HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Tvättmaskin i komponentkedjan?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
ggrob Posted - 2008/01/20 : 14:46:00
Tvättmaskin är bra att ha för man kan tvätta både kläder och lakan. Men vad värre är att den stör min skivspelare! Badrummet (där tvättmaskinen står) är en bit ifrån vardagsrummet men det surrar tydligt ifrån min nya skivspelare när motorn går i tvättmaskinen.

Detta var inte kul. Hur kan man avhjälpa detta? Måste man koppla in någon slags extra låda mellan skivspelaren och nätspänningen för att skärma av?

Tacksam för alla tips.
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Fluffy Posted - 2008/01/20 : 21:54:44
lennartj sätter "bullseye...

Svalander har en kabel med 35 pf/m http://www.svalander.se/shoppen/kabel.htm , men hur bra skärmad den är har jag ingen aning om...
lennartj Posted - 2008/01/20 : 21:28:59
Ursäkta, där var jag på fel spår med nätfilter i ditt fall.
Nu har jag läst på lite om din Technics SL-BD22, och den verkar ha MM-pickup och inget inbyggt RIAA-steg.
Förutom risken för brum med olämplig kabel, som du stött på, är MM-pickuper känsliga för vilken kapacitans de belastas med och diskanten rullas av när kapacitansen blir för hög. Typisk kapacitans för en bra kabel är 100 pF/m. Typisk kapacitans på en MM-ingång är 100 pF (kan vara lite lägre och i bästa fall vara justerbar). Tonarmskablaget i skivspelaren kan vara på 50pF. Vanligen ger MM-pickuper rakast frekvensgång med 200-250 pF. När du lägger ihop kapacitanserna i signalvägen ser du att det är olämpligt att förlänga pickupkabeln. Kan du inte placera skivspelaren inom 1 m från din förstärkare är det lämpligt att att skaffa ett separat RIAA-steg och placera tätt intill skivspelaren för att få upp signalen till linjenivå på vägen från din skivspelarhylla till förstärkaren, för då slipper du både kapacitansproblem och brum-problem.
Det finns inga kablar oavsett hur dyra som fungerar bra (tillräckligt låg kapacitans och bra skärmning) i 3 m längd från pickup till RIAA-steg
Fluffy Posted - 2008/01/20 : 21:21:22
Antar att det är skärmningen/längden som spelar roll på kablarna. Signalen innan RIAA är väldigt svag och känslig.
ggrob Posted - 2008/01/20 : 20:22:17
Det brummar inte längre!

Faktum är att problemet löste sig av sig själv när jag bytte kabel. Alltså den kabel som går mellan skivspelare och förstärkare.

Med skivspelaren, (Technics SL-BD22) som jag köpte sprillans ny i butik för en vecka sedan, medföljde en vanlig kabel i kartongen. Den såg inte märkvärdig ut på något sätt utan såg ut som en vanlig standardkabel. (Inga guldkontakter eller andra utmärkande egenskaper)

Men jag ville ha en längre kabel eftersom min förstärkare står i den hjulförsedda möbeln där jag har min tv, som jag gärna vill kunna rulla på. Skivspelaren står på en egen bänk.

Så jag köpte två billiga längre kablar (2,5 - 3 m) på Teknikmagasinet och Kjell & Co. Båda dessa gav upphov till tvättmaskinsbrummet.

Men när jag åter kopplade in den kortare (ca 1,0 - 1,5m) kabeln som följde med i paketet, så slutade brummet.

Frågan som kvarstår är om det berodde på kablarnas längd, eller på bristande kvalitet? Och hur man ska veta att man får en kabel som fungerar utan att betala hundratals kronor.
Adagio Posted - 2008/01/20 : 19:26:48
Det är ingen garanti, motorer som slår på och av kan störa duktigt via etern, speciellt lågnivåMC är känsliga.
lennartj Posted - 2008/01/20 : 15:48:05
Nätfilter!
Läs lite andra trådar i ämnet under HiFi och DIY, det finns olika åsikter om vad som är lämpligast, men att du behöver något är uppenbart.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000