HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Jordbrum

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
loveslave Posted - 2008/01/03 : 11:53:33
Jag har flyttat från lägenhet till ett hus med lite tveksamma elinstallationer, och nu har min skivspelare börjat ge ifrån sig ett kraftigt jordbrum. I lägenheten hade jag en kabel mellan jordkontakten på skivspelaren och ett jordstift i eluttaget, och då hade jag inga brumproblem. I rummet där ljudanläggingen står nu är det visserligen jordade elkontakter, men jag är inte säker på att jorden verkligen är inkopplad.

Att koppla en sladd mellan jordkontakten på skivspelaren och ett jordstift på förlängningssladden som allt är inkopplat till hjälper inte (om något låter det högre när jag kopplar så). Jag prövade också att jorda mot det vattenfyllda elementet, men det hjälpte inte heller.

Det kan väl knappast vara fel i utrustningen, eftersom det funkade bra där jag bodde förut?

Om det inte finns jordade kontakter i rummet, hur kan jag då få bort brummet? Eller är brummet i sig ett tecken på att kontakterna faktiskt är jordade?
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
loveslave Posted - 2008/01/05 : 18:54:41
Att koppla jordsladden till skalet på RIAA-steget eller ta bort den helt hjälpte inte. Däremot försvinner brummet helt om jag drar sladden från GND till en av ljudutgångarna på skivspelaren.

Är det normalt? Eller riskerar jag att förstöra något om jag kopplar så? Annars så tejpar jag fast jordsladden på en av kontakerna på signalkabeln som går mellan skivspelare och RIAA-steg.
palm Posted - 2008/01/03 : 22:30:57
Testa att ta bort jordsladden från skivspelaren helt, hade samma problem i min anläggning och det tysnade helt.
På min Clearaudio solution får man jorda spelaren separat och armen separat, jag jordar bara spelaren och ej tonarmen.
Är ju värt att testa

MVH Palm
Tobbe_L Posted - 2008/01/03 : 22:02:08
De flesta riaasteg o förstärkare o har en jordskruv till just detta.

Audionet Posted - 2008/01/03 : 20:55:10
Ibland kan RIAA steget vara känligt för sin omgivning och kan med fördel placeras en bit ifrån övriga trafos. Har du en inbyggd RIAA, försök då att flytta hela förstärkare/ försteget till en annan plats för att se om det sker någon förändring.
loveslave Posted - 2008/01/03 : 15:55:29
Bara dra en sladd från GND på skivspelaren och tejpa fast den i skalet på RIAA-steget, alltså? Det har jag inte testat. Ska göra det.
Tobbe_L Posted - 2008/01/03 : 12:02:22
Har du testat att jorda den till riaasteget/förstärkaren???

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000