur dyr spelare man än har så kan det låta gurka om inte allt är justerat efter konstens alla regler, eller om grejjerna inte spelar bra ihop. För att göra det enkelt för mig köpte jag rega rakt igenom och antog jag att det borde iaf låta hyfsat tillsammans, då produkterna antagligen är utvecklade tillsammans. Dock är det så att även om rega är enkla att få igång så tjänar man tex på att vara noggrann med placering, köpa nålvåg och lägga lite tid på att justera in bias. När det är gjort och skivspelaren spelat ett antal timmar så ett PU'n mjuknat upp så är det (iaf i mina öron) välljud som uppenbarar sig. Tydligen ska det bli ännu bättre med extern PSU

http://www.audioenz.co.nz/2007/vinyl_superrega.shtml
http://www.tonepublications.com/images/pdfs/TA_012.pdf
B-200 Posted - 2008/02/05 : 10:10:22
Tar den både MM och MC PU ? JA
Passar alla modeller ? NEJ ingen arm tar alla Pickuper, den tar en massa dock

Om jag fattat rätt så är armen RB301 bra och behöver inte bytas ut ? Stämmer bra

Ska man köpa till motorstyrningen ? JA
Adagio Posted - 2008/02/05 : 09:50:19
Mitt tips är följande: Första spelaren köp en halvbillig för att bekanta dig med mediumet och en dyr PU. Då kan du utan att förlora för mycket pengar byta upp dig direkt och behålla PU,om du gillar vinyl, så gjorde jag.
Ett annat sätt som jag rekomendera mer är att titta på vad du maximalt kan lägga, kolla utbudet noga, känn och läs på, ta sedan med spelare som ligger lite över din budget och kolla in dom noga. Förmodligen kommer du att falla för ett dyrare alternativ, men betänk att du i alla fall kan lägga de pengar du sparat på att inte köpa den billiga nybörjarspelaren som lök på laxen. Denna strategi kräver dock att du vet vad du ger dig in på och att du kommer gilla att pilla med vinyl.

Visst kan man uppnå bra resultat med billiga spelare men det är grym skillnad mellan spelarna i 0-6000 mot spelarna i 12-20.000kr-klassen.

Jag vill ju som vanligt slå ett slag för denna lite udda skönhet (om den är snygg eller inte är ju fråga om personlig smak) hursomhelst är det en grymt bra spelare som man lär sig jättemycket av att pilla med och den tål att pillas med, bara metall inget plast eller annat poröst ömtåligt matrial. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59963 med risk för att vara tjatig, i så fall sorry.
Ronnie_Ericsson Posted - 2008/02/05 : 00:28:26
Sånt som jag tycker är guld värt är, i preferensordning:

* Autolyft för tonarmen när skivan är slut (då kan man sätta på en skiva även om man håller på att somna)
* Möjlighet att ställa in höjden på tonarmen
* Löstagbart pickupskal. Det är lätt gjort att samla på sig några pickuper, så det är trevligt att kunna växla mellan dem relativt kvickt.
* Tonarm som det går att sätta dit riktigt tunga pickuper på. Ibland räcker inte motvikten till.
* Lock (skivan kan ligga kvar på tallriken ett tag utan att samla damm)
* Tangentialarm (så behöver man inte noja över spårningsvinkelinställning. Som nybörjare(?) kan det vara bekvämt)
* Möjlighet att hänga upp den på väggen (så behöver man inte trolla med vibrationsdämpande underlag till skivspelaren)

Allt detta utan att nämna ljudkvalitén? Javisst. Den behöver man inte bry sig om ifall man köper begagnat. Hittar man något fel med apparaten (t.ex. svaj) så kan man sälja den vidare efter att man har letat reda på en apparat som inte har det felet. Så är man en erfarenhet rikare också.

Jag skulle gärna köpa någon av de här om jag hade pengar som brände i fickan:
Fjärrkontroll och skivväxlarfunktion
Tangentialarm och väggmontering
Nä förresten, den med fjärrkontroll och skivväxlare skulle jag bara vara intresserad av om jag inte redan hade en skivspelare. Funktionerna är något mer roliga än användbara, men den borde gå lätt att sälja vidare.
P.S: En sån här finns på Blocket för 500:-, och du hör ju hur vackert den spelar

Figge Posted - 2008/02/02 : 18:11:00
Roksan Radius:
http://www.roksan.co.uk/radius5_recplayer.html
govinda Posted - 2008/02/02 : 15:11:45
Tycker likadant som er andra!

Mvh anders.s
Fix Posted - 2008/02/02 : 15:10:24
Har tittat lite på denna innan...

Tar den både MM och MC PU ?
Passar alla modeller ?

Om jag fattat rätt så är armen RB301 bra och behöver inte bytas ut ?

Ska man köpa till motorstyrningen ?

- -

Fler tips ?

En sidofråga:

Tar nålen skada av att man spelar gamla skivor (som det förmodligen är hack och lite repor på...) Eller man ska börja om och köpa nya ?
Kmj Posted - 2008/02/02 : 13:30:29
polaren köpte en sån här och den är inte helt fy-skam inte :)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=93377

dock maxbudgeten
bluemindboy Posted - 2008/02/02 : 11:49:25
Kan hålla med Bliss, en P3-24 är ett mycket vettigt val.
Regas PU har jag dock ingen erfarenhet av. Kör själv på en Benz Silver MC (högnivå) som funkar perfekt ihop med P3'an.
bliss Posted - 2008/02/02 : 10:42:05
Du ska köpa en Rega P3 med någon av deras egna billigare MM-pickuper (Bias2 eller Elys2).

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000