HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 5751 vs ecc83 i RIIA?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
abbot Posted - 2008/01/12 : 14:26:39
Tänka sig...ännu en fråga dök upp i min överhettade skalle. Jag vet att somliga förespråkar 5751 istället för ecc83 i gitarrförstärkare. Vet du något om skillnaden mellan dessa rör när det gäller det klangliga resultatet i ett RIIA-steg? Jag vet att det är lägre förstärkning i 5751, men nu undrar jag över välljudsskillnader. I mitt försteg sitter ett ecc83 och två ecc88...
Det självklara svaret är "Prova själv" men jag har fn inget 5751 och vill gärna höra din åsikt. Vem "du" är? Det har jag ingen aning om. Det vet du bäst själv.
Please.....
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Lord Posted - 2008/01/12 : 18:39:38
Minns inte riktigt, tror det var Sylvania och GE.
Jag testar alltid det rör jag använder i rörprovren, Och skall man göra en lyssningstest är det viktigt!! så att det inte är rörets kondition eller felaktigheter man lyssnar på.
Jag äe inte bekant med Edison One, med Perka eller någon annan kan säkert redogöra konstruktionen.
calle_jr Posted - 2008/01/12 : 18:22:09

Hej,

Jag har testat RCA 5751 triple mica black plate i mitt riaa (EAR 864B). Jag stannade dock vid JJ ecc803S eftersom jag vid jämförelse tyckte de gav en bättre svärta, bättre separation och mer punch. Men dessa 5751 var ett mycket bra rör i EAR-riaat och hade vissa fördelar, så valet var svårt.

Det sitter tre st ecc83 i riaat.

abbot Posted - 2008/01/12 : 17:49:58
Oh, Lord!
Provade du olika fabrikat av 5751?
Jag har testat några olika ecc83 med mycket varierande resultat. Har ingen rörprovare och vet därför inte om elektriska prestanda varierat, men skillnader har det varit. Jag tyckte bättre om Mullard och Siemens än om Telefunken och Philips. Nu kan ju iofs Mullard och Philips vara "samma" rör såvitt jag förstår, men...
Jag har också ett annat rör som låter mycket bra. Det står "ECC83M" lodrätt i rött. Ingen annan märkning. What could it be? Jag har ett Siemens E83CC i förseglat skick. Någon gång ska jag sprätta upp asken.

Jag använder ett Edison One "aktivt" utförande. Åcken konstruktion det är vet du säkert bättre än jag. (Ett ecc83 och två ecc88).

Jag hoppas att du fick bruk för de gamla rör du köpte av mig...
Bernt Jansson Posted - 2008/01/12 : 17:31:03
Förstärkningen är som sagt lägre i 5751 än i ECC83. På den tiden jag hade min hembyggda Transcendent T8 OTL
så testade jag detta och jag hörde ingen skillnad förutom ljudnivån. Iofs hade jag inte högtalare som var i
närheten av den upplösning jag har idag så ta det med en nypa salt. Sen beror det ju som sagt på vad det är
för konstruktion precis som Lord är inne på. I ett riaa med rör är det ofta ingen feedback alls och då hörs
kanske stor skillnad som inte hörs ett dugg i ett steg som har hög feedback. Såna riaa-steg finns ju också.
Lord Posted - 2008/01/12 : 16:54:15
Jag körde från början med 5751 i mitt riaa, sen bytte jag till Tfk ECC803S och de föll mig mer i smaken.
Det är nog svårt att säga generellt vilken som rör bättre, för utom personlig smak så beror det nog en hel det på vilken konstruktion riaat har.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000